جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 22.03.2007, 9:15


رادیوفردا: نيکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمريکا در امور سياسی، روز چهارشنبه بيست و يکم ماه مارس در سنای آمريکا گفت که در هفته های اخير، ايران بيش از پيش برای جذب سرمايه گذاری درصنعت نفت و گاز خود، با مشکل رو به رو شده است.
آقای برنز اشاره کرد که در هفته های اخير، تماس ها و مذاکرات فشرده و گسترده ای با شرکت های خارجی که ممکن است در بخش نفت و گاز ايران سرمايه گذاری کنند، صورت گرفته و موضع آمريکا برای آنها روشن شده است.
او گفت برای اين شرکت ها و کشورها، موضع آمريکا در مورد معامله با ايران و به گفته وی «در باره تاثير منفی چنين معامله هايی بر تلاش های جهانی برای حل مساله هسته ای ايران»، روشن شده است.
نيکلاس برنز گفت: «ايران بيش از پيش با مشکلات شديد برای جذب سرمايه گذاری خارجی در صنعت و گاز خود رو به رو است و کمپانی های خارجی معدودی حاضر به توسعه ميدان های نفت و گاز ايران هستند».
کريس داد، نماينده دمکرات سنای آمريکا، از نحوه برخورد دولت بوش با ايران انتقاد کرد و گفت تحريم های اقتصادی، عنصر مهم و اساسی سياست خارجی آمريکا در مورد ايران است و به گفته وی «در پيش گرفتن يک راهبرد تمام عيار، تا پيش از تبديل ايران به خطر بزرگتری برای منطقه، ضروری است».
او افزود اما تحريم ها به تنهايی کافی نيست و بايد به عنوان يک اهرم کارا و به عنوان بخشی از يک راهبرد سياسی و ديپلماتيک هماهنگ و منسجم به کار رود.
از سوی ديگر، مارک فولان معاون وزارت امور خارجه آمريکا نيز در اين جلسه سنا پيشنهاد کرد که به آيين نامه های صادراتی آمريکا، گروه ديگری از کشورها اضافه شود. او اين کشورها را «کشورهای گروه ث» ناميد.
به گفته آقای فولان، اين کشورها، کشورهايی هستند که ممکن است به ايران يا «کشورهای ياغی» ديگر کالاهای ممنوعه بفرستند.
استوارت لی وی، کارشناس تروريسم وزارت خزانه داری آمريکا در اين جلسه بر ضرورت نظارت بر داد و ستدهای مالی خارجی ايران، تاکيد کرد.


تلاش آمریکا برای تشدید انزوای اقتصادی ایران

بی بی سی: آمریکا برای افزایش انزوای اقتصادی ایران علاوه بر صنعت نفت و گاز این کشور، صادرات کالا از کشورهای سوم به این کشور را نیز مورد توجه قرار داده است.
مارک فولان معاون وزیر بازرگانی آمریکا در سخنانی در کمیته امور بانکی، ساختمان و امور شهری مجلس سنای آمریکا از تلاش دولت برای اعمال مجازات های تجاری بر کشورهایی خبر داد که ایران از آنها برای ترانزیت واردات کالاهای حساس استفاده می کند.
آقای فولان در جلسه این کمیته که با هدف بررسی تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی برگزار شده بود از همکاری امارات عربی متحده - مهمترین مبدأ ترانزیت کالا به ایران - با ایالات متحده برای کنترل صادرات کالاهای حساس به ایران خبر داد.
او گفت: "ما در چند سال گذشته با امارات عربی متحده در تماس نزدیک بوده ایم و از آنها خواسته ایم تا قوانین تجاری خود را به نحوی اصلاح کنند که مانع از صادرات مجدد کالاهای حساس از بندرهای این کشور به ایران شود. وزیر اقتصاد امارات به تازگی از نهایی شدن قانون جدیدی در این باره و تصویب قریب الوقوع آن خبر داده است."
آقای فولان همچنین از محدودیت انتقال فناوری های حساس به دانشجوهای ایرانی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی آمریکا با هدف جلوگیری از دستیابی دولت ایران به این فناوری ها خبر داد.
در این حال استورات لِوی، معاون مبارزه با تروریسم وزارت دارایی آمریکا، نیز در این جلسه با اشاره به تحریم بانک های صادرات و سپه از تلاش کشورش برای مسدود کردن ارتباط مالی ایران با آن چه گروه های تروریستی نامید، خبر داد.
به گفته آقای لوی ایران سالانه ۲۰۰ میلیون دلار به گروه پیکارجوی حزب الله لبنان کمک می کند.
نیکولاس برنز، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا، هم در جلسه کمیته امور مالی مجلس سنا از تلاش رو به افزایش آمریکا برای محدود کردن همکاری شرکت های نفت و گاز خارجی با ایران برای فشار بر برنامه هسته ای آن خبر داد.
"تعدادی از متحدان ما مانند ترکیه و هند با ایران قراردادهای طولانی مدت خرید نفت و گاز دارند. سعی کرده ایم که این کشورها را برای تامین منابع انرژی در آینده به برگزیدن کشورهای جایگزین تشویق کنیم. به عنوان مثال از پاکستان، افغانستان و هند خواسته ایم تا به جای تامین گاز مورد نیاز از ایران، این منبع انرژی را از قزاقستان خریداری کنند. در حال تلاش برای تغییر نظام مند الگوی تامین انرژی در منطقه هستیم که کار چندان راحتی نیست."
به گفنه آقای برنز کاهش درآمدهای نفتی ایران علاوه بر فشار بر برنامه اتمی ایران از توانایی مالی این کشور در حمایت از گروه حزب الله لبنان و جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین می کاهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024