پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.03.2007, 8:17



آفتاب: یک روز پس از انتشار پیش‌نویس سخت‌گیرانه دومین قطعنامه تحریم ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که کشورش از نتیجه بحث‌های اعضای گروه 1+5 و نحوه تدوین پیش‌نویس قطعنامه جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران «کاملاً راضی» بوده و از آن «حمایت» می‌کند. این اظهارنظر در شرایطی انجام شده‌ است که حامیان راهبرد سیاست خارجی دولت نهم (سیاست نگاه به شرق) از هفته‌ها قبل در اظهارنظرهای مختلف از روسیه خواسته بودند در حمایت از ایران آن چنان ثابت قدم باشد که قطعنامه تشدید تحریم ایران را در شورای امنیت «وتو» کند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس میخائیل کامینین روز شنبه در مسکو به خبرنگاران گفت: «ما از نتیجه بحث‌‌‌های انجام شده راضی هستیم. از نگاه ما نکته بسیار مهم این‌است که اعضای گروه (1+5) توانستند به‌گونه‌ای اثربخش درباره این موضوع گفت‌و شنود کنند و تعهداتی را که طبق توافق برلین پذیرفته بودند به درستی اجرا کنند». وی هیچ اشاره‌ای به این که منظورش از تعهدات چیست نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به انتقادات تلویحی برخی از اعضای غیردائم شورا درباره نحوه تنظیم پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران گفت: «چیزی که روی آن توافق شده یک متن اولیه است و مسلما باید حرف‌های تمام اعضای شورا در مراحل تدوین قطعنامه جدید شنیده شود». به گفته وی نقطه ‌نظرات اعضای غیردائم شورای امنیت نیز باید در قطعنامه نهایی لحاظ گردد.

کامینین افزود: «نسخه ارائه شده از سوی اعضای 1+5 به هیچ وجه پیش‌نویس نهایی قطعنامه نیست و ما کاملا آماده هستیم مفاد آن را با سایر اعضای شورا به بحث گذاریم».

ابراز رضایت روسیه از پیش‌نویس قطعنامه تشدید تحریم ایران در حالی است که بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های بین‌المللی، این قطعنامه جدید شامل ممنوعیت صدور تسلیحات از ایران، توقیف دارایی‌ها و حساب‌های بانکی افراد و شرکت‌هایی که مرتبط با برنامه هسته‌ای و یا موشکی ایران هستند و درخواست از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای متوقف ساختن اعطای وام‌های جدید به ایران خواهد بود. همچنین از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته ‌شده که از صدور تجهیزات نظامی سنگین به ایران خودداری کنند. شورای امنیت همچنین طی یک ضرب‌الاجل 60 روزه از تهران خواسته است تمام درخواست‌های بین‌المللی را اجرا کرده و زمینه بازگشت به مذاکرات را فراهم آورد.

در پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران همچنین نام 28 فرد و شرکت‌ مستقل یا مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درج شده و اقدامات سخت‌گیرانه‌ای در مقابل این افراد درخواست شده است. این قطعنامه همچنین با گسترش دامنه تحریم‌های قطعنامه 1737 از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته است گزارش اقدامات اجرایی خود را ظرف 60 روز ارایه کنند.


دکتر باوند: دیپلماسی نگاه به شرق شکست خورده است


آفتاب: دکتر داوود هرمیداس باوند گفت‌ «به گمان من با روند موجود، دیپلماسی نگاه به شرق شکست خورده است.»
این کارشناس مسایل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب درباره اجماع شکل گرفته علیه جمهوری اسلامی در آستانه تصویب تحریم دوم اظهار داشت: «پیام قطعنامه‌ها این است که تا زمانی که ایران تعلیق را نپذیرد تحریم‌ها ادامه خواهد داشت. در ضمن باید متوجه مشروعیتی که قطعنامه‌ها ایجاد می‌کنند هم بود. چرا که این قطعنامه‌ها می‌تواند زمینه اقدامات انفرادی را فراهم کند و این برای ایران فرایند نامطلوبی خواهد بود».

باوند در خصوص بهانه‌گیری روس‌ها برای تکمیل نیروگاه بوشهر و همچنین همراهی این کشور با قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران نیز اظهار داشت: «این اتفاق قابل پیش‌بینی بود. آنها از ایران استفاده ابزاری کردند. آنها برخی مانورهایی ظاهرا به نفع ما و در نهایت در جهت منافع غرب انجام دادند تا هم جایگاه خود را در صحنه بین‌الملل مؤثر جلوه دهند و هم به آمریکا بقبولانند که یکه تازی راه به جایی نمی‌برد و باید راه همکاری با دیگران نیز پیش گرفت».

این کارشناس مسایل بین‌المللی با اشاره به اینکه روسیه هم امتیازات گسترده‌ای را از غرب گرفت و هم به دلیل حمایت‌های کوچک خود بر سر ایران منت گذاشت ادامه داد: «توقف طرح تکمیل نیروگاه بوشهر از نظر زمانی هم مهم است در شرایطی که ایران تحت فشار تحریم‌ها قرار دارد این مسأله تأمل‌برانگیز است».

هرمیداس باوند در پایان گفت: «این اقدام روسیه امتیازی است به آمریکا که بدون تردید امتیازات متقابل به مراتب گسترده‌تری را در پی‌ خواهد داشت».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024