چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.03.2007, 18:40

پیش‌نویس قطعنامه‌ی دوم درباره ایران تسلیم شورای امنیت شد


نمايندگان شش كشور عضو گروه ۱+۵ كه به بررسی مسئله هسته ای ايران می پردازند، در جلسه امروز خود در نيويورك درباره اعمال تحريم های جديد عليه تهران به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اعضای گروه ۱+۵ برای تحريم صادرات سلاح، مسدود كردن حساب های بانكی شخصيت ها و شركت های وابسته به برنامه هسته ای ايران به توافق رسيدند.
پيش نويس اوليه اين قطعنامه كه توسط شش كشور تهيه شده، قرار است به ديگر اعضای غيردائمی شورای امنيت كه در اين مذاكرات حضور نداشتند، ارائه شود.
كشورهای آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، انگليس به علاوه آلمان گروه ۱+۵ را تشكيل می دهند.
"امير جونز" نماينده انگليس در سازمان ملل در اين باره در پايان نشست گروه در جمع خبرنگاران گفت : ما توافق كرديم و من متن اين توافقنامه را ارائه خواهم كرد.
عمده سفيران پنج كشور عضو دائمی شورای امنيت با حضور درجمع خبرنگاران از توافق اصولی درباره متن پيش نويس صحبت كردند.
امرجونز پری سفير انگليس در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: ما درباره متن پيش نويس به توافق رسيديم و امروز آن پيش نويس را در اختيار اعضای غيردائم قرار داديم.
وی افزود: تا دوشنبه ديگر بحثی نخواهد بود و به عبارتی ادامه مذاكرات از دوشنبه آغاز می‌شود.
الهاندرو ولف سفير موقت آمريكا نيز به خبرنگاران گفت: ما با اين قطعنامه در حقيقت به دنبال دو هدف هستيم اول اينكه ايرانيان را متقاعد كنيم كه بسته پيشنهادی را بپذيرند و فعاليتهای غنی‌سازی را با هدف شروع مذاكرات متوقف كنند.
وی افزود: هدف ديگر ما تشويق ايران به پذيرش قطعنامه نخست اين شورا است. طبق منشور شورای امنيت ما نمی‌توانيم اين موضوع را ناديده بگيريم.
ويتالی چوركين سفير روسيه نيز در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا در خصوص برخورد دوگانه شورای امنيت گفت: ما اميدواريم يك منطقه عاری از تسليحات هسته‌ای داشته باشيم.
وی افزود: ايران كشوری بزرگ و با مردمی تحصيلكرده است . ما تمام تلاش خود را می‌كنيم تا به درخواست‌های جامعه بين‌المللی احترام بگذارد همانطور كه انتظار دارد جامعه بين‌المللی به او و خواسته‌هايش احترام بگذارد.
سفير روسيه افزود: متاسفانه ايران تاكنون به برخی سوالات آژانس به طور كامل پاسخ نداده است و آژانس از پاسخهای ايران راضی نيست. ما خواستار آن هستيم كه مقررات محدودكننده سلاحهای هسته‌ای به خطر نيافتد و درعين حال خواهان احترام متقابل بين ايران و جامعه جهانی هستيم.
چوركين گفت: پيشنهاد گروه شش پيشنهادی برای ايران و منطقه است و ما به دنبال آن هستيم كه ايران به جای استناد به تجربه گذشته به وضعيت كنونی توجه داشته باشد.
وی افزود: ما با اين قطعنامه اميدواريم كه ايران را بيشتر تحت تاثير قرار دهيم. چين و روسيه با ايران رابطه بسيار خوبی دارند و با اين كشور نيز هيچ مساله‌ای ندارند همانگونه كه به همتای ايرانی خود گفته‌ام ايران بايد گذشته را فراموش و شرايط فعلی را بپذيرد.

پیش نویس قطعنامهی دوم درباره ایران تسلیم شورای امنیت شد

اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان تنها پس از سه هفته رایزنی بر سر مجموعهای که چگونگی گسترش تحریم ها علیه ایران را تشریح می کند به توافق رسیده و در آستانه تصویب سومین قطعنامه علیه ایران در ارتباط با برنامه اتمی آن کشور قرار گرفته اند.
متن پیش نویس اکنون میان کلیه اعضای شورای امنیت توزیع شده است.
همزمان مقام های سازمان ملل متحد خبر داده اند که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران رسما درخواست شرکت در جلسه شورای امنیت هنگام رای گیری در مورد این پیش نویس را داده است.
این پیش نویس تنها 22 روز پس از به سر آمدن مهلت ایران برای عمل به خواسته های قطعنامه قبلی شورای امنیت که مهمترین آنها تعلیق غنی سازی اورانیوم بود آماده می شود.
ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل، پس از دور نهایی گفتگوها گفت "بله، به توافق رسیده ایم".
به این ترتیب اتخاذ تدابیر تازه جهت گسترش تحریم ها علیه ایران توسط 15 عضو شورای امنیت قطعی می نماید. رای گیری احتمالا هفته آینده انجام خواهد شد.
آلهاندرو وولف، کفیل نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، گفت: "این یک گام تدریجی خوب و متوازن است." در واشنگتن کاخ سفید گفت که رئیس جمهور آمریکا اظهار امیدواری کرده است پیش نویس "به زودی" به رای گذاشته شود.
دومینیک دو ویلپن، نخست وزیر فرانسه که روز پنجشنبه از سازمان ملل دیدن می کرد، به خبرنگاران گفت که تهران بین "تعهدات بین المللی اش در مورد غنی سازی" یا تحریم باید یکی را انتخاب کند.
ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش (ان پی تی) از حق دستیابی به چرخه سوخت هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم برخوردار است، اما شورای امنیت از ایران می خواهد برای اعتماد سازی فعلا این فعالیت ها را متوقف کند.
در تهران علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در مسائل خارجی، هشدار داد که "بطور قطع هر گونه قطعنامه ای علیه ایران در شورای امنیت بی پاسخ نخواهد ماند."
وی توضیح بیشتری در مورد پاسخ احتمالی ایران نداد.

جزئياتی از متن پيشنويس قطعنامه ضد ايرانی در شورای امنيت

طبق پيش نويس تنظیم شده اموال و دارايیهای ۱۳‬شرکت و بانک ايرانی و ‪ ۱۵‬نفر که در فعاليت های هسته ای و موشکی ايران مشارکت دارند مسدود خواهد شد.
در ليست جديد نام بانک دولتی سپه و يک شرکت متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارند.
براساس اين پيش نويس، در صورتی که ايران به در خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تعليق فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم پاسخ مثبت دهد، همه تحريم ها لغو خواهد شد..
قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت تمام کشورها را ملزم ساخت که از صدور هر نوع کالا و تکنولوژی که به نحوی بتواند به ايران در توسعه برنامه های هسته ای و ساخت موشک ياری رساند خودداری کنند و همچنين دارايی های ۱۰ شرکت کليدی ايرانی و ۱۲ فرد وابسته به برنامه های هسته ای ايران را مسدود کرد.
سولانا: درهای مذاکره به روی ايران باز است
از سوی دیگر، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز پنچشنبه ۱۵ مارس، در واکنش به تدوين پيش نويس قطعنامه جديد تحريم ايران توسط کشورهای موسوم به ۱+۵، گفت: اتحاديه اروپا « در مذاکره» را به روی تهران باز نگهداشته است.
آقای سولانا که درنورنبرگ و درحاشيه کنفرانس اتحاديه اروپا و آسيا سخن می گفت، افزود تهران می داند که برای اجتناب از تحريم های شديد، بايد دست به چه اقدام هايی بزند.
علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز چهارشنبه، گفته بود که صدور قطعنامه جديد توسط شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران نشانه دشمنی کشورهای دارای حق وتو در اين شورا با ايران است.

منبع: بیبیسی، مهر، ایرنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024