پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.03.2007, 9:59


واشنگتن پست:
عليرضا عسگری در حال همکاری با سازمانهای اطلاعاتی غربی است

راديوآمريكا: يک روزنامه آمريکائی گزارش می‌دهد مقام عاليرتبه پيشين دولت ايران که در سفر به ترکيه در ماه گذشته مفقود شده بود کشور خود را ترک و در حال همکاری با سازمانهای اطلاعاتی غربی است.
روزنامه واشنگتن پست از قول يک مقام بلندپايه آمريکا می‌گويد که عليرضا عسگری اطلاعاتی را درباره شبه نظاميان حزب الله در لبنان و روابط ايران با آن گروه، ارائه کرده است.
مقام آمريکائی درباره محل اقامت عسگری اطلاعی نداده است.
روز چهارشنبه روزنامه عربی پرنفوذ الشرق الاوسط گزارش کرد که عسگری هم اکنون در اروپای شمالی به سر ميبرد و مأمورين اطلاعاتی آمريکائی پيش از فرستادن وی به آمريکا، در حال مشغول کسب اطلاعات از او هستند.
اين مقام پيشين وزارت دفاع ايران از اوائل فوريه پس از اقامت در هتلی در استامبول در ترکيه، مفقود الاثر شده بود.
ايران از ترکيه در ارتباط با ناپديد شدن عسگری، خواستار تحقيقات شده بود.
گفته ميشود عسگری که تا سال ٢٠٠٥ در دولت ايران خدمت ميکرده است، مسؤليتی نظامی در لبنان تا سالهای ١٩٨٠ بر عهده داشته است. طبق ارزيابی برخی گزارشهای خبری در منطقه اين مقام ممکن است اطلاعاتی درباره برنامه اتمی ايران داشته باشد.
قدرت های عمده مظنون هستند که ايران در حال توسعه سلاح های اتمی است، رژيم تهران اين اتهام را تکذيب ميکند.


ادامه گمانه زنی‌ها در مورد ژنرال ناپديد شده ایرانی

بی‌بی‌سی‌: گمانه زنی ها درباره وضعيت علی رضا عسگری، معاون پيشين وزارت دفاع ايران که ماه گذشته پس از اقامت در هتلی در شهر استانبول ناپدید شد، بالا گرفته است.
مقام‌های ایرانی ظاهرا از سرنوشت آقای علی رضا عسگری که در دوران محمد خاتمی معاون وزیر دفاع بود بی‌خبرند و در کنفرانس های خبری در این باره تنها به ذکر احتمالات بسنده کرده اند.
پلیس ایران گفته است که آقای عسگری ممکن است توسط سازمان های اطلاعاتی غربی ربوده شده باشد. ترکیه علیرغم جستجوهای وسیع تاکنون ردی از وی نیافته است.
اما یک مقام ارشد آمریکایی که از وی نام برده نشده به روزنامه واشنگتن پست گفت که علی رضا عسگری به طور داوطلبانه (به غرب) روی آورده و درحال ارائه اطلاعاتی به سازمان های اطلاعاتی غربی درباره حمایت ایران از گروه حزب الله لبنان است.
این مقام نگفت که آقای عسگری اکنون ممکن است کجا باشد اما تاکید کرد اطلاعات ارائه شده توسط وی از قبل به طور کامل در دسترس دستگاه های اطلاعاتی آمریکا بوده است.

'دانش گسترده'
علی رضا عسگری تا تابستان سال ٢٠٠٥ به عنوان معاون علی شمخانی در دولت محمد خاتمی خدمت می کرد.
واشنگتن پست نوشت پیشینه آقای عسگری نشان می دهد که او دانش وسیعی درباره ساختار امنیت ملی ایران، زرادخانه سلاح های متعارف آن کشور و پیوندهایش با گروه حزب الله دارد.
بنابه این گزارش مقام های جمهوری اسلامی گفته اند که علی رضا عسگری در برنامه اتمی ایران نقشی نداشته است و مقام آمریکایی نیز به واشنگتن پست گفت که وی در این زمینه مورد پرس و جو قرار ندارد.
سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز سه شنبه احتمال داد که آقای عسگری توسط سرویس های اطلاعاتی غربی ربوده شده باشد و گفت این اقدام ممکن است به دلیل سوابقش در وزارت دفاع صورت گرفته باشد. وی اشاره ای به این سوابق نکرده است.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص پیشتر گزارش داده بود که آقای عسگری به آمریکا رفته است اما یک مقام دیگر آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با واشنگتن پست این گزارش را انکار و اشاره کرد که ناپدید شدن عسگری به طور داوطلبانه و با هماهنگی اسرائیل صورت گرفته است.

حزب الله لبنان
دولت اسرائیل هرگونه ارتباطی با ناپدید شدن مقام سابق وزارت دفاع ایران را رد می کند.
به گزارش روزنامه های اسرائیلی و ترکیه آقای عسگری به فاصله کوتاهی پس از ورود به استانبول در روز ٧ فوریه ناپدید شد.
وزارت خارجه ایران هیاتی را برای تحقیق درباره موضوع به ترکیه اعزام کرده و برای یافتن او از پلیس بین المللی کمک خواسته است.
رام ایگرا از افسران سابق موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل، به واشنگتن پست گفته است که آقای عسگری بخش اعظم دهه های ١٩٨٠ و ١٩٩٠ را در لبنان سرگرم نظارت بر تلاش های ایران برای تامین مالی، تسلیح کردن و آموزش دادن حزب الله بوده است.
ایران ارتباط نزدیکی با گروه حزب الله لبنان دارد و مقام های حزب الله مکررا به تهران سفر می کنند اما ایران کمک تسلیحاتی به این گروه را انکار می کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024