جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.03.2007, 9:23

در نشست روز پنجشنبه شورای حكام تصويب شد:


نمايندگان ٣٥ كشور عضو شورای حكام آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در وين توقف ٢٣ برنامه كمك فنی به ايران را تصويب كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، "رمزی عزالدين رمزی" رئيس هيات مصر در آژانس بين المللی انرژی اتمی در زمنيه نشست شورای حكام درباره پرونده هسته ای ايران اظهار داشت: من در اين نشست با اظهارنظر مخالفی درباره اين توقف همكاری مواجه نشدم.
آسوشيتدپرس افزود: تصويب توقف ٢٣ برنامه همكاری با ايران كه مورد انتظار نيز بود، توسط "محمد البرادعی" مديركل آژانس براساس قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد توصيه شده بود.
توقف برنامه‌های كمك فنی در چارچوب مجازات‌های اتخاذ شده در ٢٣ دسامبر از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران به تصويب رسيد.


بحث درباره تحريم‌های جديد عليه ايران

خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از ديپلماتها در سازمان ملل گزارش داد كه قدرتهای بزرگ در حالی به مذاكرات روز پنجشنبه خود بر سر تحريم های جديد عليه ايران به دليل امتناع از تعليق غنی‌سازی اورانيوم پايان دادند كه به واسطه مخالفت روسيه و چين با اقدامهای شديدتر، هنوز فاصله زيادی با رسيدن به توافق دارند.
بنا بر اين گزارش ، آلجاندرو وولف، جانشين نماينده دايم آمريكا در سازمان ملل گفت: ديپلماتها "مذاكرات خوب ديگری در مورد رويكرد كلی" داشتند، اما گلايه كرد كه "شيطان در جزييات است."
ويتالی چوركين، سفير روسيه، در اين مورد گفت كه رسيدن به توافق در اين هفته ممكن نيست.
وولف گفت: "هنوز قطعنامه‌ای برای پرداختن به آن وجود ندارد."
وی افزود: تصويب "قطعنامه كاری است كه تمامی شورای امنيت بايد انجام دهد و ما هنوز در آن نقطه نيستيم."


بيانيه اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام

اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از عملکرد ایران در زمینه تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از مقامات تهران خواست پیشنهاد تعلیق غنی‌سازی در مقابل توقف تحریم‌های سازمان ملل که به «تایم اوت» معروف شده است را بپذیرد. در بیانیه اتحادیه اروپا همچنین امتناع ایران از نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات زیرزمینی نطنز که صدها سانتریفوژ در آن نصب شده، مورد انتقاد قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز در نشست دیروز شورای حکام، اعضای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای عدم پذیرش قطعنامه ١٧٣٧ شورای امنیت از سوی ایران را محکوم کردند. در این بیانیه فرانسه، آلمان و انگلیس که از طرفداران اعمال تحریم علیه ایران هستند، تلاش ایران برای تقویت سطح غنی‌سازی از تحقیقات به صنعتی را تاسف‌آور خواندند.
آنها در کنار انتقاد از عملکرد هسته‌ای ایران یاد‌آور شدند که رهبران غرب کاملا به حل مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره متعهد هستند. بر همین اساس اتحادیه اروپا از ایران خواسته است طرح موسوم به «تایم اوت» که پیش از این توسط محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده بود را بپذیرد.
براساس این طرح در مقابل تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، غرب نیز تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را متوقف کرده و به این ترتیب زمینه برای مذاکرات فراهم خواهد شد.
بنا بر گزارش رويترز، ايران پيش از اين نيز در مقابل مشوق‌های فنی و تجاری كه از سوی گروه ١+٥ ارائه شده بود حاضر به تعليق غنی‌سازی اورانيوم نشد. بنا به گفته ديپلمات‌ها ايران حاضر نيست قبل از شروع مذاكرات مهم‌ترين «ابزار چانه‌زنی» خود را از دست بدهد.
علی اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در همين راستا گفت: ما هيچ زمينه فنی يا قانونی برای «تام اوت» نمی‌بينيم.
وی افزود: ما آماده مذاكره‌ايم تا به جامعه بين‌الملل اطمينان دهيم كه فعاليت‌های ما هيچ‌گاه به سمت فعاليت‌های غير هسته‌ای متمايل نخواهد شد.


منابع خبرها: مهر، ايرنا، آفتاب



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024