جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.03.2007, 15:21


روزجهانی زن، با ورود ماموران به خانه اعضای مركز فرهنگی زنان آغازشد

زنستان: نيمه شب گذشته، در اولين ساعات شروع سالگرد روز جهانی زن ١٧ اسفند مصادف با ٨ مارس ١٣٨٥، ماموران امنيتی وارد منزل شخصی منصوره شجاعی (از اعضای مركز فرهنگی زنان) شدند اما او را نيافتند. آنها پيشتر از طريق تماس تلفنی او را احضار كرده بودند كه او به دليل عدم ارسال حكم كتبی از حضور در بازجويی امتناع كرده بود. در پی ورود به خانه او،ازهمسر و پسر وی تعهد كتبی گرفته اند كه شجاعی صبح همان روز خود را به دادگاه انقلاب معرفی نمايد.
شايان توجه است كه ماموران در همان ساعات به خانه فرناز سيفی كه او نيز به احضارهای تلفنی پاسخ نداده بود و درخواست كرده بود احضاريه كتبی بفرستند تااو به اطلاعات مراجعه كند نيز رفته وبا توجه به عدم حضور وی درخانه، از پدر وی تعهد گرفته اند كه فرناز سيفی نيزخودرا به دادگاه انقلاب معرفی كندو مقداری اوراق نيز از خانه آنها برده اند.
همزمانی اين حركت با آزادی ديگر دوستان و فعالان جنبش زنان اززندان اوين در همان ساعات پرسش برانگيز است.


سركوب تجمع مسالمت آميز ٨ مارس

نيروی انتظامی (از كلانتری خزانه و نازی آباد)، لباس شخصی‌های وزارت اطلاعات و گارد ويژه با برخورد خشن و ضرب و شتم زنان، تجمع كنندگان را پراكنده كردند.
بر اساس گزارش شاهدين عينی، در ابتدای تجمع راس ساعت ١٤ نيروهای پليس كه از تجمع صبح معلمان همچنان در محل حضور داشتند، مناطق اطراف مجلس را تحت نظر داشتند. تعداد تجمع كنندگان در ابتدا حدود ٥٠٠نفر بود كه سعی داشتند از پارك كنار ايستگاه مترو به سمت درب شمالی مجلس حركت كنند، اما با ضرب و شتم و فحاشی نيروهای امنيتی مواجه شدند و پلاكاردها و پارچه نوشته های آنان توسط پليس جمع آوری شد. در اين زمان، ايستگاه مترو بهارستان بسته بود و تلفن های همراه نيز در محدوده ميدان بهارستان فعال نبودند. جمعيت به تدريج به سمت ميدان بهارستان حركت نمود، در حاليكه برخی از فعالين كه سعی در صحبت با نيروهای امنيتی داشتند با فحاشی و ضرب و شتم نيروهای پليس پراكنده شدند. در ميدان بهارستان، حدود ساعت ١٤:٣٠ نيروهای ضد شورش وارد عمل شدند و به ضرب و شتم افراد ادامه دادند. در اين زمان جمعيت تجمع كننده به حدود ٢٠٠٠ نفر می رسيد كه در وسط ميدان بهارستان حضور داشتند. حدود ساعت ١٥، اتوبوسی از نيروهای پليس زن به نيروهای امنيتی افزوده شدند و ضمن برخورد با زنان، برخی از تجمع كنندگان و حتی رهگذران را دستگير نمودند. بر اساس شنيده ها، تا كنون حدود ١٠ نفر (٨ زن و ٢ مرد) بازداشت شده اند. از محل بازداشت اين افراد خبری در دست نيست.
از شب گذشته، نيروهای امنيتی با صدور قرار جلب و بازرسی منازل ٩ نفر از فعالين جنبش زنان به خانه های برخی از اين افراد وارد شده اند. فرناز سيفی، جلوه جواهری، منصوره شجاعی و سارا لقمانی، افرادی هستند كه حكم بازرسی منازل آنان قطعی است. اين در حالی است كه برخی از اين افراد، به تازگی از زندان آزاد شده اند.


گزارش فاطمه گوارايی از وقايع جلوی مجلس

فاطمه گوارايی، از اعضای كميته هماهنگ كننده مراسم ۸ مارس به راديو فردا گفت: «به محض اينكه من، شهلا انتصاری، رضوان مقدم، مرضيه مرتاضی لنگرودی به همراه آسيه امينی وارد ميدان بهارستان شديم و به مجلس شورای اسلامی رسيديم، متوجه شديم كه نيروهای انتظامی، افراد حاضر در مقابل مجلس را مورد ضرب و شتم قرار داده اند و با خشونت هر چه تمام تر جمعيت حاضر را به اطراف می پراكندند.»
خانم گوارايی گفت كه تعدادی از فعالان زنان و فعالان دانشجويی مورد ضرب و شتم شديد قرار گرفته‌اند و افزود: «مرضيه مرتاضی از ناحيه پا به شدت آسيب ديده است، برخی از بچه‌های ادوار تحكيم مجروح شده‌اند، من خودم از نيروهای انتظامی سيلی شديدی خوردم، آسيه امينی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و افراد ديگر هم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.حتی برای دقايقی هم به ما اجازه داده نشد درباره فراخوان به تجمع امروز توضيح دهيم.»
خانم گوارايی همچنين به بازداشت گسترده فعالان زن در هفته اخير اشاره كرد و گفت:«بخشی از كميته هماهنگ كننده مراسم ۸ مارس امسال در زندان هستند و تنها ۴ نفر از آنان، روز پنج شنبه در ساعات اوليه صبح آزاد شدند. من، شهلا انتصاری، مرضيه مرتاضی لنگرودی و رضوان مقدم آزاد شديم و شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده همچنان در زندان هستند.»


اطلاعيه شماره ٢ برگزاری مراسم روز جهانی زن ٨ مارس ١٧ اسفند
"همبستگی برای آزادی ، برابری، عدالت جنسيتی"


فعالان جنبش زنان سالهاست كه با چشم انداز همبستگی زنان ايران و جهان و طرح مطالبات مدنی ، خواهان برگزاری روز جهانی زن بوده اند . متاسفانه به رغم تلاش های مستمر گروههای مختلف زنان در مسير احقاق حقوق انسانی و شهروندی ، همواره با محدوديت ها و موانع بی شماری روبرو بوده ايم.
امسال نيز بر آن شديم تا با طرح مطالبات زنان، در تجمعی مسالمت آميز( طبق ماده ٢٧ قانون اساسی) در مقابل نهادی كه به باور ما بايد برآمده از آرای ملت باشد، با تاكيد بر خواسته های دمكراتيك و برحق خود روز جهانی زن را گرامی بداريم .
اينك اعلام می كنيم كه به علت برخورد خشونت آميز نيروهای انتظامی با فعالان جنبش زنان در ١٣ اسفند كه منجر به بازداشت ٣٣ نفر از آنان - از جمله گروه هماهنگ كننده- شد و با ادامه بازداشت سه نفر از فعالان جنبش زنان در زندان اوين، كه دو تن از ايشان عضو گروه هماهنگ كننده هستند، و همچنين به علت آزادی تعدادی از گروه هماهنگ كننده مراسم در اولين ساعات روز ١٧ اسفند، امكان مديريت و سازماندهی مراسم روز جهانی زن از گروه هماهنگ كننده سلب شده است .
در همين راستا با تبريك مجدد روز جهانی زن كه امسال به نام "همبستگی برای آزادی ، برابری ، عدالت جنسيتی" نام گذاری شده است ، دست كليه حمايت كنندگان را می فشاريم و تقاضا داريم به منظور جلوگيری از بروز هرگونه خشونت و يا سو استفاده ، با اخلاق مدنی و صلح جويانه، گروه هماهنگ كننده را در مقابل مجلس، ياری كنيد .

گروه هماهنگ كننده : شهلا انتصاری ، فاطمه گوارايی ،مرضيه مرتاضی لنگرودی ، رضوان مقدم



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024