شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 07.03.2007, 11:51


بيش از يك هزار و يكصد تن از روزنامه‌‏نگاران طی يك دهه گذشته در جهان كشته شده‌‏اند.
به گزارش «ايلنا»، بيش از يك هزار و يكصد تن از روزنامه‌‏نگاران و كاركنان رسانه‌‏ها به دليل انجام وظايف خود در طول يك دهه گذشته، كشته شدند كه اين آمار نسبت به سال ٢٠٠٣ ميلادی افزايش يافته است. تحقيقات «مؤسسه بين‌‏المللی امنيت خبری»(INSI) مستقر در «بروكسل» كه ائتلافی از سازمان‌‏های رسانه‌‏ای، گروه‌‏های آزادی مطبوعات و مبارزان اقدامات بشر دوستانه است، نشان می‌‏دهد كه عراق خطرناك‌‏ترين مكان برای خبرنگاران است و روسيه و كلمبيا پس از عراق در جايگاه بعدی قرار گرفته است.»
بنابراين گزارش، سال گذشته ميلادی بدترين سال برای كارمندان رسانه‌‏ها بود و ١٦٧ تن از آنان در جهان كشته شدند. اين در حالی است كه ١٤٩ تن در سال ٢٠٠٥ و ١٣١ تن در سال ٢٠٠٤ كشته شده‌‏اند. همچنين اين كار قابل مقايسه با ميزان كشته‌‏شدگان در سال ٢٠٠٣ و ٢٠٠١ ميلادی نيست. طبق گزارش‌‏ها ٩٤ تن در سال ٢٠٠٣ و ٧٠ تن در سال ٢٠٠٢ ميلادی و ١٠٣ تن در سال ٢٠٠١ ميلادی در جهان كشته شده‌‏اند.
طبق اين گزارش، از سال ١٩٩٦ تا كنون، يك هزار و ١٠١ خبرنگار در جهان كشته شده‌‏اند كه تقريبا نيمی از آن بر اثر اصابت گلوله و اكثريت آنان، دست‌‏كم ٦٥٧ تن، به دليل پوشش خبری در كشور خودشان كشته شده‌‏اند. دو سوم قاتلان اين كشتارها شناسايی نشده‌‏اند و تقريبا در ٢٧ مورد اصلا محكوميتی صورت نگرفته است.

همچنين در اين گزارش از سران دولت‌‏ها خواسته شده است كه مصونيت كسانی كه به خبرنگاران آزار می‌‏رسانند را پايان دهند و به «بانك جهانی» و «صندوق بين‌‏المللی پول» پيشنهاد كرده است كه در كمك به كشورها بايد تعداد كشته‌‏شدگان خبرنگار را در نظر بگيرند.
اين گزارش حاكی است كه عراق با ١٣٨ كشته، خطرناك‌‏ترين كشور جهان است و بيش از ٧٠ درصد آمار كشته شدن خبرنگاران جهان، در عراق رخ داده است. روسيه با ٨٨ كشته طی ١٠ سال گذشته در جايگاه دوم و كلمبيا با ٧٢ كشته در رده سوم قرار گرفته است. كشور فيليپين نيز با ٥٥ كشته بيشترين آمار خبرنگاران كشته شده خارج از عراق را به خود اختصاص داده است. همچنين هند، الجزاير، مكزيك، پاكستان، جمهوری‌‏های سابق يوگسلاوی، به ترتيب پس از فيليپين رتبه‌‏های بعدی كشورهای ناامن جهان برای فعاليت روزنامه‌‏نگاران را به خود اختصاص داده‌‏اند. همچنين ٢١ روزنامه‌‏نگار و خبرنگار نيز در يك دهه گذشته «در محل كار» خود در ايالات‏متحده‌‏آمريكا كشته‌‏شده‌‏اند.
«ريچارد سامبروك» مدير اخبار جهانی شبكه خبری بی‌‏بی‌‏سی كه اين تحقيقات را هدايت می‌‏كند، گفت: «اين آمارها نشان می‌‏دهد كه كشتن خبرنگاران خالی از خطر است. مصونيت عاملان قتل خبرنگاران كه خود را برای رفاه اجتماعی به خطر می‌‏اندازند، نه تنها باعث شرم دولت‌‏هايی است كه مسوول جلوگيری از اين جنايات هستند، بلكه باعث شرم دموكراسی است كه در حاشيه و سكوت قرار گرفته است.»
«هارولد ايوانز» سردبير سابق روزنامه انگليسی «تايمز» و «ساندی‌‏تايمز» نيز گفت: «نخستين عامل شوك‌‏برانگيز اين گزارش اين است كه ما می‌‏فهميم كه چه تعداد از افراد كشته شده‌‏اند و دومين شوك اين خبر اين است كه ما می‌‏فهميم كه چه تعداد به قتل رسيده‌‏اند، كسانی كه حتی نام آنها در رسانه‌‏ها هم ذكر نمی‌‏شود.»

وی افزود: «بيشتر روزنامه‌‏نگاران به دليل بدشناس بودن كشته نشده‌‏اند، بلكه قربانی توطئه «از پيش تعيين شده» بوده‌‏اند.»
اضافه می‌‏شود كه «مؤسسه بين‌‏المللی امنيت خبری»(INSI) مستقر در «بروكسل» از ژانويه سال ١٩٩٦ فعاليت خود را آغاز كرد و تحت نام ائتلاف سازمان‌‏های رسانه‌‏ای، گروه‌‏های مدفع آزادی بيان، اتحاديه و فعالان انسانی مسؤول امنيت جانی خبرنگاران و كارمندان رسانه‏ها ادامه فعاليت می‌‏دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024