پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 07.03.2007, 15:49


آفتاب: «تام لنتوس» رئیس دموکرات کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا و تعداد دیگری از قانونگذاران عالی‌رتبه آمریکایی طی لایحه‌ای پر سر و صدا خواستار افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران به علت خودداری از تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای شدند.

لنتوس درباره طرح خود در مورد ممانعت از تکثیر تسلیحات هسته‌ای گفت «این طرح می‌تواند مانع از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و ابزار مورد نیاز برای تولید آن شود و به این ترتیب آمریکا می‌تواند از طریق صلح‌آمیز به هدف خود برسد».

به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان درباره طرح خود برای تحت فشار قرار دادن ایران متذکر شد: این لایحه همزمان با حمایت از دیپلماسی بین واشنگتن و تهران فشارهای اقتصادی علیه ایران را افزایش می‌دهد.

وی افزود: این لایحه مخصوصا کمپانی‌های بزرگ نفتی که چشم خود را به توسعه تسلیحات هسته‌ای در ایران بسته‌اند هدف قرار می‌دهد؛ برای مثال اگر کمپانی نفتی «داچ‌شل» به سوی عملی کردن قرارداد 10 میلیارد دلاری خود با ایران گام بردارد تحریم خواهد شد یا اگر مالزی، چین و هند نیز قراردادهای خود را عملی کنند آنها هم تحریم خواهند شد.

در همین حال خانم «ایلیانا راس لتینن» نماینده جمهوریخواه کنگره نیز لایحه‌ای را ارائه کرده که از صندوق‌های مالی و بازنشستگی آمریکا می‌خواهد که از هرگونه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های طرف معامله با بخش انرژی ایران که بیش از 20 میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری می‌کنند خودداری کنند.

این طرح یک هفته پس از آن ارایه می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسبق اسرائيل از صندوق‌های بازنشستگی چند میلیارد دلاری آمریکا درخواست کرد به منظور اعمال فشار بر تهران برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای، دارایی‌های خود را از کمپانی‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند خارج کنند.

«ایلیانا راس لتینن» که از جمهوریخواهان عالی‌رتبه در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکاست بر این باور است که فشاری که از این طریق بر ایران وارد می‌شود تهران را مجبور به متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود می‌کند.

وی در اظهارات خود گفت: عزم ایران برای بدست آوردن دانش هسته‌ای تهدیدی برای منافع و امنیت ملی آمریکا و صلح و امنیت جهانی است به همین منظور ما باید مانع دست‌یابی ایران به منابع مالی برای جلوگیری از ادامه حرکتش در این مسیر شویم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024