سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.03.2007, 14:42

هشت نفر از بازداشت شدگان آزاد شدند


فعالان زن بازداشت شده دست به اعتصاب غذا زدند

زنستان: بنا بر آخرين اخبار رسيده نوشين احمدی خراسانی، در تماس تلفنی كه با همسرش داشته است اعلام كرده است كه از امروز ظهر بنا بر تصميمی دسته جمعی همه سی و سه زن بازداشت شده اعتصاب غذا را شروع كردند.
احمدی خراسانی به همسرش، جواد موسوی خوزستانی گفته است كه اين تصميم گروهی را به اين دليل اخذ كرده اند كه مسولان قول مساعد داده بودند كه امروز همه دستگير شدگان جوان را آزاد كنند و چون اين اقدام صورت نگرفته است، در اعتراض اعتصاب غذا را آغاز كرده‌اند.


هشت نفر از بازداشت شدگان آزاد شدند.

زنستان: پس از گذشت بيش از چهل و هشت ساعت از بازداشت زنانی كه مقابل دادگاه انقلاب دست به تجمع مسالمت آميز زده بودند، بالاخره هشت تن از اين زنان با قرار كفالت آزاد شدند.
اسامی آزادشدگان به اين شرح است: پرستو دوكوهكی، سارا لقايی، ساقی لقايی، نيلوفر گلكار، پرستو سرمدی، ناهيد انتصاری، فريده انتصاری و سارا ايمانيان.
آزادشدگان خبر اعتصاب غذای ديگر ياران دربند خويش را تاييد كردندو همچنين اعلام كردند كه شهلا انتصاری در سلول انفرادی به سر می‌برد.


تجمع و تريبون آزاد در دانشگاه تهران

خبرنامه اميركبير: ظهر امروز‏، سه شنبه ١٥ اسفندماه، تجمع و تريبون آزادی در اعتراض به بازداشت ٣٣ نفر از فعالين جنبش زنان خصوصا دانشجويان بازداشت شده در مقابل دادگاه انقلاب در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. در اين تجمع كه حدود ٢٥٠ نفر از دانشجويان در آن شركت كرده بودند، پلاكارد‌هايی كه روی آنها جملاتی همچون "حقوق زن حقوق بشر است" و "دوستانمان را آزاد كنيد" نوشته شده بود، در دست گرفته بودند و اعتراض خود را نسبت به دستگيری زنان فعال نشان دادند.
گفتنی است ٦ نفر از دستگير شدگان به نام‌های سارا لقايی، نيلوفر گلكار، زينب پيغمبر زاده، آزاده فرقانی، نوشين احمدی خراسانی و نسرين افضلی از جمله دانشجويان بازداشت شده هستند.
در حاشيه اين تريبون نمايشگاه عكسی از تجمع ٢٢ خردادماه در ميدان هفت تير بر پا شده بود. در اين تجمع كه توسط كميسيون زنان دفتر تحكيم وحدت برگزار شد، ابتدا فاطمه دهدشتی‏، يكی از اعضای كميسيون زنان دفتر تحكيم، بيانيه اين كميسيون را كه در اعتراض به بازداشت ٣٣ نفر از فعالين زنان و لغو مجوز برنامه‌های مربوط به ٨ مارس، روز زن، صادر شده بود قرائت كرد. در بخشی از اين بيانيه آمده است: جمعی از فعالين جنبش زنان كه در حمايت از متهمين پرونده ٢٢ خرداد ٨٥ در مقابل دادگاه انقلاب تجمع كرده بودند، توسط نيروهای امنيتی محاصره و مورد ضرب و شتم قرار گرفتتند و سپس كليه افراد شركت كننده، متهمين و وكيل ايشان دستگير شدند. دستگيرشدگان ابتدا به پليس امنيت و از آنجا به مركز مبارزه با مفاسد اجتماعی (ساختمان وزرا) منتقل شدند. با توجه به اين كه نگه داری فعالين زن درچنين مكانی تناسبی با شان و جايگاه اجتماعی آن‌ها ندارد و طبق نص صريح قانون اساسی مذكور درماده ی ٢٧ شركت در تجمع‌های اعتراض آميز مردمی مجاز شناخته شده است، چنين اقداماتی نقض آشكار حقوق بشر و خلاف قانون اساسی است. نگه داری دستگير شدگان بدون تفهيم اتهام به آنان بازداشت غير قانونی محسوب می‌شود.
سپس كاوه مظفری، طی سخنانی با اشاره به شعار مورد ادعای حاكميت كه انرژی هسته‌ای را حق مسلم مردم می‌داند، گفت: صلح، دموكراسی و آزادی جزء حقوق مسلم ماست. وی در ادامه با اشاره به اين كه ملت ايران خواهان جنگ نيست و خواستار صلح است خاطرنشان كرد: جنبش زنان پای حقوق خود ايستاده و بازداشت گسترده و ايجاد محدوديت مانعی برای ادامه راه آنان ايجاد نخواهد كرد.
در ادامه اين برنامه ديگر دانشجويان شركت كننده به بيان نظرات خود پيرامون بازداشت گسترده فعالين زن پرداختند. در پايان مراسم هم بيانيه انجمن دموكراسی خواه دانشگاه تهران و فراخوان فعالين زن جهت برگزاری تجمع مقابل دادگاه انقلاب قرائت شد. همچنين طوماری نيز در حمايت از افراد بازداشت شده تهيه شده بود كه به امضا دانشجويان شركت كننده در تجمع رسيد.
پس از اين تجمع‏، تجمع و تريبون آزاد ديگری با همين موضوع در دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد. اين تجمع كه در يكی از آمفی تئاترهای اين دانشكده برگزار شده بود با استقبال دانشجويان مواجه شد. در اين تجمع چند نفر از دانشجويان در حمايت از فعالين زن بازداشت شده سخنرانی كردند. همچنين سخنرانان ابراز اميدواری كردند كه افراد بازداشت شده‏، خصوصا خانم نيلوفر گلكار‏، دانشجوی دانشكده مديريت دانشگاه تهران‏، هر چه سريعتر آزاد شود. يكی از دانشجويان در سخنان خود از حضور كمرنگ دانشجويان دختر در اين تجمع انتقاد كرد.
پس از آن فريد‌هاشمی‏، يكی از اعضای انجمن دموكراسی خواه دانشگاه تهران‏، با انتقاد از اين موضع بعضی از سخنرانان كه اين تجمع را غيرسياسی و صرفا صنفی می‌خواندند‏، گفت: تجمع ما سياسی و در اعتراض به عملكرد حاكميت است. وی سپس با انتقاد از نحوه برگزاری تجمع گفت: در مقابل اين حركت بی سابقه حاكميت واكنش درخورتری بايد نشان داد و تجمع بايستی در فضای باز دانشكده برگزار شود و تجمعی كه در فضای در بسته برگزار شود مورد قبول ما نيست. فريد‌هاشمی سپس از دانشجويان شركت كننده در اين تجمع خواست كه به صحن دانشكده مديريت بروند و ادامه تجمع را در صحن برگزار نمايند.
دانشجويان شركت كننده در تجمع با جمع شدن در صحن دانشكده مديريت اقدام به خواندن سرود «ای ايران» و «يار دبستانی» كردند. در انتهای برنامه بهنام سپهرمند‏، عضو ديگر انجمن دموكراسی خواه، در سخنان كوتاهی از دانشجويان شركت كننده در تجمع تشكر كرد.
همچنين عباس حكيم زاده‏، يكی از دانشجويان دانشگاه اميركبير‏، طی سخنانی گفت: حاكميت اقتداگرا با سياستی كه در پيش گرفته نشان داده است كه هر زمان فعالين مدنی و فعالين اجتماعی يك گام عقب بنشينند‏، حاكميت در راستای تضييع حقوق حقه مردم يك گام به جلو بر می‌دارد. حكيم زداه در ادامه افزود: اگر ديروز ٥٤ نفر از دانشجويان دانشگاه اميركبير از دانشگاه اخراج شدند و به سربازخانه اعزام شدند، امروز شاهد هستيم كه ٣٣ نفر از فعالين زنان را بی هيچ دليل موجهی بازداشت می‌كنند. اين دانشجوی دانشگاه پلی تكنيك در پايان به مقاومت مدنی جنبش‌های اجتماعی ايران اشاره كرد و گفت: تنها راه مقابله با فشارها، تسليم نشدن و ادامه مقاومت است.


نگرانی لوئیز آربور، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره دستگیری فعالین زن

ايران امروز: لوئیز آربور، کمیسیر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل، امروز نگرانی شدید خود را در مورد بازداشت حداقل ٣١ فعال زن ایران توسط پلیس امنیت در مقابل دادگاه انقلاب اسلامی تهران در ٤ مارس ابراز کرد.
کمیسر عالی تاکید کرد این زنان براساس حق قانونی خود برای تجمع آرام و آزادی بیان عمل کرده اند و در اعتراض به بازداشت و جلسات دادگاه پنج زن فعال - که متهم به اختلال در نظم عمومی و امنیت ملی به دلیل برگزاری تجمع زنان در میدان هفت تیر تهران در ٢٢ خرداد ١٣٨٥ هستند – در تجمع آرامی شرکت کردند.
خانم آربور خاطرنشان کرد که بازداشت این زنان چهار روز پیش از بزرگداشت روز جهانی زن (٨ مارس) اتفاق افتاده است در حالیکه موضوع روز جهانی زن امثال "پایان بخشیدن به خشونت علیه زنان و دختران" است. در این رابطه همچنین کمیساریای عالی به حمله نیروهای امنیتی ایران به تجمع آرام صدها زن ایرانی برای درخواست حقوق برابر در ٨ مارس سال گذشته در پارک دانشجو تهران اشاره کرد.
کمیسر عالی یادآوری کرد ایران عضو کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)، کنوانسیون بین المللی رفع همه اشکال تبعیض نژادی(CERD)، کنوانسیون بین المللی حقوق اقتصاد، مدنی، و فرهنگی(ICESCR)، و کنوانسیون بین المللی حقوق کودک است(CRC). ایران ملزم به پایبندی به تعهدات قانونی توافق نامه های بین المللی ذکر شده و احترام به حقوق بشر بدون هرگونه تبعیض است. همچنین، کمیساریای عالی به دولت ایران توصیه می کند پیوستن به دیگر توافق نامه های بین المللی حقوق بشر، بخصوص کنوانسیون رفع همه گونه تبعیض علیه زنان و پرتکل های الحاقی آن را تصویب کند.


بيانيه دبيركل عفو بين‌الملل

سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه رهایی فوری و بدون قید و شرط بیش از ٣٠ فعال زن را که یکشنبه در ‏تظاهرات مسالمت آمیز دستگیر شدند ، درخواست کرد. این سازمان معتقد است که دستگیری این زنان اقدامی ‏در جهت بازداشتن این فعالان از سازماندهی برنامه های روز جهانی زن (١٧ اسفندماه) است. ‏
زنان فعال، در حال اعتراض علیه محاکمه پنج فعال زن که در ارتباط با تظاهرات ٢٢ خرداد١٣٨٥ دستگیر ‏شده بودند، جلوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران بازداشت شدند. تظاهرات ٢٢ خرداد خواهان اعطاء حقوق ‏برابربه زن و مرد در قانون ایران بود و طی آن مأموران امنیتی با خشونت تظاهر کنندگان را متفرق کرده و ‏‏٧٠ نفر را دستگیر کردند. ‏‎ ‏
آیرین خان، دبیرکل سازمان عفو بین الملل گفت: "مسئولان ایرانی به جای دستگیری تظاهرکنندگان صلح ‏آمیز، باید درخواست زنان ایرانی برای برابری در برابر قانون را جدی بگیرند و به رسیدگی موارد موجود ‏تبعیض بر علیه زنان در نظام قضایی ایران بپردازند." وی افزود: "ما نگران هستیم که زنانی که دیروز ‏دستگیر شده‌اند تا هشتم مارس، روزی که قرار بود این زنان برای حق برابری خود که در مجامع بین‌المللی ‏به رسمیت شناخته شده است فعالیت‌هایی را انجام دهند، در بازداشت بمانند."‏‎ ‏
دستگیرشدگان روز یکشنبه، که شامل چهار نفر از پنج نفری است که در حال محاکمه بودند ، به بازداشتگاه ‏وزرا برده شدند که محلی است که معمولا برای اشخاصی که جرایم جزئی، مانند نداشتن حجاب کامل، مرتکب ‏می شوند، استفاده می شود. گفته شده است که اعضاء خانواده بازداشت شدگان به ساختمان وزرا رفته اند تا ‏تلاشی برای دسترسی یا رهایی بازداشت شدگان بکنند، ولی ناموفق بودند. بر طبق گزارشات، کمی بعد تمامی ‏زنان به بند ٢٠٩ زندان اوین که تحت نظر وزارت اطلاعات و خارج از کنترل سازمان زندانهای ایران است، ‏منتقل شدند.‏‎


بيانيه تعدادی از وكلای فعال در زمينه حقوق بشر

ايسنا: تعدادی از وكلای فعال در زمينه حقوق بشر در بيانيه‌ای به بازداشت برخی از زنان تجمع‌كننده مقابل دادگاه انقلاب ‌اعتراض كردند.
اين وكلا با انتقاد از بازداشت تعدادی از زنان تجمع‌كننده در روز يكشنبه ١٣ اسفند ماه در مقابل دادگاه انقلاب، اين اقدام را در مغايرت با اصل ٢٧ قانون اساسی مبنی بر آزادی اجتماعات برشمرده و خواستار آزادی سريع كليه افراد بازداشت‌شده شدند.
اين وكلا همچنين در بيانيه‌ی ديگری عنوان كرده‌اند:« مفتخريم كه در جامعه‌ای زندگی می‌كنيم كه تعداد زنان تحصيلكرده آن، بيش از مردان هستند. هم‌اكنون بيش از ٦٥ درصد از دانشجويان دانشگاه‌های ايران را زنان تشكيل می‌دهند. زنان ايران از سال‌ها قبل حتی پيش از زنان برخی از ممالكت اروپايی چون سوييس حق رأی به دست آورده و به مجالس قانونگذاری راه يافته‌اند. بسياری از اساتيد دانشگاه، مديران اداری، مالی و صنعتی از بين زنان تحصيلكرده و لايق انتخاب شده‌اند، معهذا هنوز هم قوانين نامناسبی هويت انسانی زن ايرانی را ناديده می‌انگارد.»
اين وكلا با اشاره به طرحی كه اخيرا توسط عده‌ای از نمايندگان مجلس شورای اسلامی تهيه و تقديم مجلس شده است، عنوان كرده‌اند:« به موجب اين طرح با پيش‌بينی سهميه جنسيتی برای تحصيل در دانشگاه‌ها در نظر دارند حداكثر تا ٥٠ درصد ظرفيت هر دانشگاهی را به دختران اختصاص دهند و بدين سان تضييقی برای ترقی و تعالی زنان ايجاد كنند. همچنين دخالت قوه قضاييه در زندگی خصوصی شهروندان و صدور بخشنامه به دفاتر ازدواج جهت توصيه به زوجين برای آن كه مهريه را با قيد عندالاستطاعه تعيين كنند نيز در همين راستا ارزيابی می‌شود.»
در ادامه اين بياينه آمده است:« بر اين اعتقاديم كه مهريه سنگين، ضامن خوشبختی زنان مسلمان نيست، اما برای مقابله با اين پديده می‌بايستی در ابتدا قوانين را اصلاح كرد تا دختران با تصور اشتباه تأمين آتيه در زندگی زناشويی، ناگزير از تعيين مهريه سنگين نشوند.»


اعتراض حزب سبزهای آلمان به بازداشت فعالين حقوق زنان

خانم كلوديا روت، رئيس حزب سبزهای آلمان در واكنش به بازداشت شمار زيادی از فعالان حقوق زنان در ايران گفت: «ما اقدامات وحشيانه‌ی مقام‌های امنيتی ايران عليه تجمع مسالمت‌آميز گروهی از زنان در برابر دادگاه را محكوم می‌كنيم. ما از خواست‌های زنان ايران پشتيبانی می‌كنيم و خواستار آزادی فوری همه‌ی بازداشت‌شدگان هستيم.
از هنگام روی كار آمدن جمهوری اسلامی در ايران، با وجود آنكه اين كشور قراردادهای حقوق بشر و حقوق زنان را امضا كرده و موظف به رعايت آنهاست، زنان زير فشار قرار داشته و حقوق آنان نقض شده است.
نيروهای امنيتی ايران يكشنبه گذشته با هجوم وحشيانه و تحقيرآميز، ٣٤ نفر از زنان را كه در مقابل دادگاه انقلاب جمع شده بودند بازداشت كرده‌اند. اين زنان می‌خواستند بطور مسالمت‌آميز عليه محاكمه‌ی ٥ تن از فعالين حقوق زنان اعتراض كنند.»


حزب سبزهای فرانسه دستگیری زنان را محکوم می‌کند

روز سیزدهم اسفند ١٣٨٥ تعدادی از فعالین جنبش زنان که در برابر "دادگاه انقلاب" در تهران به یک تجمع اعتراضی مسالمت آمیز دست زده بودند دستگیر شدند. دستگیر شده گان به زندان اوین انتقال داده شده، تعدادزنان دستگیرشده نزدیک چهل نفر بوده و خانواده ها یشان از وضعیت آنان بی خبر میباشند.
مبارزه زنان ایران علیه نقض حقوق شان و علیه استبداد از سابقه طولانی برخوردار میباشد. شجاعت و پیگیری آنان برای کسب خواست ها و مطالباتشان احترام بر انگیز است. تمام مردم ایران زیر فشار و اختناق قرار دارند ومبارزه و خواست های زنان و گارگران و دانشجویان پیوسته سرکوب شده است. امروز یکبار دیگر جمهوری اسلامی ایران زنان را مورد سرکوب قرارداده و حقوق بشر را پایمال مینماید.
حزب سبزهای فرانسه این دستگیرهای خودسرانه را محکوم نموده، خواهان رهائی سریع این فعالین بوده و همبستگی خود را با زنان ایران که برای دمکراسی و آزادی و حقوق دمکراتیک خود مبارزه میکنند اعلام میدارد.

حزب سبزهای فرانسه
پاریس ٥ مارس ٢٠٠٧


بازداشت شدگان زير نظر وزارت اطلاعات هستند

به گفته مسئولان زندان اوين بازداشت شدگان زير نظر وزارت اطلاعات هستند.
درحالی كه مسولان امور زندان های استان تهران از تعداد بازداشت‌‏شدگان و اينكه آيا قراری برای آنها صادر شده است يا خير، رسما ابراز بی‌‏اطلاعی كرده‌اند ، مسولان زندان اوين ضمن تاييد تعداد و اسامی بازداشت شدگان به خانواده های آنها اعلام كردند كه دستگير شدگان در بند ٢٠٩ هستند و اين بند زير نظر وزارت اطلاعات است.
صبح امروز مديركل زندان‌‏های استان تهران، سهراب سليمانی و ، معاون امور زندان‌‏های دادستانی تهران، محمود سالاركيا ، در گفت و گو با خبرگزاری ايلنا ضمن ايراد سخنان كاملا يكسان ولی جداگانه اعلام كرده اند كه: از تعداد بازداشت‌‏شدگان و اينكه آيا قراری برای آنها صادر شده است يا خير، بی‌‏اطلاع هستند.
به گزارش ايلنا هر دو مسئول ابراز داشتند كه بازپرس درحال انجام تحقيقات در مورد زنان بازداشت‌‏شده در تجمع مقابل دادگاه انقلاب است و پس از انجام تحقيقات در اين خصوص تصميم‌‏گيری می‌‏كند و وضعيت اين بازداشت‌‏شدگان ظرف امروز و فردا مشخص می‌‏شود.
اين درحالی است كه امروز صبح در در پی درخواست های مكرر خانواده بازداشت شدگان از مسولان زندان اوين، اعلام كردند: "دستگير شدگان در بند ٢٠٩ هستند و اين بند زير نظر وزارت اطلاعات است و زندان اوين نمی تواند پاسخگوی شما باشد!".
به گفته خانواده بازداشت شدگان بعد از شدت گرفتن اعتراض خانواده‌ها، مسوولان زندان اوين راضی‌ شدند تا در مورد اعلام حضور دستگيرشدگان ديروز در زندان اوين پيگير‌های لازم را انجام دهند. از اين رو خواستار اسامی بازداشت شدگان از خانواده‌های آنان شدند.
بر اساس گفته های خانواده های حاضر در جلوی زندان اوين پس از گذشت ساعتی دو تن از مسوولان زندان برای توضيح به ميان جمعيت آمده و تاييد كردند:"همه اين افراد در بند ٢٠٩ به سر می برند و تا پايان امروز عصر بعد از اتمام تحقيقات مقدماتی با خانواده های آنها تماس گرفته می شود تا در صورتی كه آزادی آنها مشروط به قرار وثيقه باشد، خانواده ها با در دست داشتن سند به دادگاه انقلاب مراجعه كنند و اگر آزادی آنها بلاقيد باشد تا پايان امروز آزاد می شوند."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024