شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 03.03.2007, 20:17


تهران- خبرگزاری كار ايران

تجمع اعتراض‌‏آميز سيصد نفری صبح امروز معلمان به اجتماع آرام هزاران نفری مقابل مجلس‌‏هفتم تبديل شد.
به گزارش خبرنگار" ايلنا" در اين تجمع كه معلمان نسبت به وضعيت لايحه مديريت خدمات كشوری موسوم به " نظام هماهنگ پرداخت" معترض بودند، با تجمع اطراف مجلس شورای اسلامی خواستار تحقق اين خواسته ديرين خود شدند.
معلمان در تجمع آرام خود مقابل مجلس خواستار جديت بيشتر نمايندگان مردم برای حل اين مشكل شده و با در دست گرفت پلاكاردهايی به عدم اختصاص نيافتن رديفی در بودجه برای اجرای لايحه مديريت خدمات كشوری اعتراض كردند.
گزارش خبرنگار" ايلنا" حاكی است، در اين تجمع چند هزار نفری كه به ظاهر به دعوت كانون صنفی معلمان برگزار شده است، پلاكاردهايی با مضمون "چراغی كه باشد به خانه روا- به مسجد حرام است و هم ناروا" ، " مدعی‌‏العموم كجاست تا با جعل كنندگان اعلاميه كانون صنفی معلمان برخورد قانونی كند" ،‌‏" هماهنگی حقوقی خواسته مشروع ماست- هر سخنی غير از اين بيهوده و نارواست"، "دولت، مجلس، نگهبان-غافل ز فرهنگيان" ، " از طلا گشتن پشيمان گشته‌‏ايم- مرحمت فرمووده ما را مس كنيد" ، " وای بر آن جامعه كه معلمش از معلم بودن شرم دارد" ، "وزير بی‌‏كفايت، استعفا استعفا " و.. به چشم می‌خورد.
همچنين در اين تجمع بزرگ بيش از ٣٠ تشكل صنفی فرهنگيان با عنوان "شورای هماهنگی تشكل‌‏های صنفی فرهنگيان سراسر كشور" با صدور بيانيه‌‏ای آورده است: نمايندگان شما در تشكل‌‏های صنفی فرهنگيان سراسر كشور پيش‌‏كش استواری ايمان‌‏تان و شور دوباره‌‏ای كه آگاهی فرهنگی شما فرهيختگان را می‌‏نماياند. استقبال گسترده شما در بسياری از نقاط كشور از تحصن سراسری معلمان در ٣٠ بهمن و ١ اسفند، به همگان نشان داد كه فشارهای وارد شده بر تشكل‌‏های صنفی فرهنگيان و جامعه معلمی كشور تنها برای يك سال كارائی داشته و معلمان دوباره پاخاسته‌‏اند. در حقيقت نيز نمی‌‏توان خواسته‌‏ها و مطالبات مشروع و قانونی جامعه ميليونی معلمان كشور را كه بيش از هفتصد هزار نفر آنها در زيرخط فقر زندگی می‌‏كنند، با سركوب فعالان آنان پاسخ داد.
اين بيانيه می‌‏افزايد: نمايندگان شما در تشكل‌‏های صنفی فرهنگيان از همان آغاز كوشيده‌‏اند روش‌‏هايی را برای احقاق حقوق خود اتخاذ كنند كه قانونی و مدنی بوده و كمترين هزينه و آسيب را متوجه طرفين نمايد. گزارش اجمالی ارائه شده در بيانيه پايانی گردهمايی تشكل‌‏های صنفی فرهنگيان در روز يكشنبه ١٥/١١/٨٥ مقابل مجلس به خوبی مسير حركت معنوی و قانونمند معلمان را نشان می‌‏دهد. صدور دهها بيانيه تحليلی، برگزاری جلسات متعدد با مسؤولان و نوشتن صدها نامه بی‌‏پاسخ شاهدی بر اين مدعاست. تشكيل كميته های بلندپايه توسط رياست‌‏جمهوری و رياست مجلس وقت، شعارهای زيبا اما بی‌‏نتيجه مسؤولان و اين اواخر نيز تصميم به توزيع سهام عدالت به شيوه كميته امدادی بين فرهنگيان از جمله اقدامات مسؤولان در اين سالها بوده است. كوتاهی آشكار دولتمردان و مجلسيان در پيگيری خواست فرهنگيان و بی‌‏اعتنايی تبخترآميز آنان در برخورد با معلمان برای مثال اعلام علنی نظريه غيرقانونی و غيراصولی تبعيض روا در حق معلمان موجب شد معلمان به شيوه مدنی تجمع در محيط‌‏های اداری آموزش و پرورش و عدم حضور در كلاس‌‏های درس متوسل شوند.



در اين بيانيه تصريح شده است: دولتمردان ادعا می‌‏كنند حركت‌‏های حق‌‏طلبانه فرهنگيان سياسی و غيرقانونی است. آنان از تريبون‌‏های بسياری كه در اختيار دارند، ما را به سياسی‌‏كاری و جناح بازی متهم می‌‏كنند. صدا و سيمای به ظاهر ملی و مطبوعات وابسته به دولت مرتبا اخبار غيرواقعی افزايش حقوق معلمان و پرداخت مطالبات آنان را بزرگ‌‏نمايی كرده و تصويری دروغين از حقوق و مزايای معلمان به مخاطبان ارائه می‌‏دهند. صدا و سيما با ناديده گرفتن اعتراضات و تجمعات صنفی فرهنگيان و عدم انعكاس واقعی مطالبات ايشان جايگاه ملی خود را خدشه‌‏دار كرده و اصول اوليه اطلاع‌‏رسانی صادقانه و بی‌‏طرفانه را زيرپا گذاشته است. فرهنگيان اعتماد خود را به رسانه به ظاهر ملی صدا و سيما از دست داده، لذا انعكاس اخبار فرهنگيان را از طريق ابزارهای مشروع اطلاع‌‏رسانی از جمله رسانه‌‏های خارجی موجه و متصور می‌‏دانند.
اين بيانيه می‌‏افزايد: مطالعه و مرور بيانيه‌‏ها و مكاتبات تشكل‌‏های صنفی فرهنگيان در ٥ سال اخير، تنوع و جهت‌‏گيری مطالبات فرهنگيان را برخلاف آنچه مسؤولان ادعا می‌‏كنند، به خوبی نشان می‌‏دهد. معلمان پيش از هرچيز خواستار حفظ و ارتقاء شأن معلمی در جامعه هستند. آنها خواستار اين بوده و می‌‏باشند كه معلمان به عنوان قشر فرهنگی دارای منزلت اجتماعی در معرض سياست‌‏هايی قرار نگيرند كه عامدانه و يا جاهلانه حرمت انسانی و مرجعيت اجتماعی آنان را خدشه‌‏دار می‌‏كند. پرداختن به مشاغل غيرتخصصی توسط معلمان به دليل تنگناهای اقتصادی از جمله عواملی است كه جايگاه معلم را در حد يك انسان گرفتار و درمانده تنزل می‌‏دهد، لذا اگر اولين و رساترين صدای اعتراضی فرهنگيان مربوط به مشكلات اقتصادی و تنگناهای معيشتی آنان می‌‏باشد، ناشی از اين واقعيت است كه قدم اول برای حفظ و ارتقاء شأن معلم در جامعه پرداختن فارغ از دغدغه و نگرانی معيشتی ايشان به آموزش و تدريس است.
بيش از ٣٠ تشكل صنفی فرهنگيان در ادامه آورده‌‏اند: تاكيد می‌‏گردد برخلاف آنچه كه تريبون‌‏های رسمی شايع می‌‏كنند، فرهنگيان هيچگاه مدعی نشده‌‏اند كه كاركنان ساير دستگاههای دولتی حقوق و مزايای اضافه بر نياز دريافت می‌‏كنند. فرهنگيان به اين واقعيت اذعان دارند كه حقوق و مزايای ساير دستگاههای دولتی (به استثناء مديران و كارشناسان برخی شركت‌‏های دولتی) حداقل دريافتی لازم برای داشتن يك زندگی متوسط و معمولی است. آنچه هميشه مورد اعتراض تشكل‌‏های صنفی فرهنگيان بوده، اين واقعيت است كه حقوق و دريافتی فرهنگيان با هم‌‏رديف آنان(از نظر سوابق اجرايی، مدرك تحصيلی و گروه شغلی) در ساير دستگاههای دولتی اختلاف فاحش دارد، لذا حقوق و مزايای فرهنگيان به منظور برخورداری از يك زندگی شرافتمندانه بايد افزايش يابد.
در خاتمه شورای هماهنگی تشكل‌‏های صنفی فرهنگيان سراسر كشور اولويت مطالبات فرهنگيان و برنامه‌‏های آتی خود را در زمان حاضر به شرح زير اعلام می‌‏نمايند و اميدوارند اراده‌‏ای راستين برای تحقق آنها وجود داشته باشد.
١- ما فرهنگيان كشور خواهان تصويب بی‌‏قيد و شرط لايحه خدمات مديريت كشوری با تاكيد بر اجرای كامل فصول ١٠ و ١٣ (مزايا و بازنشستگی و اختصاص رديف بودجه برای اجرای كامل آن از ١/١/٨٦ می‌‏باشيم.
٢- ما طرح سوالات موهن در آزمون ضمن خدمت فرهنگيان در سال پيامبر اعظم را محكوم كرده و نگرانی عميق خود را از رواج تحجر در راس وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌‏نمائيم.
٣- ما انتظار داريم وزير آموزش و پرورش به دليل عمل نكردن به وعده‌‏های خود و سوءمديريت آشكارشان توسط نمايندگان محترم مجلس استيضاح شود.
٤- ما عدم برخورد امنيتی و قضايی با فعالان صنفی و رفع تبعيد از فعالان صنفی تبعيد شده را حق مسلم خود می‌دانيم.
ما فرهنگيان سراسر كشور در صورت عدم تحقق خواسته‌‏های فوق در روز يكشنبه ٩/٢/٨٦ ضمن حضور در مدارس عليرغم ميل خود از حضور در كلاس‌‏ها خودداری می‌‏نمائيم و همچنين روز چهارشنبه ١٢/٢/٨٦ به نشانه اعتراض در ادارات شهرستانها و سازمانها در مراكز استانها از ساعت ٩ صبح تا ١٢ تجمع خواهيم نمود.

گزارش تصويری آرش عاشوری‌نيا از اجتماع معلمان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024