شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.03.2007, 15:11

وزير امور خارجه‌ی فرانسه اعلام كرد:


وزير امور خارجه‌ی فرانسه امروز (جمعه) اعلام كرد كه كشورهای "١+٥" با چارچوب قطعنامه جديد شورای امنيت عليه ايران موافقت كرده‌اند.
فيليپ دوست بلازی وزير امور خارجه فرانسه گفت: آمريكا، روسيه، آلمان، چين، انگليس و فرانسه به طور كامل با چارچوب گام بعدی شورای امنيت عليه ايران موافقت كردند.
به گفته‌ دوست بلازی، قطعنامه‌ی جديد كه براساس بند ٤١ فصل ٧ منشور سازمان ملل است، شامل به كارگيری تمام اقدامات لازم به غير از گزينه‌ی نظامی، برای اجرای قطعنامه است.
وزير خارجه‌ی فرانسه هم‌چنين درباره‌ی محتوای قطعنامه‌ی آتی عنوان داشت: اين قطعنامه بايد بازتاب روح قطعنامه‌ی ١٧٣٧باشد.
وی تاكيد كرد: قطعنامه‌ی جديد با تاكيد بر جنبه‌های قطعنامه‌ی ١٧٣٧ آنها را گسترده‌تر می‌كند؛ برای مثال اشخاص و شركت‌های جديد را شامل می‌شود.


پيشرفت در گفتگوهای ١+٥ درباره ايران

مقامات آمريكا می گويند شش قدرت عمده جهان درزمينه تصويب يك قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد برای مهاربرنامه اتمی ايران پيشرفت كرده‌اند و ممكن است تهيه پيش نويس اين قطعنامه هفته آينده آغاز شود.
نمايندگان آلمان و پنج عضو دائمی شورای امنيت روز پنجشنبه وضعيت برنامه اتمی ايران را در كنفرانسی از طريق تماس تلفنی مورد بحث و بررسی قرار دادند.
اين دومين دور گفتگوها ميان نمايندگان آمريكا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان پس از به سر آمدن مهلت شورای امنيت به تهران برای تعليق غنی سازی در روز ٢١ فوريه است. نخستين دور گفتگوها روز دوشنبه در لندن انجام شده بود و مذاكرات روز پنحشنبه ميان "مديران سياسی" وزارتخانه های خارجی اين شش كشور برای مدت دو ساعت طی يك كنفرانس تلفنی انجام شد.
نمايندگان شش كشور توافق كردند كه روز شنبه از طريق تماس تلفنی، گفتگوهای خود را ادامه دهند.
پنج عضو ثابت شورای امنيت و آلمان بار قبل، كار تنظيم قطعنامه را تقريبا شش هفته بعد از پايان مهلت شورا به ايران برای تعليق غنی‌سازی آغاز كرده بودند و تصويب آن نزديك به چهار ماه طول كشيد. اما اين بار تنها پس از دو هفته كار به روی پيش نويس را آغاز خواهند كرد. با اين حال ناظران پيش‌بينی می‌كنند كه رسيدن به توافق بر سر متن نهايی قطعنامه ممكن است مدت‌ها طول بكشد.
در قطعنامه ١٧٣٧ شورای امنيت كه ماه دسامبر گذشته تصويب شد، به ايران تا ٢١ فوريه مهلت داده شده بود غنی سازی اورانيوم را متوقف كند اما ايران با وجود پايان اين مهلت، همچنان اصرار دارد كه قطعنامه شورای امنيت غيرقانونی است.


كنفرانس بغداد، شانسی برای مذاكره ميان ايران و آمريكا؟

اواخر هفته آينده كنفرانسی بين‌الملی درباره عراق در بغداد برگزار می‌شود كه ايران و آمريكا از جمله شركت‌كندگان آن هستند. بسيارى از ناظران، اين كنفرانس را شانسى براى آغاز گفتگو ميان ايران و آمريكا از جمله درباره بحران هسته‌ای ايران ارزيابی می‌كنند. آمريكا از اين كنفرانس پشتيبانی می‌كند و از شركت ايران و سوريه در آن استقبال كرده است. مقام‌های ايران و سوريه نيز گفته‌اند با اعزام نمايندگانی در اين كنفرانس شركت می‌كنند.
روزنامه‌ى آمريكايى واشنگتن پست روز پنجشنبه با اشاره به اين كنفرانس نوشت كه دولت آمريكا شانسى مى‌بيند كه در مناقشه‌ى اتمى نيز راه حلى ديپلماتيك يافت شود. به نوشته‌ى اين روزنامه، اين امكان وجود دارد كه ايران نيز به دنبال راهى باشد تا به خواسته‌هاى سازمان ملل مبنى بر توقف غنى‌سازى اورانيوم پاسخ مثبت دهد، بدون اينكه اين مساله چونان تسليم اين كشور به نظر آيد.
واشنگتن پست توصيه كرده است كه دولت آمريكا گفتگو با نماينده‌ى ايران را در حاشيه‌ى كنفرانس ياد شده، پيشاپيش منتفى اعلام نكند. حتا اگر ايران همچنان بر مواضع خود در مورد غنى‌سازى اورانيوم پافشارى كند.
با اين همه سخنگوی كاخ سفيد اعلام كرد «واشنگتن قصد ندارد هيچ گفت‌وگوی دو جانبه‌ای با تهران و دمشق داشته باشد».
تونی اسنو گفت با وجود موافقت آمريكا برای شركت در كنفرانس بين المللی امنيتی عراق كه ايران و سوريه نيز در آن حضور دارند «واشنگتن قصد ندارد هيچ گفت‌وگوی دو جانبه‌ای با تهران و دمشق داشته باشد».
اسنو با رد اين شايعات تغيير سياست‌های آمريكا در قبال ايران گفت كه تهران قبل از اينكه واشنگتن با آن مستقيما گفت‌وگو كند بايد سياست‌های خود را تغيير دهد.
سخنگوی كاخ سفيد به خبرنگاران گفت:‌ ما در صدد به رسميت‌شناختن ديپلماتيك ايران نيستيم و قصد نداريم با اين كشور گفتگوی دوجانبه داشته باشيم. وی در ادامه اظهارات خود با رد گمانه‌ زنی‌هايی كه حضور واشنگتن در كنفرانسی كه تهران و دمشق نيز در آن حضور دارند نشانه تغيير سياست‌های آمريكا در قبال دشمنان خود در خاورميانه است گفت:‌ سياست‌های آمريكا اصلا تغيير نكرده است.


ديدگاه شورای روابط خارجی‌آمريكا درباره كنفرانس عراق

شورای روابط خارجی آمريكا در گزارشی اقدام اخير دولت بوش برای گشودن باب مذاكره باايران و سوريه و شركت در نشست در عراق را يك "يورش ديپلماتيك" كاخ سفيد توصيف كرده است.
"ليونل بيينر" (Lionel Beehner) در‪ اين گزارش كه روز پنجشنبه منتشر شد، نوشت: قرار است نشست بغداد در سطح وزرای خارجه برگزار شود و به اين ترتيب اين يكی از تازه‌ترين موارد عدول كاخ سفيد از سياستهايش در هفته‌های اخير است.
اين شورا اشاره دارد: چند هفته پيش نيز مقامات آمريكايی توافقنامه بسيار مهمی را با كره شمالی به امضا رساندند كه بر اساس آن پيونگ يانگ برنامه هسته‌ای خود را متوقف خواهد كرد.
شورای روابط خارجی آمريكا نوشته است: برگزاری يك كنفرانس منطقه‌ای با حضور همه همسايگان عراق و اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل همواره موضوع بحث منتقدان جنگ عراق بوده و گروه تحقيقات عراق نيز در گزارش ماه دسامبر خود خواستار برگزاری چنين كنفرانسی با حضور ايران و سوريه شده بود.
بيينر عضو ارشد شورای روابط خارجی آمريكا می‌نويسد:دولت بوش تا اندكی قبل ايران و سوريه را به عنوان بخشی از مشكل عراق و نه بخشی از راه حل آن معرفی می‌كرد.
به نوشته بيينر ، علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران نيز محتاطانه از اين مذاكرات استقبال كرده است و انتظار می‌رود در اين كنفرانس به مسائلی در مورد امنيت عراق پرداخته شود نه ديگر مسائل منطقه ای همچون برنامه اسراييلی‌ها و فلسطينيان يا برنامه هسته‌ای ايران.
اين شورا نوشته است: باتوجه به نفوذ تهران و دمشق در عراق، برگزاری مذاكراتی منطقه‌ای با حضور ايران و سوريه بيشتر با هدف ايجاد ثبات در عراق برگزار می‌شود. الگوی چنين مذاكراتی نيز توافقنامه "ديتون" است كه به حل جنگ‌های بالكان در اوايل دهه ۱۹۹۰منجر شد است.
"ريچارد هولبروك" (Richard Holbrooke) كه ‪ از طراحان اصلی اين توافقنامه بوده در مقاله اخير خود كه در پايگاه اينترنتی شورای روابط خارجی آمريكا منتشر شد، خاطرنشان كرد كه شرايط در عراق كاملا متفاوت است.
به نوشته وی در ديتون ما آنها را تهديد به بمباران كرده بوديم ولی در عراق تنها تهديدی كه وجود دارد خروج ما از عراق خواهد بود. وی در عين حال با اشاره به نشست بن در سال ۲۰۰۲كه به تشكيل دولت انتقالی افغانستان منجر شد اظهارداشت ايرانيان در نشست‌های رو در روی گذشته بسيار كمك‌كننده بوده‌اند.
ريچارد هاس رييس شورای روابط خارجی آمريكا نيز معتقد است منافع مشترك آمريكا با ايران و سوريه در مورد عراق زمينه مناسبی را برای مذاكرات بوجود می‌آورد و جلوگيری از تقسيم شدن عراق را مساله اصلی مشترك ميان اين سه كشور عنوان كرد.
يكی ديگر از دلايلی كه می‌تواند به موفقيت آميز بودن اين كنفرانس كمك كند اين است كه اين كنفرانس به درخواست آمريكا برگزار نخواهد شد.
"استيون كوك" (Steven Cook) از ‪ ديگر اعضای شورای روابط خارجی آمريكا نيز با اشاره به تغيير مواضع آمريكا اظهارداشت يكی از دلايل اين تغيير موضع اين است كه دولت بوش احساس می‌كند هم اكنون با ايرانيان از موضع قدرت وارد مذاكره خواهد شد".
شورای روابط خارجی آمريكا نوشته است: با وجود اين نظرات ايرانيان هنوز كارت‌های بسياری در اختيار دارند و برخلاف فشارهای اعمال شده بر آنها از سوی دولت بوش، از توانايی‌های لازم برای دشوار كردن وضعيت نظاميان آمريكا در عراق برخوردارند.



منابع گزارش: ايسنا، راديوآمريكا، بی‌بی‌سی‌، ايرنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024