شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.02.2007, 16:42

اجلاس نمایندگان پنج عضو دایم شورای امنیت و همسايگان عراق


وزير امور خارجه عراق می‌گويد كه نمايندگانی از آمريكا و بريتانيا در كنار ايران و سوريه ماه آينده در يك نشست مشترك در بغداد شركت خواهند كرد تا راهكارهای برقراری ثبات و امنيت در عراق را به بحث بگذارند. وی همچنين برگزاری گفتگوی مستقيم بين فرستادگان ايران و آمريكا را در اين نشست محتمل دانست.
به گزارش خبرگزاری رويترز، هوشيار زيباری روز سه‌شنبه در دانمارك گفت: «اين نشست برای نيمه دوم ماه مارس برنامه‌ريزی شده و ما اميدواريم كه گفتگوی مستقيم قدرت‌های غربی و منطقه‌ای بتواند به حل برخی اختلافات موجود بين‌آنان بيانجامد و شانس بهبود اوضاع (عراق) را فراهم آورد». وی گفت كه راضی كردن نمايندگان كشورهای غربی به حضور در اين نشست فرآيندی بسيار زمان‌گير بوده است.
وزير خارجه عراق درباره احتمال برگزاری گفتگوهای جداگانه بين فرستادگان ايالات متحده با نمايندگان ايران و سوريه گفت: «هدف نخست ما اين‌است كه آنان را در يك تالار گرد‌هم آوريم، اگر اين ميسر شد امكان وقوع اتفاقات ديگر هم وجود دارد».
زيباری در ادامه افزود: «اميد ما اين است كه اين نشست تلاشی موثر باشد برای شكستن يخ موجود بين طرفين و علاوه بر آن امكان برگزاری نشست‌های بيشتر در آينده را فراهم آورد. ما می‌خواهيم كه عراق به‌جای آنكه موضوع اختلاف (ايران و آمريكا) باشد به موضوع نزديكی تبديل شود». به گفته وی اين نشست احتمالا در سطح معاونين وزارت خارجه يا ديپلمات‌های ارشد كشورهای دعوت‌شده برگزار خواهد شد.
آنگونه كه وزير امورخارجه عراق می‌گويد برنامه ‌ريزی برای نشست مارس در بغداد از مدت‌ها پيش آغاز شده بوده ولی تا روز سه‌شنبه تصميم اين بود كه فقط نمايندگان كشورهای همسايه و برخی كشورهای اسلامی در آن حضور داشته باشند.
به گفته‌ی وزیر خارجه عراق در این جلسه، معاونان وزیر خارجه و دیگر مقامات رسمی، حاضر خواهند بود.
هوشیار زیباری در ادامه گفت: نمایندگان پنج کشور عضو دایم شورای امنیت نیز دراین جلسه حضور دارند. وی اعلام کرد که جلسات طولانی و مذاکرات سختی انجام شده تا تمامی دعوت شدگان در این اجلاس، حاضر شوند.
مقامات سفارت آمریکا در بغداد هنوز درباره این که چه کسی در این اجلاس حضور خواهد داشت پاسخ نداده‌اند.
وزير امور خارجه عراق همچنين گفت كه از انتظار می‌رود كشورهای شركت‌كننده در اين نشست با درك شرايط حساس عراق و خطر از هم‌گسيختگی اين كشور راهكارهای خود برای پايان نزاع‌های فرقه‌ای را به بحث بگذارند.


ديدارهای دو جانبه بعيد است

به نوشته هفته‌نامه «نيوزويك»، يك مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريكا شب گذشته اعلام كرد بعيد به نظر می‌رسد كه ديدارهای دو جانبه جداگانه‌ای با ايران و سوريه برگزار شود.
در اين اجلاس "زلمای خليل‌زاد" سفير كنونی آمريكا در عراق و يا جانشين وی "رايان كروكر" نماينده ايالات متحده خواهد بود. خليل زاد ماهها پيش كه خواستار گفت‌وگوی مستقيم با ايران شده است.
گفته می‌شود درصورتی كه امور به خوبی طی شود مرحله بعدی اين اجلاس در سطح نخست وزيران در آوريل برگزار خواهد شد.


رايس: آمريكا به گفتگو با همسايگان عراق می‌پيوندد

كاندوليزا رايس وزيرامورخارجه آمريكا گفت آمريكا در نظر دارد به گفتگوهای عراق با همسايگان خود برای تثبيت اوضاع كشور، از جمله گفتگو با ايران و سوريه، بپيوندند.
خانم رايس گفت اميدواراست كه ايران وسوريه اين فرصت را برای بهبود روابط خود با عراق مغتنم شمارند و در جهت صلح و ثبات منطقه همكاری كنند.
وزير امور خارجه آمريكا طی سخنانی كه قبلا تهيه شده بود و روز سه شنبه در يك كميته مجلس سنای آمريكا قرائت گرديد، اظهار داشت مقامات كشورهای همسايه عراق، آمريكا و ساير اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد درنيمه اول ماه مارس در بغداد با يكديگر ديدارخواهند كرد. خانم رايس افزود اجلاسی درسطح وزيران نيز ممكن است تا نخستين هفته ماه آوريل برگزارشود.
وزير امورخارجه آمريكا می گويد خشونت در عراق بر همسايگان آن تاثير می‌گذارد. كشورهای همسايه عراق و جامعه بين المللی برای كمك به دولت عراق دربرقراری صلح و آشتی ملی دراين كشور، سهيم هستند.


علی لاريجانی: اگر به مصلحت عراق باشد، در اجلاس بغداد حضور می‌يابيم

علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی در مورد احتمال حضور ايران در نشست بغداد كه اواخر اسفند ماه برگزار می‌شود، اظهار داشت: برای كمك به حل مسايل عراق آنچه را كه بتوانيم، انجام می‌دهيم و اگر به مصلحت عراق باشد، در اين اجلاس شركت می‌كنيم.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، لاريجانی اين مطلب را روز چهارشنبه پس از ديدار "عبدالكريم عنزه" (ابورياض) عضو پارلمان عراق در جمع خبرنگاران عنوان كرد.
لاريجانی گفت: كشورهای همسايه و منطقه می‌توانند در برقراری امنيت در عراق كمك كنند اما اصل، دولت عراق است كه بايد ديد چه تركيبی را در نظر می‌گيرد.
نشست بغداد قرار است اواخر اسفندماه برگزار شود و از نمايندگان پنج كشور عضو دايم شورای امنيت و همه همسايگان عراق دعوت شده است كه به اين كشور سفر كنند.

** تماس تلفنی زيباری با متكی برای شركت در نشست بغداد
خبرنگاری از لاريجانی سووال كرد: آيا نامه رسمی برای شركت در نشست بغداد به ايران ارسال شده است؟
دبير شورای عالی امنيت ملی پاسخ داد: آقای هوشيار زيباری وزير خارجه عراق با آقای متكی تماس تلفنی گرفته است.

** از ترس مرگ، هيچوقت نبايد خودكشی كرد
خبرنگاری از لاريجانی سووال كرد: با توجه به اينكه در نشست بغداد نمايندگان آمريكا و انگليس نيز حضور دارند، آيا فكر نمی‌كنيد تجربه شركت ايران در اجلاس بن در مورد افغانستان در نشست بغداد نيز تكرار شود و آمريكا با ايران همانند اجلاس بن برخورد كند؟
لاريجانی در پاسخ گفت: از ترس مرگ هيچ وقت نبايد خودكشی كرد! وی تصريح كرد: ما آنچه را كه به مصلحت و نفع عراق باشد به اندازه‌ای كه ظرفيت داريم، انجام می‌دهيم.
لاريجانی با بيان اينكه "رهبران عراقی از ظرفيت خوبی برای اداره عراق برخوردار هستند"، اظهار داشت: كشورهای منطقه و همسايه عراق بايد نقش كمك‌كننده و تسهيل‌كننده داشته باشند.
دبير شورای عالی امنيت ملی اضافه كرد: لذا جمهوری اسلامی ايران از ايده همكاری منطقه‌ای برای حل مسايل عراق پشتيبانی می‌كند.

** نقش گفت‌وگوها در جلوگيری از صدور قطعنامه‌ای ديگر
خبرنگاری از لاريجانی سووال كرد: آيا فكر می‌كنيد، گفت و گوها و مذاكرات شما با كشورهای مختلف بتواند مانع صدور قطعنامه ديگری عليه ايران شود؟
دبير شورای عالی امنيت ملی در پاسخ گفت: امكان عقلی آن هست.

** تزريق گاز هگزا فلورايد اورانيوم
خبرنگار ديگری با اشاره به گزارش البرادعی در خصوص نصب و عملياتی كردن سه هزار سانتريفيوژ از دبير شورای عالی امنيت ملی سووال كرد: آيا تزريق گاز در اواخر فوريه صورت می‌گيرد؟
لاريجانی پاسخ داد: برنامه فنی جدول زمانی خاص دارد. برای هر مرحله بايد پيشرفتی باشد، تا آن كار صورت گيرد.
خبرنگار مجددا پرسيد: يعنی تا آخر فوريه گاز يو.اف.‪6‬ (هگزا فلورايد اورانيوم) را به دستگاههای سانتريفيوژ تزريق می‌كنيد؟
لاريجانی دوباره پاسخ داد: كار فنی طبق برنامه خاص خود پيش می‌رود.

** ايده ايتاليا
خبرنگاری سووال كرد: آيا پيشنهاد ايتاليا در مورد برنامه هسته‌ای ايران به صورت مكتوب ارايه شده و با ديگر پيشنهادات متفاوت است ؟ لاريجانی در پاسخ گفت: پيشنهادات مدونی كه بصورت "طرح" باشد، مطرح نيست ولی "ايده‌هايی" را مطرح كردند كه در دست كار و بررسی است.
دبير شورای عالی امنيت ملی در عين حال گفت: برخی ايده‌ها، توانمندی جديد بودن را دارد.

** مذاكرات لاريجانی با ابورياض
لاريجانی در مورد مذاكرات امروز خود با ابورياض عضو پارلمان عراق گفت: حزب‌الدعوه عراق و آقای ابورياض در صحنه سياسی و فرهنگی عراق فعال هستند. ما از زمانی كه صدام در عراق، با اعمال ديكتاتوری حكومت می‌كرد با حزب الدعوه ارتباط صميمی داشتيم.
دبير شورای عالی امنيت ملی تصريح كرد: در ديدار امروز در مورد حل مشكلات امنيتی و اقتصادی عراق و منطقه و نيز كمك‌هايی كه جمهوری اسلامی ايران می‌تواند برای حل مشكلات عراق انجام دهد، تبادل نظر و مباحث بسيار سازنده‌ای داشتيم.
لاريجانی گفت: آقای ابورياض نقطه‌نظرها و پيشنهاداتی داشتند كه اميدواريم مراودات بيشتر شود و بتوان مشكلات عراق را هر چه زودتر حل كرد.


منابع گزارش: خبرگزاری آفتاب، ايرنا، راديوآمريكا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024