پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.02.2007, 15:34

توافق اوليه در نشست لندن درباره تحريم ايران


توافق اوليه ١+٥ درباره تحريم ايران

ائتلاف گروه ١+٥ در مورد تهيه پيش‌نويس قطعنامه جديدی در چارچوب شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران به توافق رسيدند. ديپلمات‌های غربی پس از نشست لندن اعلام كردند مذاكرات اوليه در اين مورد صورت گرفته و پنج‌شنبه در نشست بعدی ١+٥ نيز دنبال خواهد شد. اين ديپلمات‌ها همچنين اعلام كرده‌اند كه نشست روز دوشنبه آمريكا، اروپا، چين و روسيه «بهترين نشست اين گروه» بوده است اما در عين حال ياد‌آور شدند كه روند مذاكرات با سرعت به پيش نخواهد رفت.
به گزارش روزنامه نيويورك تايمز مقامات ارشد پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان پس از اعلام گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مبنی بر افزايش تلاش‌های ايران در زمينه غنی‌سازی اورانيوم كار بر روی قطعنامه دوم عليه ايران را آغاز كرده‌اند.
بنا به اين گزارش «همانطور كه آمريكا در مورد تصويب قطعنامه ١٧٣٧ نيز گفته بود بين شروع كار بر روی پيش‌نويس قطعنامه تا تصويب نهايی آن در شورای امنيت زمان زيادی وجود دارد. تصويب قطعنامه اول عليه ايران به دليل اختلاف نظرهای ميان واشنگتن و مسكو چهار ماه به طول انجاميد. قطعنامه‌ای نيز كه نهايتا به تصويب رسيد ضعيف‌تر از چيزی بود كه مقامات آمريكايی به دنبال آن بودند. براساس آن واردات و صادرات مواد و تكنولوژی مورد استفاده در برنامه هسته‌ای و موشك بالستيك ايران ممنوع شده و دارايی ١٠ شركت و ١٢ شخصيت ايرانی درگير در برنامه هسته‌ای اين كشور توقيف شد. اما در آن اشاره‌ای به محدوديت‌های مسافرتی برای افراد درگير در برنامه هسته‌ای ايران آن طور كه جرج بوش خواسته بود نشد. ضمن آنكه روسيه نهايتاً توانست نيروگاه بوشهر را نيز از شمول تحريم‌های سازمان ملل (عليه ايران) خارج كند. قطعنامه ١٧٣٧ مهلتی شصت روزه در اختيار ايران قرار داد كه يا غنی‌سازی را به حال تعليق در‌آورد و يا با تحريم‌های بيشتر روبه‌رو شود».
نيويورك تايمز افزود: اكنون با سپری شدن اين زمان مقامات آمريكا و اروپا اميدوارند همه چيز در شورای امنيت تغيير كند. آمريكا و انگليس مايلند در تحريم‌های بعدی شاهد محدوديت‌های مسافرتی و اعمال فشارهای مالی عليه ايرانی‌ها باشند. يك ديپلمات اروپايی كه در نشست لندن حضور داشته به اين روزنامه گفت: ما مذاكرات سياسی گسترده‌ای انجام داده‌ايم كه قبلا صورت نگرفته بود.
اين ديپلمات نشست روز دوشنبه آمريكا، متحدان اروپايی‌اش، چين و روسيه را بهترين نشست اين گروه توصيف كرد. وی در عين حال ياد‌آور شد كه مطمئن است روند مذاكرات با سرعت به پيش نخواهد رفت.


آمريكا خواستار افزايش فشار عليه ايران شد

شان مك كورمك سخنگوی وزارت خارجه آمريكا با اشاره به لزوم افزايش فشارهای ديپلماتيك عليه ايران اعلام كرد آمريكا آماده است به همراه اروپا با ايران وارد مذاكره شود. البته مثل هميشه مك كورمك تعليق غنی‌سازی اورانيوم را پيش شرط چنين مذاكراتی عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه مك كورمك تصويب قطعنامه جديد عليه ايران را در راستای اعمال فشار بيشتر بر اين كشور توصيف كرد و گفت: آنچه به نظر ما در شرايط كنونی بايد صورت بگيرد تصويب قطعنامه دوم يا اتخاذ تدابير ديگری است كه نهايتا به افزايش فشار ديپلماتيك عليه ايران منجر شود. وی در عين حال افزود: نمی‌توانم بگويم قطعنامه جديد دقيقا به چه شكلی خواهد بود.
سخنوی وزارت خارجه آمريكا همچنين به تشريح نتايج عدم تعليق غنی‌سازی از سوی ايران پرداخت و گفت: آنها (ايرانی‌ها) نبايد به اين مسير (غنی‌سازی) ادامه دهند چرا كه با عواقبی همراه است. مك كورمك انزوای ديپلماتيك را از نتايج عدم تعليق غنی‌سازی اورانيوم از سوی ايران عنوان كرد.
وی با اشاره به مذاكرات آغاز شده ميان نمايندگان گروه ١+٥ در مورد تهيه پيش‌نويس قطعنامه جديد عليه ايران گفت: اميدواريم آنها بتوانند در آينده‌ای نه چندان دور به توافق برسند.


فايننشيال تايمز:
هنوز ١+٥ برای موفقيت مقابل ايران وقت دارد

فايننشيال تايمز به نقل از ديپلمات‌های آمريكايی و انگليسی در مطلبی نوشت: عليرغم اينكه ايران طبق موعد مقرر شده توسط سازمان ملل به برنامه هسته‌يی خود پايان نداده است استراتژی غرب در برابر ايران كه شامل يك دوره جديد اقدامات در سازمان ملل است، هنوز وقت برای موفقيت دارد.
يك مقام آمريكايی با اشاره به تلاشهای ايران برای پيشرفت در زمينه غنی سازی اورانيوم كه می‌تواند هم سوخت هسته‌يی و هم مواد تشكيل دهنده تسليحات هسته‌يی را توليد كند به اين روزنامه انگليسی گفت: جن هنوز از بطری خارج نشده است. اما آنها به سختی در تلاشند آنرا از بطری درآورند.
اين مقام آمريكايی در ادامه با اشاره به گزارش البرادعی، مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اينكه ايران بيش از ٦٠٠ سانتريفيوژ را در يكی از سايت‌های خود نصب كرده است گفت: آنها هنوز بر استفاده درست از اين ابزار مهارت كامل نيافته‌اند، هنوز خيلی بايد تلاش كنند تا بر فناوری مربوط به آن تسلط كامل پيدا كنند.
اين روزنامه در ادامه نوشت: اين اظهارات در حالی گفته می‌شود كه مقامات ١+٥ روز دوشنبه در لندن گردهم جمع شدند تا درباره تشديد تحريم‌هايی كه دسامبر گذشته عليه ايران اعمال شد تصميم بگيرند.
اين روزنامه به نقل از وزارت امور خارجه‌ی انگليس نوشت: ما كار بر روی يك قطعنامه جديد شورای امنيت را آغاز كرده‌ايم؛ علاوه بر آن درباره بهترين راه برقراری ارتباط مجدد با ايران بحث و تبادل نظر كرديم.
به گفته اين وزارتخانه، ديپلمات‌ها در پی گفتگوهای پر بار اوليه خود در هفته جاری مجددا با يكديگر تماس خواهند گرفت.
آمريكا و اتحاديه اروپا در تلاشند روسيه و چين را راضی كنند تا ممنوعيت مسافرتی كسانی را كه در برنامه هسته‌يی ايران دخالت دارند امضا كرده و فهرست افراد مذكور را گسترش دهند. علاوه بر آن آمريكا به كمك انگليس در تلاش است كشورهای اروپايی را متقاعد كند تا از دادن اعتبارهای صادراتی به كشورهايی كه با ايران روابط تجاری دارند كاسته و فروش اسلحه به ايران را محدود كنند.
اين روزنامه در پايان نوشت: فرانسه و آلمان معتقدند درخواست اعتبارهای صادراتی خود كاهش يافته است، زيرا مناقشه‌ی هسته‌ای از جذابيت روابط تجاری شركت‌ها با ايران كاسته است. ماهيت فزاينده اقدامات مورد بحث باعث شده برخی نتيجه بگيرند كه راهبرد غرب ايران را متقاعد به تغيير مسير نخواهد كرد. اما آمريكا و اتحاديه اروپا معتقدند كه قطعنامه شورای امنيت موچجب نگرانی ايران شده است و واشنگتن تلاش كرده است با فرستادن يك ناو هواپيمابر دوم به خليج فارس بر ميزان فشار بر تهران بيفزايد. چنين اقدامات نظامی مورد انتقاد روسيه كه ممكن است كشور كليدی در توافق برای افزايش فشار به تهران باشد قرار گرفته است.سرگئی لاورف وزير خارجه روسيه روز دوشنبه گفت كه وی نگران بالا گرفتن بيش از حد پيش بينی‌ها درباره حمله به ايران می‌باشد.


لندن: ايران به سوی خطر می‌رود!

مارگارت بكت، وزير خارجه انگليس كه برای ديدار و گفت‌وگو با سران پاكستان وارد اين كشور شده هشدار داد كه ايران با خودداری از پذيرش درخواست‌ها برای تعليق غنی‌سازی اورانيوم در حال گام برداشتن در مسير خطرناكی است.
بنابر اظهارات بكت چندين پيشنهاد برای ايران تهيه شده كه به اين كشور اجازه استفاده از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای را می‌دهد و زمينه همكاری گسترده‌تر را بوجود می‌آورد ولی تهران نتوانسته در مسير مثبت و همكاری با شورای امنيت سازمان ملل متحد گام بردارد.
به گزارش روزنامه پاكستانی «فجر» وزير خارجه انگليس در يك كنفرانس خبری مشترك با خورشيد قصوری همتای پاكستانی خود با اشاره به ناديده گرفته شدن مهلت شورای امنيت برای تعليق غنی‌سازی توسط ايران گفت:‌ همانطور كه در قطعنامه ١٧٣٧ پيش‌بينی شده بود بنابراين ما برای اتخاذ فشارهای بيشتر در شورای امنيت امنيت كه منجر به انزوای بيشتر بين المللی ايران می‌شود تلاش خواهيم كرد.
بكت افزود: اگر ادعاهای ايران مبنی بر اينكه برنامه‌های هسته‌ای آن برای اهداف صلح‌آميز درست هستند چرا تهران غنی‌سازی اورانيوم را تعليق نمی‌كند؟
سوال بكت در حالی مطرح می‌شود كه تهران همواره به صلح‌آميز بودن ماهيت فعاليت‌های هسته‌ای تهران تاكيد كرده و در حتی گزارش‌های بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز مواضع تهران در اين خصوص را تائيد كرده است.
بكت در ادامه اظهارات خود با اشاره به اينكه جامعه بين المللی به تلاش‌های خود برای تشويق ايران به بازگشت به پای ميز مذاكره ادامه می‌دهد تاكيد كرد: ما برای جلوگيری از دست‌يابی ايران به ابزاری كه به توسعه تسليحات هسته‌ای می‌انجامد مصمم می‌مانيم.


منابع گزارش:‌ آفتاب، ايسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024