پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 24.02.2007, 15:05


ايلنا: شيرين عبادی از ارايه طرحی برای مبارزه با فقر و فساد در جهان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد و گفت: طبق اين طرح بودجه نظامی كشورها نبايد از بودجه آموزش و بهداشت بيشتر باشد.
برنده جايزه صلح نوبل در سال ٢٠٠٣ در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، در تشريح اين پيشنهاد خود، گفت: بنده در حدود دو سال پيش به عضويت كميساريای عالی توانمندسازی حقوقی فقرا در سازمان ملل متحد درآمدم. به موجب تحقيقاتی كه در زمينه علل فقر در كشورهای مختلف جهان انجام دادم به اين نتيجه رسيدم كه هر چند در فقر در كشورهای مختلف علل مختلفی دارد اما دو عامل در كليه كشورها صادق است، اول هزينه‌‏ بالای نظامی و دوم فساد اداری كه اين دو عامل در كليه كشورهايی كه فقير هستند و يا رو به فقر می‌‏روند، وجود دارد.
وی افزود: از اين رو طرحی تهيه و آن را به عنوان پيش‌‏نويس كنوانسيونی تقديم مقامات بين‌‏المللی كردم. در صورتی كه اين پيش‌‏نويس در مجمع عمومی سازمان ملل به تصويب برسد و جزو مصوبات سازمان ملل قرار گيرد، چند سرفصل مشخص خواهد داشت.
عبادی با اشاره به سرفصل‌‏های طرح پيشنهادی خود، گفت: يكی از سرفصل‌‏ها اين است كه بودجه نظامی كشورهايی كه به اين كنوانسيون ملحق می‌‏شوند نبايستی از مجموعه بودجه آموزش و بهداشت آن كشور بيشتر شود. علت تأكيد بر اين امر نيز آن است كه در بسياری از كشورها بودجه آموزش كه در حقيقت مربوط به آينده‌‏سازی هر كشوری است و همچنين بودجه بهداشت از بودجه نظامی آن كشور كمتر است.
رييس كانون مدافعان حقوق بشر تصريح كرد: كشورهايی در جهان وجود دارند كه تعداد سربازان آنها گاه چند برابر معلمان آن كشور است.
وی با اشاره به ديگر سرفصل طرح پيشنهادی خود، گفت: در اين طرح پيش‌‏بينی شده است چنانچه كشوری ارتش خود را منحل كرده و بدهی خارجی داشته باشد، با درنظر گرفتن شرايطی، بدهی خارجی‌‏اش بخشوده خواهد شد.
عبادی افزود: برخی استدلال می‌‏كنند كه وجود ارتش برای حفظ امنيت در هر كشوری ضروری است در حالی كه چند كشور جهان از جمله آيسلند، ژاپن و برخی كشورهای ديگر فاقد ارتش هستند. اين كشورها پيشرفت اقتصادی خوبی داشته و هرگز با وجود انحلال ارتش، مورد تهاجم قرار نگرفته‌‏اند. ژاپن قبل از جنگ جهانی دوم، ارتش مجهزی داشت اما آن ارتش نتوانست مانع از فجايع جنگ از جمله بمباران هيروشيما و ناكازاكی شود، به همين دليل ژاپن پس از جنگ جهانی دوم ارتش خود را منحل كرد و تاكنون نيز مورد تعرض قرار نگرفت.
اين فعال حقوق بشری تصريح كرد: بنابراين استدلال جنگ‌‏افروزان مبنی بر لزوم ارتش برای حفظ امنيت كشور و يا بقای حكومت، استدلالی مردود است.
وی با اشاره به ديگر سرفصل طرح پيشنهادی خود، گفت: در اين طرح آمده است كه فساد اداری در صورتی كه منجر به فقر عمومی شود در رديف جنايت عليه بشريت محسوب شده و دولتمردان از اين بابت تحت تعقيب قرار خواهند گرفت.
عبادی افزود: نكته قابل ذكر ديگر آن است كه برخی كشورها بودجه نظامی خود را به صورت علنی بيان نمی‌‏كنند و يا آن كه بودجه نظامی خود را به صورت اندك در بودجه كل كشور منظور و هزينه‌‏های واقعی ارتش را جزء ساير اقلام به حساب می‌‏آورند، از جمله آن كه وقتی كشوری تعداد كثيری سرباز و يا نيرو نظامی داوطلب دارد، دستمزدی كه به آنها پرداخت می‌‏شود، بيمه بهداشتی آنان، كمك‌‏های غيرنقدی و جنسی به سربازان، همه و همه بايد جزو بودجه نظامی منظور شود.
برنده جايزه صلح نوبل در سال ٢٠٠٣ ميلادی،‌‏ ادامه داد: تحقيقات بنده نشان می‌‏دهد اكثر كشورهای جهان از اين بلای خطرناك مصون نيستند و منابع ملی به جای آن كه صرف آموزش و بهداشت شود به روش‌‏های مختلف به حساب‌‏های بانكی فروشندگان اسلحه سرازير می‌‏شود.
عبادی در خصوص زمان طرح، موضوع پيشنهادی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: زمان طرح اين موضوع در مجمع عمومی سازمان ملل قابل پيش‌‏بينی نيست، چون هر طرحی بايد سلسله بوروكراسی اداری خود را طی كند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024