پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.02.2007, 10:29


مهمات خوشه‌ای: دولت‌ها معاهده جدیدی را به بحث می‌گذارند
کنفرانس اسلو بنا دارد که سلاح‌هایی که جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد محدود کند.



(اسلو- بیستم فوریه ٢٠٠٧)- سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دولت‌هایی که در اسلو جمع شده‌اند تا با یک اقدام تاریخی استفاده از مهمات خوشه‌ای را که باعث خسارت غیرقابل قبولی به افراد غیرنظامی می شود ممنوع کنند، خواسته است موافقت کنند این قرارداد تا سال ٢٠٠٨ به نتیجه برسد. انتظار می‌رود که بیش از چهل کشور جهان در کنفرانس اسلو که طی روزهای ٢٣-٢٢ فوریه برگزاری می‌شود شرکت کنند.

استیوگوس مدیر بخش تسلیحات سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه گفت: "هیچ کدام از سلاح‌های متداول امروز خطرناک‌تر از سلاح‌های خوشه‌ای نیست. دولت‌ها باید با توجه به تهدیداتی که این موضوع دارد با فوریت به این موضوع توجه کنند و معاهده‌ای که استفاده ازاین سلاح‌ها را ممنوع می کند تا پایان امسال منعقد کنند."

در نوامبر ٢٠٠٦، دولت نروژ اعلام کرد روند امضای معاهده جدید بین‌المللی برای ممنوعیت استفاده از سلاح‌های خوشه‌ای که نتایج انسانی غیرقابل قبولی دارد را تسهیل خواهد کرد. کنفرانس اسلو اولین دیدار در این مسیر خواهد بود كه بعد از عدم موفقیت دولتها برای شروع مذاکرات راجع به سلاح‌های خوشه‌ای در چارچوب کنوانیسون سلاح‌های متعارف سازمان ملل (CCW)، برگزار می‌شود.

سازمان‌های غیردولتی - که توسط "ائتلاف مهمات خوشه‌ای" که سازمان دیده‌بان حقوق بشر در سال ٢٠٠٣ کمک به ایجاد آن کرد و در حال حاضر نیابت ریاست اجلاس را به عهده خواهند داشت- از دولت‌ها خواسته‌اند تا متعهد شوند قطعنامه مورد نظر تا آغاز سال ٢٠٠٨ منعقد شود و برنامه برای عملیاتی شدن آن بسط یابد. "ائتلاف مهمات خوشه‌ای" و "کمک‌های مردمی نروژ" میزبان مجمع جامعه مدنی در خصوص سلاح‌های خوشه‌ای در شهر اسلو و در تاریخ ٢١ فوریه بوده‌اند. نمایندگان بیش از یکصد سازمان غیردولتی از سی کشور جهان که بسیاری از آنها در مبارزه ممنوعیت مین‌های زمینی موفق بوده‌اند در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

استیوگوس که نماینده سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مذاکرات مین‌های ضدنفر در سال ١٩٩٧ بوده است همچنین گفت: "طرح اسلو در خصوص تسلیحات خوشه‌ای فرآیند اتاوا را پیگیری می‌کند که به ممنوعیت استفاده از مین‌های زمینی منتهی شد. با یکدیگر کار کردن برای به عمل آوردن یک معاهده جدید، دولت‌ها و جامعه مدنی شانس دیگری خواهند داشت تا جان‌های بی‌شماری را از کشته شدن توسط سلاح‌های خوشه‌ای نجات دهند."

در ماه‌های اخیر، نزدیک به سی و شش کشور به صورت رسمی اعلام کرده‌اند که از عهدنامه جدید برای ممنوعیت سلاح‌های خوشه‌ای به مانند بسیاری از آژانس‌های سازمان ملل و کمیته صلیب سرخ بین‌الملل حمایت می‌کنند. کمیته‌های پارلمانی برای تنظیم و یا ممنوعیت کردن سلاح‌های خوشه‌ای در حدود ١٢ کشور نیز از جمله ایالات متحده و انگلستان، که به عنوان بزرگترین کشورهای استفاده کننده از این سلاح‌ها هستند، حضور خواهند داشت.

استیو گوس افزوده است: "معاهده جدید برای سلاح‌های خوشه‌ای برای حفاظت از غیرنظامی‌ها هم در جریان منازعات و جنگ‌ها و هم بعد از آن به فوریت مورد نیاز است. سلاح‌های خوشه‌ای تهدید دوجانبه‌ای دارند. اگر آنها منجر به کشته شدن و یا صدمه زدن به شما در جریان یک حمله نشوند، هنوز می‌توانند بعد از تاثیری که مانند مین‌های زمینی می‌گذارند، به شما صدمه بزنند."

سلاح های خوشه‌ای جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازه چرا که هر بمب، راکت و یا پوسته به صدها تکه خوشه‌ای مانند در یک گستره بزرگ پخش می‌شود و واقعا تلفات غیرنظامی را افزایش می‌دهد هنگامی که به مکان‌هایی مسکونی وجاهایی که جمعیت زیاد است شلیک می‌شوند. همچنین سلاح‌های خوشه‌ای تکه‌های بسیار منفجر نشده‌ای را از خود به جای می‌گذارند، که به مانند مین‌های زمینی عمل می‌کند و به کشته و یا معیوب شدن مردمی که با آنها تماس پیدا می‌کنند می‌شود حتی پس از زمان‌های طولانی که از پایان جنگ می‌گذرد.

نروژ ممنوعیت مهمات خوشه‌ای را به دلیل خسارات غیرقابل قبول انسانی شان پیشنهاد کرده است. اینکه چه سلاح‌های شامل سلاح های خوشه‌ای می‌شوند و چه سلاح‌های نمی‌شوند از جمله مواری خواهد بود که درجریان مذاکرات مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما دولت‌ها باید هر سلاحی را که مانند سلاح‌های خوشه‌ای صدمه‌های بیش از اندازه و بسیار زیاد به غیرنظامیان می‌زند در نظر بگیرند.

معاهده جدید می‌تواند صدمات انسانی فاجعه‌بار بالقوه‌ای را که حتی امکان دارد از بحران جهانی مین‌های زمینی بدتر باشد، دفع کند. میلیاردها مهمات خوشه‌ای در زرادخانه‌های بیش از هفتاد کشور جهان وجود دارد. اگر این سلاح‌ها مورد استفاده قرار گیرند، تعداد بیشماری از غیرنظامیان را در جریان جنگ‌ها و منازعات کشته خواهند شد و دهها میلیون و شاید صدها میلیون تکه‌هایی که مانند مین‌های مرگبار ضدنفر عمل می‌کند باقی خواهند ماند.

برخی دولت ها ازجمله ایالات متحده وانگلستان، مخالفت خودشان را برای روندی که خارج از CCW برای پرداختن به سلاح های خوشه ای به وجود آمده، ابراز کرده اند. این کشورها به جای آن تاکید می کنند که طرح انگلیس مبنی بر دنبال کردن مذاکرت درچارچوب CCW روی "مواد منفجره باقی مانند ازجنگ با تمرکز ویژ روی سلاح های خوشه ای" راه پیش روی سلاح های خوشه ای است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت که طرح مورد نظر برای گفت‌وگو در قالب CCW در بهترین حالت رویکردی برای کند کردن یک فاجعه انسانی پیش رو است و در بدترین حالت یک فرمول عمدی برای شکست دیگری درقالب CCW برای پرداختن به تهدیداتی که توسط سلاح های خوشه‌ای وجود دارد.

استیوگوس دراین زمینه گفت: "شگفت‌آور نیست که بزرگترین مصرف کنندگان مهمات خوشه‌ای نسبت به پذیرفتن روندی که به ممنوعیت این سلاح‌های می‌شود، بی‌میل هستند. طرح نروژ تنها روند معتبر برای کم کردن تاثیرات رنج‌آوری است که توسط سلاح‌های خوشه‌ای ایجاد می‌شود و کشورهایی که برای حفاظت ازجان غیرنظامیان جدی هستند به هرحال به این معاهده خواهند پیوست."

جدول احتمالی شرکت کنندگان در کنفرانس شامل این کشورهاست: افغانستان، آنگولا، آرژانتین، اتریش، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، کانادا، شیلی، کاستاریکا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، گواتمالا، مجارستان، اندونیزی، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، اردن، لتونی، لبنان، لیختن‌اشتاین، لیتوانیا، لوکزامبورگ، مالتا، مکزیک، هلند، نیوزیلند، نروژ، پرو، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسلواکی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوییس و انگلستان.

این جدول به صورت مشخص شامل چند کشور است که عضو CCW نیستند از جمله افغانستان، آنگولا، اندونزی، لبنان و موزامبیک و برخی از کشورهای مهمی که خودشان تولید کننده سلاح‌های خوشه‌ای یا انباردار آن هستند.

برخی از کشورهایی که در کنفرانس شرکت خواهند کرد هنوز حمایت خود از معاهده جدید را بیان نکرده‌اند. از جمله این کشورها مصر، فنلاند، فرانسه، ژاپن، هلند، لهستان، رومانی، آفریقای جنوبی، اسپانيا و انگلستان است. از جمله کشورهایی که قبول نکرده‌اند که در این کنفرانس شرکت کنند می‌توان به استرالیا، چین، هند، اسراییل، پاکستان، روسیه و ایالات متحده اشاره کرد.

سلاح‌‌های خوشه‌ای در حداقل ٧٥ کشور جهان دخیره و نگهداری می‌شوند و در حداقل ٢٣ کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. سلاح‌های خوشه‌ای موجود در سراسر جهان، شامل میلیاردها قطعات کوچک هستند. به صورت جهانی، ٣٤ کشور شناخته شده برای درست کردن بیش از ٢١٠ نوع مختلف سلاح‌های خوشه‌ای که در هوا پخش می‌شوند و یا از زمین شلیک می‌شوند از جمله گلوله‌های موشکی، بمب‌ها، راکت‌ها و موشک‌ها وجود دارند. حداقل ١٣ کشور ٥٠ نوع از سلاح‌های خوشه‌ای ر ابه حداقل ٦٠ کشور دیگر جهان منتقل کرده‌اند.

با استثناء خیلی کمی، ذرات خوشه‌ای موجود سلاح‌های پیچیده ای نیستند چرا که نه سلاح‌های خوشه‌ای و نه ذراتش هدایت شونده هستند و خیلی بخش اندکی از آن خاصیت خودانهدامی دارد و یا دیگر وسایلی که درصد عمل نکردن قطعه را کاهش می دهد.

برای اطلاعات ویژه، ویدئوهای باکیفیت درخصوص استفاده ازسلاح های کشتار جمعی و مصاحبه‌های کارشناسان دیده بان حقوق بشر با آدرس زیر تماس بگیرید:

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

برای دنبال کردن اطلاعات جانبی وگذشته درخصوص سلاح های خوشه ای، لطفان به دیگر اسناد سازمان دیده بان حقوق بشر با آدرس های زیر مراجعه کنید:

Human Rights Watch cluster munitions information chart:
http://hrw.org/arms/pdfs/munitionChart021507.pdf

US: Enact Law to Protect Civilians From Cluster Munitions:

http://hrw.org/english/docs/2007/02/14/usdom15338.htm

Norway Opens Way to Cluster Munition Treaty:
http://hrw.org/english/docs/2006/11/17/global14629.htm

Survey of cluster munitions policy and practice, and other documents on cluster munitions are available at: http://www.hrw.org/doc/?t=arms_clusterbombs

برای اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید:
در اسلو، استیو گوس (انگلیسی): +1-540-630-3011
در اسلو، مارک هیزنی (انگلیسی): +1-202-352-8983
در نیو یورک، مارک گارلسکو (انگلیسی): +1-914-450-4251
در بروکسل، ژولیت له دوریی (فرانسه، انگلیسی): +32-2-732-2009
در لندن، لنس لتیگ، (انگلیسی، اسپانیولی، پرتقالی، فرانسه): +44-20-7713-2784



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024