چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 22.02.2007, 12:31

ضرب‌الاجل پذيرش تعليق دو روز افزايش يافت


بان‌كی‌مون از ايران خواست تعليق را بپذيرد

دبيركل سازمان ملل می‌گويد ايران بايد با پذيرفتن اجرای قطعنامه ١٧٣٧ شورای امنيت مسير پيدا كردن يك راه حل مسالمت آميز بر سر برنامه هسته‌ای‌اش را هموار كند.
به گزارش خبرگزاری شين‌هوا، بان‌كی‌مون روز چهارشنبه در جريان يك كنفرانس خبری مشترك با وزير امور خارجه آلمان در برلين گفت: «من مصرانه به ايران توصيه می‌كنم كه از خواسته شورای امنيت تبعيت كند تا وضعيت موجود پيچيده‌تر نشود». فرانك والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان نيز در اين كنفرانس گفت: «ما هنوز اميدواريم كه ايران نشانه‌های مثبت و مطمئن برای حل اين مسئله از خود نشان دهد و يك تصميم قابل قبول اتخاذ كند». وزير خارجه آلمان افزود: «هنوز اين شانس برای ايران وجود دارد كه به ميز مذاكرات بازگردد».
بان‌كی‌مون و اشتاين ماير اين سخنان را پيش از جلسه مشترك با كاندوليزا رايس و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه آمريكا و روسيه در برلين بيان كردند. اين نشست در چهارچوب برنامه‌های گروه چهارجانبه صلح خاورميانه برگزار می‌شود.


مليسا فلمينگ: ايران برای تغيير سياست هسته‌ای خود فرصت دارد

سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه‌شب به راديو آمريكا گفت: ايران هنوز برای تغيير سياست در برنامه‌های هسته‌ای خود فرصت دارد.
"مليسا فلمينگ" افزود: البرداعی همزمان گزارش خود را به شورای حكام آژانس و به رياست شورای امنيت سازمان ملل متحد ابلاغ خواهد كرد.
وی افزود:اگر دراين فاصله تغييری در سياست‌های ايران رخ‌دهد، البرداعی می‌تواند دراجلاس شورای حكام بطور شفاهی اعضا را در جريان قرار دهد و امكانی برای مذاكره بيابد.
سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: بنابر گزارشها، ايران هنوز نشانی از سازش در اين زمينه نشان نداده و قطعنامه ۱۷۳۷شورای امنيت سازمان ملل متحد را غيرقانونی خوانده و بارها تكرار كرده كه برنامه‌های هسته‌ای ايران برای مقاصد مسالمت آميز است.
مليسا فلمينگ گفت: با اينكه البرداعی گزارش خود را آماده كرده است اما همچنان به مذاكره و گفت‌وگو با مقام‌های ايران ادامه می‌دهد.
وی افزود: البرادعی در محل اقامت شخصی خود با لاريجانی ملاقات كرد. در اين ديدار مسايل بسياری مطرح شد از جمله اينكه ايران چگونه می‌تواند كمك كند تا آژانس مسايل عمده حل نشده در برنامه‌های هسته‌ای ايران را حل كند. آنها همچنين وضعيت كلی را بررسی كردند.
فلمينگ گفت: نمی‌توانم در مورد جزييات اين ملاقات توضيحی‌بدهم اما تا پنجم مارس و حتی اگر ممكن باشد بعد از آن البرداعی به مذاكره با ايران در مورد برنامه‌های هسته‌ای آن كشور ادامه خواهد داد.
اين راديو افزود: گزارش محمد البرداعی در شورای امنيت از سوی ۱۵عضو اين شورا بررسی خواهد شد.


پيشنهاد نماينده كنگره آمريكا برای حل مناقشه با ايران

يك سياستمدار بلندپايه آمريكايی طی سفری به روسيه پيشنهاد كرده است كه اين دو كشور با تاسيس يك بانك سوخت هسته ای، نياز كشورهايی مانند ايران برای استفاده از آن در پروژه‌های اتمی غيرنظامی را تامين كنند.
تام لانتوس، از حزب دمكرات و رئيس كميته امور خارجی مجلس نمايندگان كنگره آمريكا، گفت اين بدان معنی است كه ايران ديگر به ساخت تاسيسات غنی سازی اورانيوم نيازی نخواهد داشت.
با اين حال معلوم نيست چنين پيشنهادی چه اندازه برد داشته باشد. ايران در گذشته پيشنهادی از سوی مسكو به منظور ساخت تاسيسات مشترك غنی سازی اورانيوم در خاك روسيه را رد كرده بود.
به علاوه بخش بزرگی از سرمايه گزاری ايران در برنامه اتمی اصولا به تاسيسات غنی سازی اورانيوم مربوط می‌شود و همين دليل كافی است تا اين كشور به سختی حاضر به دل كندن از آن باشد.
اما آقای لانتوس در پايان سفر خود به مسكو گفت كه طرح او از حمايت كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا، برخوردار است كه علاوه بر افزايش وزن طرح، نشان می‌دهد وی پس از هماهنگی با دولت بوش راهی اين ماموريت شده است.
براساس اين پيشنهاد، بانك سوخت هسته‌ای با همكاری كارشناسان و منابع مشترك آمريكا و روسيه، زير كنترل مستقيم آژانس بين المللی انرژی اتمی، تاسيس خواهد شد.
آقای لانتوس گفت چنين طرحی مسلما از نيات واقعی ايران پرده برمی‌دارد: "اگر هدف ايران واقعا توسعه انرژی اتمی برای مصارف غيرنظامی است، اين بانك، سوخت هسته ای را تحت نظارت بين المللی و به شكلی ايمن و مطمئن، در اختيار آن كشور و هر كشور ديگری قرار خواهد داد."
برای جمهوری اسلامی كه در تمام دوران زمامداری خود تحريم‌های آمريكا را تحمل كرده و اصولا با بدبينی به جهان توسعه‌يافته به خصوص غرب می‌نگرد، پذيرش چنين پيشنهادی دشوار خواهد بود.
مقام‌های ايرانی قبلا با پيش كشيدن شعار لزوم استقلال كشور استدلال كرده اند كه نمی توانند برای تامين چنين كالای مهمی به بيگانگان اعتماد كنند چرا كه هر لحظه با بروز بحران امكان قطع آن وجود دارد.
با اين حال صِرف طرح چنين پيشنهادی نشان می‌دهد كه حكومت ايران با پافشاری بر مواضع خود طی چهار سال كشمكش با غرب بر سر برنامه اتمی اش چه امتيازاتی كسب كرده است زيرا واشنگتن تا دو سال پيش حتی حاضر نبود ايران از يك برنامه غيرنظامی انرژی هسته ای برخوردار باشد.
اما از سوی ديگر طرح اين پيشنهاد در صورتی كه با استقبال روسيه و ساير كشورها روبرو شود می‌تواند ايران را بيش از پيش تحت فشار بگذارد.
ريچارد گالپين، خبرنگار بی بی سی در مسكو، می‌گويد طبق اظهارات كارشناسان روس، مانع اصلی در راه طرح پيشنهادی تام لانتوس، محل ايجاد بانك سوخت هسته‌ای است.
به گفته وی يك راه حل احتمالی برای دست يافتن به سازش اين است كه چنين بانكی در داخل ايران تحت نظارت شديد بين‌المللی ساخته شود.


منابع گزارش: بی‌بی‌سی‌، آفتاب



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024