پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.02.2007, 14:20

مهلت ٦٠ روزه شورای امنيت امروز به پايان می‌سد


در واشنگتن مقامات وزارت خارجه آمريكا می‌گويند از هم اكنون آشكار است كه ايران در برآوردن شرايط قطعنامه قصور كرده است و آنها مشورت با ديگر اعضای شورای امنيت برای اقدامات بعدی جهت افزايش فشار بر ايران را آغاز كرده‌اند.
شورای امنيت سازمان ملل در ٢٣ دسامبر ٢٠٠٦ با تصويب قطعنامه‌ی ١٧٣٧ ضمن اعمال تحريم‌هايی محدود عليه ايران، به مقام‌های آن كشور ٦٠ روز فرصت داد تا غنی‌سازی اورانيوم را متوقف كنند.
مقام‌های ايران تا به امروز، كه آخرين روز مهلت مقرر در قطعنامه ١٧٣٧ شورای امنيت است، از پذيرش آن سرباز زده‌اند. محمود احمدی‌نژاد روز گذشته - سه‌شنبه - گفت ايران آماده است غنی‌سازی اورانيوم را متوقف كند به شرط آنكه كشورهای غربی نيز برنامه‌های غنی‌سازی اروانيوم خودرا متوقف كنند. كاخ سفيد اظهارات احمدی‌نژاد رد كرد و گفت اين هم تلاش ديگری از سوی ايران برای سرپيچی از خواست‌های بين‌المللی است.
آمريكا و متحدين غربی به ايران مظنون هستند كه در حال ساختن سلاح های اتمی است. ايران ميگويد كه برنامه اتمی رژيم تهران برای مقاصد صلح آميز است.


آژانس گزارش ايران را آماده می‌كند

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) آخرين بررسی‌ها را بر روی گزارشی كه انتظار می‌رود استمرار غنی‌سازی اورانيوم در ايران را تاييد كند، انجام می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از مقامات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نوشت كه محمد البرادعی، مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مستقر در وين احتمالا اين را گزارش هر زمانی كه حاضر شود - چهارشنبه يا احتمالا پنجشنبه - برای ٣٥ عضو شورای حكام و ١٥ عضو شورای امنيت ارسال خواهد كرد.
يك ديپلمات نزديك به آژانس گفت: انتظار نمی‌رود شورای امنيت تا پيش از نشست ٥ مارس شورای حكام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اقدامی را در خصوص ايران اتخاذ كند.


ديدار علی لاريجانی با محمد البرادعی در وين

علی لاريجانی پس از ديدار با محمد البرادعی در وين اظهار داشت، مذاكراتی سازنده در خصوص راه‌های احيای مذاكرات درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران داشته است.
به گزارش خبرگزاری رويتر گزارش داد، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز سه‌شنبه در وين اظهار داشت: ممكن است برخی گروه‌ها يا كشورها بخواهند ايران را سركوب كنند، اما پرونده‌ی هسته‌يی ايران نمی‌تواند از طريق زور و فشار حل شود.
وی پس از ديدار با محمد البرادعی، مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: اگر طرف ديگر درخصوص انحراف احتمالی فعاليت‌های ايران در آينده ابراز نگرانی می‌كند، ما برای رفع اين نگرانی‌ها در سر ميز مذاكرات هيچ گونه مخالفتی نداريم.
رويتر ادامه داد: لاريجانی كه به گفته‌ی مقامات ايرانی روز چهارشنبه برای مذاكرات راهی ايتاليا خواهد شد ادامه داد‌: ما تضمين‌های ضروری را (در مذاكرات) مبنی بر اين كه هيچ انحرافی به سوی تسليحات هسته‌يی پيش نخواهد آمد، ارايه خواهيم داد.
لاريجانی همچنين با هشدار به اين كه واشنگتن در صورت حمله به ايران بهای سختی خواهد پرداخت، گفت:‌ اگر آن‌ها به تعامل در مسابقه‌ی بوكس تمايل داشته باشند خودشان با مشكل رو به رو خواهند شد، اما اگر بخواهند در مسابقه‌ی شطرنج بر سر ميز بنشينند هر دو طرف به نتيجه‌ای از طريق مذاكرات دسترسی پيدا می‌كنند.
خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از لاريجانی نوشت كه ايران می‌خواهد درباره‌ غنی‌سازی اورانيوم مذاكره كند.
براساس اين گزارش، وی همچنين گفت كه تهران به دنبال راه‌ها و ابزارهايی برای ازسرگيری مذاكره است.
وی در پاسخ به اين سوال كه ايران به دنبال چيست؟ گفت: گفت‌وگوی سازنده‌يی كه به نگرانی‌های هر دو طرف پاسخ دهد.
براساس اين گزارش، لاريجانی به طور غير مستقيم تعليق غنی‌سازی را رد كرد و گفت: اين فقط بهانه‌يی برای فشار سياسی بر ايران است.
يك ديپلمات نزديك به مذاكرات لاريجانی - البرادعی گفت كه وی در رد تعليق غنی‌سازی به عنوان پيش شرط برای انجام مذاكرات در اين گفت‌وگوها مستقيم‌تر برخورد كرده است.
اين گزارش به نقل از يك ديپلمات ديگر افزود: لاريجانی تعليق را منتفی دانست و گفت: ايران از تحريم‌های سازمان ملل هراسی ندارد.
وی ادامه داد، لاريجانی به البرادعی گفت كه ايران می‌تواند تعليق را فقط به عنوان نتيجه‌ی گفت‌وگوها و نه پيش از نشستن بر سر ميز مذاكرات بررسی كند.
اين گزارش به نقل از يك ديپلمات شورای امنيت كه از افشای نامش خودداری كرد، نوشت: مذاكرات درخصوص يك قطعنامه‌ی جديد با هدف افزايش فشار بر ايران برای تعليق غنی‌سازی انتظار می‌رود هفته‌ی آينده آغاز شود.
اين ديپلمات اروپايی گفت: مباحثات شورا بر اين كه قطعنامه‌يی جديد چه تحريم‌های جديد و غير نظامی را شامل شود، متمركز خواهد بود.
تحريم‌های جديد احتمالا شامل منع سفر عليه افرادی است كه در فهرست سازمان ملل قرار دارند و همچنين معيارهايی اقتصادی از جمله ممنوعيت تضمين صادرات به ايران و گسترش تحريم هسته‌يی به تحريم تسليحاتی نيز از تحريم‌های احتمالی جديد خواهند بود.


انتقال اورانيوم به تاسيسات نطنز، يك اقدام‌ «تحريك كننده»

خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات‌های غربی گزارش داد ايران گازهگزافلورايد مورد نياز برای شروع غنی‌سازی اورانيوم را به تاسيسات هسته‌ای نطنز انتقال داده است. كارشناسان اين اقدام ايران را در آستانه به پايان رسيدن مهلت شورای امنيت سازمان ملل و ارائه گزارش محمد البرادعی اقدامی «تحريك آميز» خواندند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ديپلمات‌هايی كه نخواسته‌اند نامشان فاش شود خبر داده‌اند ايران اوايل ماه جاری گاز هگزا فلورايد را به تاسيسات زيرزمينی نطنز جايی كه نصب سانتريفوژها را ماه گذشته در آن آغاز كرده انتقال داده است. يكی از اين ديپلمات‌ها در وين گفت: در اوايل ماه يك كانتينر حاوی گاز هگزافلورايد (UF٦) به تاسيسات نطنز انتقال داده شده و ايرانی‌ها اگر بخواهند می‌توانند با استفاده از اين گاز تعدادی از سانتريفوژ‌ها را براه بيندازند. بنا به گفته وی از نه تن UF٦ موجود در اين كانتينر اگر به طور كامل غنی‌سازی شود می‌توان حداقل يك بمب اتم ساخت.
مارك فيتز پاتريك كارشناس عدم تكثير از موسسه بين‌المللی مطالعات استراتژيك در همين راستا گفت: در حالی‌كه ايران سانتريفوژ‌ها را به چرخش نينداخته، آوردن گاز اورانيوم به تاسيسات نطنز يك اقدام‌ «تحريك كننده» است. وی افزود: كشوری كه به دنبال مصالحه است اقدام به راه‌اندزای سانتريفوژها با گاز هگزا فلورايد نمی‌كند.
برخی از ديپلمات‌های عضو جنبش غير متعهدها كه در سفر به ايران از تاسيسات هسته‌ای اين كشور بازديد كردند گفته‌اند غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژی اتمی ايران در اين ديدار به آنها گفته تهران تلاش می‌كند هر هفته يك آبشار ١٦٤ تايی سانتريفوژ را در تاسيسات نطنز به راه بيندازد.
بنا به گفته ديپلمات‌ها ايران در راستای غنی‌سازی اورانيوم در مقياس صنعتی اواخر ژانويه نصب سه هزار سانتريفوژ را در تاسيسات نطنز آغاز كرده است.
در عين حال يك ديپلمات‌ كه از نزديك با برنامه هسته‌ای ايران در ارتباط است در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: هنوز توانايی‌های ايران در زمينه غنی‌سازی به طور كامل پيشرفت نكرده است. بنا به گفته وی آبشارهايی كه ايران نصب می‌كند يك يا دو روز كار می‌كنند اما پس از آن به علت حرارت بالای ايجاد شده از كار می‌افتند به اين ترتيب سانتريفوژ‌ها نمی‌توانند با سرعت كافی كه برای غنی‌سازی اورانيوم لازم است بچرخند.


منابع گزارش: راديو آمريكا، ايسنا، ايلنا، آفتاب



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024