پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.02.2007, 11:59


مجید روشن زاده ـ برلین
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

گفت وگو با دیتر کاسلیک رییس فستیوال بین‌المللی برلین

پنجاه و هفتمین فستیوال بین المللی فیلم برلین یس از ده روز هیجان روز یکشنبه رسما به بایان رسید. ایران در سال گذشته با هفت فیلم در این جشنواره مهم و درجه اول جهانی حضور داشت.
اما امسال بر خلاف سال پیش این جشنواره بدون حضور فیلم‌های ایرانی برگذار شد.
فیلم سازان و فیلم های ایرانی در سال های اخیر با حضور قاطع در عرصه بین المللی و اخذ جوایز متعدد توانستند سینمای ایران را نزد منتقدان و علاقه مندان در سطح جهان به مرحله انکار ناپذیری ارتقا دهند و از اعنبار ویژه ای برخوردار سازند.

همین امر و در کنار آن غیبت کامل ایران در جشنواره امسال برلین با حیرت، تاسف، یاس و سرخوردگی جامعه ایرانیان و بسیاری از آلمانی های طرفدار سینمای ایران مواجه شد و سوالات متعددی پیرامون علت و چرایی عدم حضور ایران را مطرح ساخت.

این عدم حضور اما ناشی از بی اهمیت بودن سینمای ایران در نزد طراحان جشنواره برلین نیست، زیرا دییتر کاسلیک، سازمانده و رییس کل جشنواره، در آستانه افتتاح جشنواره برلین در یک جلسه مشورتی با نمایندگان تمام فراکسیون های پارلمان آلمان مانند ولفگانگ تییرزه، از فراکسیون حزب سوسیال ـ دموکرات، کلاودیا روت، از فراکسیون حزب سبزها، پروفسور بیسکی، از فراکسیون چپ و دیگر نمایندگانی از فراکسیون های احزاب لیبرال و دموکرات ـ مسیحی بر اهمیت سینمای ایران تاکید کرد و خواهان تقویت و حمایت از فیلم سازان ایرانی شد.

اضافه بر آن، رییس کل جشنواره برلین در گفت وگويی که با وی داشتم از نبود فیلم های ایرانی در فستیوال امسال اظهار تاسف کرد و دلیل آن را آماده نبودن فیلم های ایران برای معرفی به جشنواره اعلام کرد. وی همچنین در این مصاحبه مخالفت کرد که گفته شود که ایران اصلا در این جشنواره حضور ندارد.
زیرا به اعتقاد و بنا به گفته وی حضور نیکی کریمی در میان هییت داوران در حقیقت حضور بخش بزرگی از ایران است. دیتر کاسلیک در پاسخ به این سوال که شما هم مانند ایرانیان کمبود حضور ایران را در این جشنواره احساس می‌کنید و یا نه گفت:

نه، من این کمبود را حس نمی کنم، زیرا حضور نیکی کریمی در میان هییت داوران در حقیقت حضور بخش بزرگی از ایران است.
متاسفانه ما امسال هیچ فیلم ایرانی نداریم. در سال گذشته هفت فیلم ایرانی در فستیوال شرکت داشتند و سال آینده هم هفت فیلم ایرانی خواهیم داشت. من نمی دانم دلیلش چیست که فیلم های ایرانی برای شرکت در جشنوا ره به پایان نر سیده بودند. به همین خاطر در برلییناله امسال هیج فیلم ایرانی نداریم. اما امیدوارم که در سال آینده همین طور شود که تا الان بود.

دیتر کاسلیک در پاسخ به حدس و گمانهای اخیر و جاری که گویا غیبت امسال ایران تحت تاثیر مسایل سیاسی روز و ناشی از تنش های موجود میان غرب و ایران است، گفت:

از طرف ما سیاست دخالتی نداشت. اما از اینکه این فیلم ها برای شرکت در برلیناله به پایان نرسیده بودند، دلیل سیاسی داشت و یا نه، اطلاعی ندارم. ما بخاطر مسایل سیاسی هیچ وقت فیلم‌های ایرانی را تحریم و بایکوت نخواهیم کرد.

در نهایت آقای کاسلیک در پاسخ به اینکه آیا قول می دهید که در سال آینده ما شاهد شرکت فیلم های ایرانی در فستیوال برلین خواهیم بود به صراحت گفت: بله، من قول می دهم.



دیتر کاسلیک، رییس فستیوال بین‌المللی فيلم برلین (برليناله) و مجيد روشن‌زاده



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024