جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.02.2007, 9:45

«دولتمردان ایران از سیاست‌های ماجراجویانه دست بردارند»


هشدار دانشگاهیان ایرانی برون مرز به مردم ایران!

ایران در موقعیت خطرناکی قرارگرفته است. مسئولان بلند پایه نظام که اندکی پس از سقوط صدام ازنگرانی حمله‌ی آمریکا پیشنهادی به دولت بوش برای مذاکره مبنی بر به رسمیت شناحتن اسرائیل و قطع کمک به حماس داده بودند، امروز به تصور اینکه آمریکا نمی‌تواند به ایران حمله کند، به تحریکات خود علیه آمریکا ادامه می‌دهند. صدام حسین نیز مانند آقای محمود احمدی نژاد تصور می‌کرد که آمریکا به کشورعراق حمله نمی‌کند. همین ارزیابی غلط سبب شد که عراق مورد تهاجم قراربگیرد و درکنار فجایع کشتار مردم، ویرانی کشور، سقوط دولت، صدام جان خود وهمراهانش را نیزاز دست بدهد. آیا به سود دولت عراق نبود که صدام در برابر جنگ طلبان آمریکایی اختلافات خود را با آنها از طریق مذاکره حل می‌کرد؟ آیا آقای احمدی نژاد و هم فکران او نمی‌خواهند ازتجربه اسفبارعراق و سر نوشت شوم صدام درس بگیرند؟ آیا می‌خواهند ایران را مانند عراق به ویرانی بکشانند؟

تندرو‌ها در دولت‌های آمریکا و اسرائیل در پی فرصت‌اند تا ایران را به دام جنگ بکشانند. آنها به این جنگ نیازمندند چون بر این باورند که ایران در جنگ علیه تروریسم جهانی در جبهه مقابل آمریکا قرار دارد و در عراق نیز به شورشیان آنجا کمک می‌رساند. آقای احمدی نزاد و هم فکران ایشان نیز می‌توانند با ارزیابی نادرست، که گویا آمریکا قادر نیست به ایران حمله کند، راه را برآنها هموارسازند و به سادگی ایران را به کام جنگ و ویرانی بکشانند. جمهوری اسلامی ممکن است مانند صدام، برسرقمار جنگ، حکومت خود را نیزاز دست بدهد. آقای احمدی نژاد به نا درست تصور می‌کند آمریکایی که نزدیک به دو میلیون نیروی نظامی تعلیم دیده، با زراد خانه بی انتهای اتمی، ناوگان عظیم جنگی و نیروی هوایی غیر قابل مقاومت دارد، صرفاً با ٣٠٠٠ تلفات نظامی خود درعراق توان جنگی را از دست داده باشد، و دیگر نتواند به ایران حمله کند. درست برعکس، جنگ طلبان دولت بوش قصد کرده اند تا با گسترش جنگ به ایران، شکست خود را درعراق بپوشانند. تمام شواهد گواهی می‌دهد که طرح حمله‌ی نظامی به ایران جدی است. مردم ایران به درستی نگران وقوع جنگ اند.

ما دانشگاهیان ایرانی برون مرز که نشانه‌های حمله نظامی به ایران را می‌بینیم توجه دولتمردان ایران را به مسئولیت خطیری که دارند جلب می‌کنیم تا خطر جنگ را جدی بگیرند واز سیاست‌های ماجراجویانه دست بردارند و ایران را طعمه‌ی حریق جنگ نکنند. آنها اجازه ندارند زندگی مردم و سرنوشت ایران را به محاسبات غلط و آرمانگرایانه بسپارند. ما به مسئولان رده بالای جمهوری اسلامی، به فقها، سیاست گزاران، نخبگان فکری جامعه و مردم ایران اعلام می‌کنیم که ادامه سیاست کنونی دولت احمدی نژاد، جنگ طلبان آمریکایی را به ایران خواهد کشاند. دامنه چنین جنگی که می‌تواند به سادگی به تمام منطقه سرایت کند بسیارمصیبت بار و غیر قابل تصوراست، زیرا می‌تواند به کاربرد سلاح اتمی نیز منجر شود، بخشی از ایران را برای همیشه غیر قابل زیست نماید، و تمامیت ارضی کشور را به مخاطره اندازد. دولت احمدی نژاد را باید از این خطربرحذر دارید.

ما شک نداریم که دست یابی به انرژی اتمی حق مردم ایران است. ولی این حق باید از راه و روش درست و سنجیده ای پی گرفته شود. عقل سلیم حکم می‌کند که راه اصولی این خواست باید از طریق مذاکره و جلب اعتماد جامعه جهانی انجام بگیرد، نه پنهانکاری و ماجراجویی.

ما دانشگاهیان، به همه مردم ایران، به ویژه نخبگان آگاه جامعه توصیه می‌کنیم که در برابرسیاست‌های مخرب مسئولان حکومتی سکوت نکنند و آنها را وادارند که قطعنامه سازمان ملل را بپذیرند و به پای میز مذاکره برگردند و خواست دستیابی به انرژی اتمی را با اراده آزاد مردم، طی بحث و گفتگوی آزاد، مشارکت فکری نخبگان و کارشناسان و به دور از تهدیدها و تهمت‌ها، و برقراری صلح و امنیت پی بگیرند. اولین گام لازم در این راه پذیرفتن قطعنامه سازمان ملل، و متوقف کردن موقتی برنامه غنی سازی اورانیم است. این توقف فقط برای ایجاد اعتماد سیاسی جامعه بین المللی است، نه برای صرفنظر کردن از حق قانونی ملت ایران. افزون بر آن، در حال حاضر کشور ما نیاز به اورانیم غنی شده ندارد، زیرا اورانیم لازم برای تنها رآکتور ایران در بوشهر توسط روسیه برای مدت ١٠ سال تضمین شده است. ما مطمئن هستیم که اگر سیاست‌های آقای احمدی نژاد بهانه ای به جنگ طلبان آمریکا ندهد، مردم صلح جوی دو کشورایران و آمریکا می‌توانند از این جنگ احتمالی وحشتناک جلوگیری کنند.

ما شاهد آن هستیم که خوشبختانه این بار مردم آمریکا، افراد ، گروه‌ها، واحزاب دمکراتیک و صلح دوست با درس گیری از تجربه تلخ اشغال عراق، علیه حمله نظامی به ایران و گسترش جنگ بسیج شده اند. جنبش ضد جنگ در آمریکا و انگلیس و سایر کشورها، فشار اصلی را بر روی دولت‌های متبوع خود گذاشته اند تا مانع گسترش جنگ عراق به ایران و سایر نقاط خاور میانه گردند. ما ایرانیان دمکرات و صلح طلب و آزادیخواه وظیفه‌ی خود می‌دانیم فشار اصلی را بر روی دولت ایران و سیاست‌های تحریك آمیز آقای احمدی نژاد قرار داده خواهان پیشگیری فاجعه ای خانمان بر انداز در ایران و منطقه گردیم.

١٩ فوریه ٢٠٠٧ برابر با ٢٩ بهمن ١٣٨٥

امضاء کنندگان:

امضاء کنندگان:

آبراهیمیان، اروند، دانشگاه شهرنیویورک
آفاری، ژانت، دانشگاه پردو
امیر احمدی، هوشنگ، دانشگاه راتگرز
انتصار، نادر، دانگشاه آلا بامای جنوبی
بیات، آصف، دانشگاه لیدن، هلند
برقعی، محمد، دانشگاه استرایر
بروجردی، مهرزاد، دانشگاه سیراکیوس
بهروز، مازیار، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سانفرانسیسکو
بهروزی، سیروس، دانشگاه ایندیانا- پردو
پارسا، میثاق، دارتموت کالج
تلطف، كامران، دانشگاه آریزونا
توحیدی، نیره، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، نورتریج
توکلیان، بهرام، دانشگاه دنیسون
جهانشاه، فرشید، دانشگاه ایالتی اوكلاهاما
حجازی فر، اسماعیل، كالج ویلمینگتون
حسن پور، بینش، دانشگاه تورنتو، کانادا
حقیقت جو، فاطمه، دانشگاه‌هاروارد
خلدی، شهرام، دانشگاه منچستر
رحمانداد، هژیر، دانشگاه صنعتی ویرجینیا
درویش پور، مهرداد، دانشگاه استکهلم
دریایی، تورج، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، فولرتون
زاهدی، داریوش، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی
زنگنه، حمید، دانشگاه واید نر
سرهنگی، رضا، دانشگاه تاوسون
شهپری، حسن، دانشگاه ویلانووا
علمداری، کاظم، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لس آنجلس
فرهنگ، منصور، کالج بنینگتون
کریمی حکاک، احمد، دانشگاه مریلند
کمالی پور، یحیی، دانشگاه پردو
كنگرلو، الهیار، دانشگاه كلمبیا
گنج‌بخش، اميرحسين، پژوهشگر ارشد در انستيتوی ملی‌ امريكا
مافی، شیرین، دانشگاه آترباین
محمدی، منیره، دانشگاه یورک، تورنتو - کانادا
مشایخی، مهرداد، دانشگاه جورج تاون
مقدم، عبدالرضا، دانشگاه تورنتو، کانادا
محمدی، مجید، دانشگاه ایالتی نیویورك در بینگامتون
مقدم، والنتاین، دانشگاه پردو
مهدی،علی اکبر، دانشگاه وزلین اوهایو
منشی پوری، محمود، دانشگاه کوینپیاک
میرحسینی، زیبا، دانشگاه لندن
میرسپاسی، علی، دانشگاه نیویورک
نواب، محمد، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس
هاشمی، نادر، دانشگاه نورث وسترن



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024