جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.02.2007, 13:36

خبرگزاری آسوشيتدپرس:


آفتاب:‌ خبرگزاری آسوشيتدپرس روز شنبه به نقل از برخی ديپلمات‌های غربی كه نخواسته‌اند نامشان فاش شود گزارش داد ايران برای پذيرش غنی‌سازی خشك (بدون تزريق گاز به سانتريفيوژها) در طول زمان مذاكرات اعلام آمادگی كرده است.

خبر آسوشيتدپرس درباره «موافقت ايران با غنی‌سازی خشك» يك هفته پس از آن منتشر می‌شود كه رسانه‌های غربی از تدوين طرحی توسط سوئيس و ارايه آن به جمهوری اسلامی در اجلاس امنيتی مونيخ خبر دادند. برمبنای اين طرح، ايران همچنان اجازه خواهد داشت تا تاسيسات غنی سازی اورانيوم فعلی خود را فعال نگاه دارد، ولی بايد تعهد سپارد كه تا پايان مذاكرات بر سر بسته مشوق‌های پيشنهادی گروه ١+٥ از تزريق هگزا فلوريد اورانيوم (UF6) به داخل اين دستگاهها خودداری نمايد.

يك ديپلمات اروپايی كه در امر تدوين اين پيشنهاد مشاركت داشته شنبه ٢١ بهمن‌ماه به خبرنگار رويترز گفت: «اين پيشنهاد به ايران امكان خواهد داد كه كليه فرآيندهای تحقيقاتی مرتبط با چرخه سوخت را بدون استفاده از اورانيوم دنبال كند».

طرح سوئيس سومين طرح از ٤ پيشنهاد اصلی طرف‌‌های درگير در پرونده هسته‌ای ايران محسوب می‌شود كه ظرف ٢٠ روز اخير در رسانه‌های بين‌المللی منتشر شده است.

در طرح اول؛ محمد البرادعی مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پيشنهاد كرد كه برای «حل آبرومندانه» بحران اتمی ايران، همزمان ايران غنی‌سازی را تعليق كرده و كشورهای غربی نيز فرآيند تحريم جمهوری اسلامی را متوقف كنند. اين طرح بلافاصله از سوی تهران، واشينگتن و لندن رد شد.

در طرح دوم، ولاديمير پوتين بر مبنای طرح محمد البرادعی پيشنهادی مطرح كرد كه اطلاعات زيادی درباره آن در رسانه‌ها منتشر نشد. اين پيشنهاد ظاهراً در سفر علی اكبر ولايتی به مسكو تقديم طرف ايرانی شده است. تهران ظاهراً از اين پيشنهاد استقبال كرده است.

چند روز پس از آن در زمان سفر علی لاريجانی به مونيخ، رسانه‌های اروپايی از تدوين طرحی با محوريت سوئيس خبر دادند كه سومين پيشنهاد محسوب می‌شود. اين طرح كه با عنوان «غنی‌سازی خشك» مشهور شد با واكنش منفی آمريكا و تروئيكای اروپايی مواجه شد. علی لاريجانی مذاكره كننده ارشد ايرانی نيز پس از ديدار با عالی‌ترين مقامات سوئيس اعلام كرد كه اين كشور طرح خاصی را به جمهوری اسلامی ارايه نكرده است.

لاريجانی البته دو روز بعد يعنی ٢٣ بهمن‌ماه در گفت‌و‌گو با روزنامه «زود دويچه سايتونگ» اعلام كرد پيشنهادهايی وجود دارد كه ايران سانتريفيوژها را به گونه‌ای به كار بيندازد كه فقط اورانيوم را تا حد اندكی مثلا تا چهار درصد غنی كند. در اين زمينه اطلاعات بيشتری منتشر نشد تا آن كه روزنامه الوطن روز شنبه در خبری پيرامون اين طرح كه چهارمين پيشنهاد محسوب می‌شود اعلام كرد خاوير سولانا به آمريكا پيشنهاد كرده كه به ايران اجازه دهد اورانيوم را به ميزان محدودی، با درجه پايين و زير نظر سازمان بين‌المللی انرژی اتمی غنی‌سازی نمايد.


تحليل آسوشيتدپرس

آفتاب:‌ خبرگزاری آسوشيتدپرس روز شنبه به نقل از برخی ديپلمات‌های غربی كه نخواسته‌اند نامشان فاش شود گزارش داد ايران برای پذيرش غنی‌سازی خشك (بدون تزريق گاز به سانتريفيوژها) در طول زمان مذاكرات اعلام آمادگی كرده است. آسوشيتدپرس در ادامه گزارش خود با اشاره به تفاوت‌های موجود ميان مناقشه هسته‌ای تهران و غرب با بحران اتمی كره شمالی، به تحليل «مواضع مصالحه ‌جويانه» مقام‌های ايران در روزهای گذشته پرداخته و نتيجه می‌گيرد با وجود تاكيد وزير امور خارجه آمريكا بر لزوم پيروی از الگوی كره‌شمالی برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای ايران، اين دو مساله راه حل‌های مختلفی را طلب می‌كنند.

در بخشی از تحليل خبرگزاری آسوشيتدپرس آمده است: «مذاكره‌كنندگان اتمی آمريكا و متحدان منطقه‌ای‌اش هفته گذشته موفق شدند كره شمالی را متقاعد به قبول معامله‌ای كنند كه به خلع سلاح اتمی اين كشور منجر می‌شود، ولی مسئله اينجاست كه بر خلاف گفته خانم رايس راه حلی كه برای حل بحران هسته‌ای شبه جزيره كره موثر بود در برابر ايران كاربرد ندارد».

اين گزارش می‌افزايد: «توافق با كره شمالی درست در روزهايی به‌دست آمد كه صداهای ملايم‌تری از تهران به گوش می‌رسيد. هاشمی رفسجانی گفت كه كشورش حاضر به حذف موانع گفتگوی مستقيم با ايالات متحده است. بسياری ديپلمات‌های غربی اشاره رئيس‌جمهور سابق به «حذف موانع» را كنايه از آمادگی ايران برای تعليق غنی‌سازی اورانيوم دانستند، موضوعی كه كاخ سفيد همواره به عنوان پيش‌شرط مذاكره مستقيم با تهران بر آن تاكيد كرده‌است».

به گفته آسوشيتدپرس، برخی ديپلمات‌های اروپايی نيز معتقدند اتفاق مهمی در خصوص برنامه هسته‌ای ايران به وقوع پيوسته است. مقامات ايرانی برای ماه‌ها حتی به بحث گذاشتن تعليق غنی‌سازی را نيز نمی‌پذيرفتند، در حالی كه اكنون به وضوح می‌‌گويند كه اين موضوع، «تابو» نيست. يك ديپلمات غربی روز شنبه به شرط فاش نشدن نامش به خبرنگار AP گفت اطلاعات محرمانه‌ای در دست دارد كه نشان می‌دهد مقامات ايران طرح غنی سازی خشك (بدون تزريق گاز اورانيوم به داخل دستگاههای سانتريفيوژ) را برای مدت زمان سه ماه قابل مذاكره می‌دانند.

اين گزارش در ادامه آورده است: به عقيده ديپلمات‌های بدبين حتی اين موضوع (پذيرش تعليق موقت) نيز پيش‌درآمد تعيين‌كننده‌ای برای حل مشكل نخواهد بود. ايالات متحده پيش از اين بارها با طرح چنين پيشنهادی مخالفت كرده و موضوع را به اطلاع شركای اروپايی‌اش رسانده است. به همين دليل بود كه ديدار هفته گذشته علی لاريجانی مذاكره‌كننده ارشد اتمی ايران با مقامات اروپايی هيچ خبر مهمی به همراه نداشت و دو روز پس از بازگشت وی به تهران سوئيس هم به جمع تحريم‌كنندگان ايران پيوست.

آسوشيتدپرس در ادامه تحليل خود به عمق اختلافات ايران و آمريكا اشاره كرده و با اذعان به تلاش آمريكا برای هر چه پيچيده‌تر كردن بحران اتمی ايران و تفاوت‌های آن با بحران كره شمالی آورده است «در مذاكرات پكن شركای واشنگتن می‌توانستند مذاكرات را به طرف دستيابی به توافق هدايت كنند زيرا از اراده آمريكا برای حل‌و‌فصل موضوع مطمئن بودند، اما درباره ايران، كاخ سفيد به دلايل متعدد برنامه اتمی اين كشور را بخشی از مشكل خود با تهران می‌داند و نه همه آن».

اين تحليل در پايان تاكيد كرده است: به عقيده رايس و همكارانش نوع تهديدی كه از سوی پيونگ‌يانگ و تهران صادر می شود با يكديگر متفاوت است، پس نوع معامله‌ای كه با اين دو كشور صورت می‌گيرد نيز بايد متفاوت باشد.


سفيرآمريكا در آژانس خواستار افزايش فشارهای غيرنظامی عليه ايران شد

ايرنا: "گرگ شولته" سفير آمريكا در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: بايد فشار عليه ايران را بدون استفاده از ابزار نظامی افزايش دهيم.
شولته در گفت و گو با تازه‌ترين شماره هفته نامه آلمانی فوكوس در پاسخ به اينكه پيشنهاد جديد ايران در كنفرانس اخير امنيتی مونيخ برای مذاكره را چگونه ارزيابی می‌كند، گفت: اين نشان خوبی است كه علی لاريجانی دبير شورايعالی امنيت ملی ايران نسبت به مذاكرات علاقه نشان می‌دهد اما من نمی‌توانم از يك كيفيت جديد در موضع ايران صحبت كنم و بيشتر مايوس هستم.
سفير آمريكا در پاسخ به سوال ديگری درباره تفاوت نظر در ميان مسئولان جمهوری اسلامی درباره بجران هسته‌ای گفت: ما اين برداشت را داريم كه مواضع متفاوتی بين مقامات ايرانی وجود دارد و به همين دليل بايد با حمايت از اين روند، برای تضعيف تندروها تلاش كنيم.
شولته با اشاره به اينكه گزارش ۲۱فوريه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در مورد ايران منفی خواهد بود افزود: ايران به خواسته‌های سازمان ملل متحد عمل نكرده و غنی‌سازی اورانيوم را تعليق نكرده است.
سفير آمريكا در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی افزود: برای ما همكاری نزديك با اروپايی‌ها و چين و روسيه رمز و كليد موفقيت است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024