سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.02.2007, 16:06


آفتاب: يك روزنامه عربستانی در گزارشی چنين نوشته كه خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا برای حل بحران پرونده هسته‌ای ايران پيشنهاد جديدی را به وزارت خارجه آمريكا داده است. به نوشته روزنامه الوطن بر اساس اين طرح كه در تاريخ ٢٣ بهمن (١٢ فوريه) به وزارت خارجه آمريكا ارسال شده به ايران اجازه داده خواهد شد تا اورانيوم را به ميزان محدودی، با درجه پايين و زير نظر سازمان بين‌المللی انرژی اتمی غنی‌سازی نمايد.

انتشار خبر ارسال طرح جديد سولانا برای وزارت خارجه آمريكا به منظور حل بحران هسته‌ای ايران در شرايطی صورت می‌گيرد كه علی لاريجانی مذاكره كننده ارشد هسته‌ای كشورمان ٢٣ بهمن‌ماه در گفت‌و‌گو با روزنامه «زود دويچه سايتونگ» آمادگی ايران را برای دادن هرگونه ضمانت درخصوص عدم توليد سلاح هسته‌ای اعلام كرد و گفت پيشنهادهايی مبنی بر آن وجود دارد كه ما سانتريفيوژها را به گونه‌ای به كار بيندازيم كه فقط اورانيوم را تا حد اندكی مثلا تا چهار درصد غنی كند.

لاريجانی در آن گفتگو تاكيد كرد: اين می‌تواند يك نقطه شروع باشد اما عادلانه نيست كه ديگر كشورها به غنی‌سازی اورانيوم در سطح بالا بپردازند. با اين حال ما برای رسيدن به تفاهم آمادگی داريم.

خبر ارسال طرح جديد سولانا برای وزارت خارجه آمريكا همچنين در شرايطی منتشر شده است كه در روزهای اخير روزنامه انگليسی فايننشال تايمز به نقل از گزارشی كه توسط دفتر سولانا در ميان وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا توزيع شده بود نوشت: امكان از سرگيری مذاكرات جدی با ايران وجود ندارد و جامعه جهانی نتوانسته كار زيادی برای مهار برنامه هسته‌ای ايران انجام دهد. بنا به نوشته روزنامه فايننشيال تايمز در اين گزارش همچنين حل مساله هسته‌ای ايران با توسل به تحريم‌های اقتصادی نيز ناممكن توصيف شده است.

در اين گزارش ابراز اميدواری شده بود كه در شرايط حساس كنونی كه تنش بين واشنگتن و تهران افزايش يافته امكان تعامل با ايران وجود داشته باشد. در بخشی از اين گزارش نيز با اشاره به مذاكرات ناموفق خاوير سولانا با علی لاريجانی آمده بود: رد پيشنهاد سولانا از تهران باور به اين مساله را كه در كوتاه مدت تهران آماده از سرگيری مذاكرات باشد را سخت كرده است.

روزنامه فايننشيال تايمز به نقل از گزارش ارائه شده از سوی سولانا به نشست بروكسل افزود: ايران در آينده قادر به توليد مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی خواهد بود و كار زيادی هم برای ممانعت از آن نمی‌توان انجام داد. در ادامه نيز آمده است: «ما بايد انتظار داشته باشيم كه ايران در آينده توانايی غنی‌سازی اورانيوم مورد نياز برای برنامه تسليحات هسته‌ای‌اش را داشته باشد. ضمن آنكه جامعه جهانی تاكنون نتوانسته مانع از پيشروی فعاليت‌های هسته‌ای ايران شود و به تاخير افتادن برنامه هسته‌ای اين كشور نيز ناشی از مشكلات فنی و نه فشارهای ديپلماتيك جهانی بوده است.

لازم به يادآوری است كه سولانا در روزهای اخير با علی لاريجانی، دبير شورايعالی امنيت ملی در حاشيه كنفرانس امنيتی مونيخ مذاكراتی را انجام داده بود اما گفته بود كه نمی‌تواند جزئيات بيشتری از اين نشست را در اختيار خبرنگاران قرار دهد.

با آن كه منابع رسمی تاكنون هيچ واكنشی درباره پيشنهاد جديد سولانا نشان نداده‌اند، اما آگاهان معتقدند كه رد صريح و سريع پيشنهاد سوئيس توسط آمريكا، فرانسه و بريتانيا نشان می‌دهد كه جهان غرب در وضعيت كنونی ديگر به چيزی كم‌تر از «تعليق» تن نخواهد داد. در طرح سوئيس ايران می‌توانست تاسيسات غنی سازی اورانيوم فعلی خود را فعال نگاه دارد، ولی بايد تعهد می‌سپرد كه تا پايان مذاكرات بر سر بسته مشوق‌های پيشنهادی گروه ١+٥ از تزريق هگزا فلوريد اورانيوم (UF٦) به داخل اين دستگاهها خودداری نمايد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024