جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 14.02.2007, 18:46

اكبر رفسنجانی:


رفسنجانی: آمريكا علامت دهد، مذاكره می‌كنيم

اكبر رفسنجانی رييس مجمع تشخيص مصلحت جمهوری اسلامی، در ديداری با جمعی از دانشجويان دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشكی مشهد گفت: هر وقت آمريكا علامتی را مبنی بر حسن نيت در برخوردش با ايران ارسال كند ما نيز موانع ورود به مذاكره را رفع خواهيم كرد.»
به گزارش «ايسنا»، رييس مجمع تشخيص مصلحت در اين ديدار گفت: «تمام تلاش‌ها بايد بر اين نقطه باشد كه اسلام واقعی را معرفی و اجرا كنيم و نگذاريم اسلام سطحی‌نگر جامعه را رنج دهد.»
وی افزود: «امام نگرانی‌هايی از حاكم شدن سليقه‌های خشكه مقدس داشتند كه امروز نيز نسبت به اين مساله بايد حساس بود. تفكر امام معتدل بود و نه به نيروهای غرب‌گرا و نه به نيروهای دارای تفكرات خشك اجازه نمی‌داد نظرات خود را حاكم كنند.»
وی در پايان در پاسخ به پرسشی درخصوص رابطه با آمريكا تصريح كرد: «مهم‌ترين مانع در ايجاد رابطه، خوی سلطه‌طلبی و استكباری و رويه‌ی آمريكا در برخورد با كشورهای ديگر است و هر وقت آمريكا علامتی را مبنی بر حسن نيت در برخوردش با ايران ارسال كند ما نيز موانع ورود به مذاكره را رفع خواهيم كرد.»


بوش علامت را داد!
ترديد بوش درباره نقش رهبران ايران در خشونت‌های عراق


جورج بوش، رييس جمهور آمريكا، ضمن تاكيد بر نقش سپاه قدس ايران در ارسال سلاح برای شورشيان عراقی گفت مطمئن نيست كه رهبران ايران به سپاه قدس دستور ارسال اين سلاح‌ها را داده باشند.
جورج بوش كه در يك مصاحبه مطبوعاتی سخن می گفت افزود دولت آمريكا "می‌داند كه سپاه قدس در دسترسی اين شبكه‌ها به اين گونه سلاح نقش كليدی داشته است."
مقامات ايالات متحده در عراق پيشتر گفته بودند به باور آنها عالی رتبه‌ترين مقامات ايران در ارسال سلاح به شورشيان عراق دست داشته‌اند.
رييس جمهور آمريكا در اولين كنفرانس مطبوعاتی خود در سال جديد ميلادی گفت: "سوال اين است كه كدام بدتر است: اين كه آنها دستور داده باشند يا اين كه دستوری از سوی آنها صادر نشده اما ارسال سلاح از سوی ايرانيان همچنان (بدون اطلاع آنها) صورت گرفته است؟"
بوش همچنين گفت كشورش قصد دارد موضوع بحران هسته‌ای ايران و كره شمالی را به شكلی صلح آميز حل كند.


درس كره شمالی برای ايران

وزير امور خارجه امريكا گفت توافق انجام‌شده با دولت كره‌شمالی بر سر برنامه هسته‌ای آن كشور بايد حاوی اين پيام برای اعضای جامعه جهانی باشد كه به‌كارگيری يك ديپلماسی نظام‌مند بين‌المللی در برابر ايران نيز می‌تواند اهداف مورد نظر را محقق سازد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، كاندوليزا رايس روز سه‌شنبه در يك كنفرانس خبری كه به منظور بررسی نتايج توافقنامه پكن در وزارت امور خارجه آمريكا تشكيل شده‌بود خطاب به خبرنگاران گفت: «چرا نبايد اين موضوع (توافق با كره شمالی) را به منزله يك پيام برای ايران تلقی كنيم؟ چرا نبايد به اين نتيجه برسيم كه اعضای جامعه جهانی در صورت هم‌افزايی منابع قدرت خود بويژه از طريق به‌كار گيری يك ديپلماسی قدرتمند به نتايج مورد نظر دست يابند؟».
وزير امور خارجه آمريكا متذكر شد: «اين امر (استفاده از ابزارهای ديپلماسی) بويژه در صورت همكاری كشورها برای برقراری ثبات منطقه‌ای اثرات خود را بهتر نشان می‌دهد».
گفتنی است دور تازه گفتگوها بر سر برنامه هسته‌ای كره‌شمالی پس از شش روز رايزنی های‌های فشرده بين نمايندگان شش كشور آمريكا، روسيه، ژاپن، دو كره شمالی و جنوبی و چين ، روز سه‌شنبه به تنيجه رسيد و حكومت پيونگ‌يانگ رسما خلع سلاح ‌اتمی را در قبال دريافت كمك‌های اقتصادی پذيرفت.


بولتون: توافق با كره‌شمالی پيغام بدی برای ايران است

جان بولتون، نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل متحد با انتقاد شديد از مصالحه اخير آمريكا با كره‌شمالی آنرا پيغام بدی برای ايران ناميد. بنابر اظهارات بولتون دولت آمريكا با وعده سوخت نفتی به كره‌شمالی جايزه رفتارهای بدش را داده است. بولتون در اين خصوص گفت كه اين پيغام بدی برای ايران و تكثير كنندگان سلاح در جهان است و به آنها می‌گويد كه اگر به اندازه كافی مقاومت كنيد و مذاكره‌ كنندگان وزارت خارجه آمريكا را خسته كنيد در نهايت جايزه خواهيد گرفت.
نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل متحد در مصاحبه با روزنامه آمريكايی واشنگتن‌تايمز با انتقاد شديد از اقدام واشنگتن برای مصالحه با دولت سرسختی كه توافقات گذشته خود با آمريكا را نقض كرده گفت: اين پيغام بدی برای كره‌شمالی و ايران است.
وی در ادامه اظهارات خود همچنين با «اشتباه بزرگ» توصيف كردن تصميم آمريكا به لغو تحريم‌های بانكی كره‌شمالی گفت: اين اهرم (تحريم بانكی) همان چيزی بود كه آنها را به پای ميز مذاكره كشاند.
بولتون كه بعد از آزمايش اتمی كره‌شمالی تلاش‌های زيادی برای تحريم اين كشور در شورای امنيت سازمان ملل انجام داده بود در ادامه اظهارات خود گفت: خطر اين نوع توافق اين است كه اين يك نوع بازی و توافقی توخالی است و احساس امنيت كاذبی را به مردم می‌دهد كه در واقع وجود ندارد.
وی افزود: بدتر از همه اينكه اين توافق به كشورهايی مثل ايران می‌‌گويد كه اگر صبر كافی داشته باشيد و به اندازه كافی پافشاری كنيد شما ايالات متحده را خسته می‌كنيد و آمريكائی‌ها يكی بعد از ديگر به شما امتياز می‌دهند.


منابع گزارش: ايسنا، آفتاب، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024