شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.02.2007, 10:07


بی‌بی‌سی‌: ارتش آمريكا مقام های ايرانی "در بالاترين سطوح" را متهم كرده است كه بمب های پيشرفته ای را كه انفجار آنها در كنار جاده های عراق در حال افزايش است، در اختيار شورشيان شيعه در عراق قرار می دهند.
مقامات ارشد دفاعی آمريكا در بغداد به خبرنگاران گفتند كه استفاده از اين بمب‌ها موجب كشته شدن ١٧٠ سرباز آمريكايی و مجروح شدن ٦٢٠ سرباز ديگر آمريكايی، از سال ٢٠٠٤ تاكنون شده است.
اين نوع بمب‌ها موسوم به "ای اف پی" (explosively formed penetrators) چنان قوی است كه می تواند يك تانك آبرامز را منهدم كند.
اعضای بلندپايه حزب دمكرات آمريكا در واكنش به ارائه اين "شواهد"، دولت بوش را ترغيب كرده‌اند در مورد متهم كردن ايران به تحريك خشونت ها در عراق با احتياط گام بردارد.
تاييد ادعای آمريكا مبنی بر اين كه اين بمب ها بطور قاچاق از ايران به عراق آورده شده اند، توسط يك منبع مستقل امكان پذير نيست.
مقامات آمريكايی كه به شرط ناشناس ماندن با خبرنگاران صحبت می كردند اظهار داشتند كه كارشناسان اطلاعاتی آمريكا معتقدند كه اين بمب ها در ايران ساخته شده و به دستور مقامات ارشد ايرانی به عراق قاچاق شده است.
يك مقام آمريكايی گفت: "ارزيابی ما می گويد كه اين فعاليت ها از سطوح ارشد دولت ايران سرچشمه می گيرد."
وی انگشت اتهام را به سوی نيروی قدس، از يگان های ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اشاره رفت و گفت كه يكی از فرماندهان ارشد نيروی قدس يكی از پنج مقام ايرانی بود كه در ماه ژانويه در يورش نيروهای آمريكايی به دفتر نمايندگی ايران در شهر اربيل در شمال عراق بازداشت شدند.

'سيفون كردن شواهد'
اين مقام وزارت دفاع مدعی شد كه آن پنج ايرانی در حالی دستگير شدند كه سعی داشتند اسناد را از طريق چاه توالت دفع كنند و بدن يكی از آنها آغشته به رسوبات انفجاری بود.
بنابه گفته مقام های آمريكايی اين افراد همچنين سرهای خود را برای تغيير ظاهر تراشيده بودند و كيسه هايی حاوی موهای آنها در جريان حمله به دفتر نمايندگی ايران در اربيل كشف شد.
ايران اين مساله را كه افراد بازداشت شده اعضای نيروی قدس هستند رد كرده است. به گفته ناظران يگان قدس مستقيما به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، گزارش می دهد.
مقام های آمريكايی همچنين به يورش ماه دسامبر خود در بغداد اشاره كردند. به گفته نيروهای امنيتی آمريكا در آن عمليات علاوه بر بازداشت تعدادی از مقام های امنيتی ايران برگه های صورت حساب سلاح ها و تجهيزاتی كه به عراق منتقل شده بود كشف شد. مقام های بازداشت شده بعد از چند روز آزاد شدند.
آمريكا در گذشته مدعی شده بود كه از تسليحات ايرانی در عراق استفاده می شود ولی تاكنون هرگز مقامات دولت ايران را متهم به دخالت مستقيم در اين كار نكرده بود. ايران مكررا هر گونه دخالتی از اين نوع را انكار كرده است.
آمريكايی ها قبلا گفته بودند كه آنها از مجموعه ای از اطلاعات، تسليحات و مواد منفجره ای كه در جريان يورش ها در عراق كشف و ضبط كرده اند، استفاده كرده اند تا ثابت كنند ايران برای شورشيان عراقی كه در خشونت ها درعراق دست دارند، تداركات فراهم می آورد.
خبرنگار بی بی سی در بغداد می گويد قرار بود اين شواهد چند هفته قبل ارائه شود ولی برای اطمينان خاطر از اينكه منابع اطلاعاتی كاملا محافظت شده و آنچه در اختيار مردم قرار می گيرد با اعتبار باشد، پيش نويس دوسيه مورد بحث چندين بار تغيير يافته است.
در پی ارائه اين "شواهد" از سوی دولت بوش، اعضای بلندپايه حزب رقيب رئيس جمهور آمريكا به او هشدار داده اند در مورد متهم كردن ايران آهسته گام بردارد.
كريس داد، سناتور دمكرات، گفت دولت بوش قبلا برای جعل كردن شواهد تلاش كرده است و افزود او نسبت به ادعای تازه بدبين است.
ران وايدن، عضو كميته اطلاعاتی سنا كه او نيز دمكرات است نيز گفت كه اقدام دولت در بوق و كرنا كردن ادعاهای مربوط به ايران يادآور دوره منتهی به عمليات نظامی عليه عراق است.

نمايش سلاح ها
مقام های آمريكايی گفتند كه ايران علاوه بر فناوری ساخت بمب، همچنين سرگرم تامين نقدينه و آموزش نظامی برای شبه نظاميان شيعه بوده است.
جين پيل، خبرنگار بی بی سی، در اين كنفرانس خبری كه طی آن استفاده از دوربين و وسايل ضبط صورت ممنوع بود شركت كرد.
به گفته وی نمونه هايی از سلاح هايی كه ادعا می شود می توان رد آنها را تا ايران گرفت در اين كنفرانس به نمايش گذاشته شد كه از جمله شامل مواد منفجره پيشرفته (ای اف پی)، گلوله های خمپاره و آر پی جی بود.
يك مقام آمريكايی گفت: "اين سلاح ها دارای مشخصه هايی است كه منحصر به سلاح های ساخت ايران است... ايران تنها كشوری در منطقه است كه اين سلاح ها را توليد می كند."

'مشاهده شواهد دخالت ايران'
پيشتر يك سناتور آمريكايی گفته بود فرماندهان ارتش ايالات متحده در عراق شواهد و مداركی به گروهی از قانونگذاران آمريكايی نشان داده اند كه از دخالت ايران در حمايت تسليحاتی از برخی گروههای مسلح عراقی حكايت می كند.
سناتور جو ليبرمن، نماينده مستقل ايالت كانكتيكات در مجلس سنای آمريكا به خبرگزاری آسوشيتدپرس اظهار داشته بود با ديدن اين شواهد و مدارك قانع شده كه ايران به برخی گروههای عراقی اسلحه می دهد تا به نظاميان آمريكايی در كشورشان حمله كنند.
اخيرا نيز رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا در جمع گروهی از خبرنگاران گفته بود برخی سلاحها و مهماتی كه از گروههای شورشی عراقی به دست آمده شماره سريالها و نشانه های ايرانی دارد.
همزمان، روزنامه آمريكايی نيويورك تايمز نيز گزارشی با اين عنوان منتشر كرده بود كه به گفته مقامات آمريكايی، مرگبارترين سلاحها در عراق از ايران می آيد.
اين گزارش، يافته های خود را مبتنی بر اسناد طبقه بندی شده دولت آمريكا و اظهارات برخی فرماندهان آمريكايی در عراق معرفی كرده بود.
ايران نه تنها هر گونه دخالت در نا آراميهای عراق را تكذيب می كند بلكه مقامات اين كشور می گويند رهبران عراقی از آنها خواسته اند برای بازگرداندن ثبات و امنيت به كشورشان به آنان كمك كنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024