سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.02.2007, 10:32


آفتاب: روزنامه انگليسی «گاردين» در گزارشی مدعی شد با وجود اين كه مقامات آمريكايی تصميم برای حمله به ايران را انكار می‌كنند، پنتاگون به تدوين طرح‌هايی پيشرفته در اين زمينه پرداخته و حتی ليست اهداف احتمالی را نيز تهيه كرده است.
در اين گزارش با اشاره به اينكه حمله احتمالی به ايران قبل از اتمام دوران رياست جمهوری بوش صورت می‌گيرد آمده است «همه اقداماتی كه در چند هفته اخير انجام گرفته منطبق با همان چيزی است كه قبل از حمله هوايی صورت می‌گيرد، ما بايد اين تصور را كه آمريكا چون خيلی در عراق زمين‌گير شده نمی‌تواند چنين اقدامی را انجام دهد دور بياندازيم زيرا اين يك حمله هوايی است».

روزنامه دست‌چپی گاردين، در گزارشی به نقل از منابع مطلع در واشنگتن مدعی شد با وجود انكارهايی كه توسط مقامات دولت بوش صورت می‌گيرد، طرح‌های آمريكا برای حمله هوايی به ايران در مرحله پيشرفته‌ای هستند. بنابر اين گزارش، افزايش توان نظامی آمريكا در خليج‌فارس ايالات متحده را قادر خواهد ساخت تا در فصل بهار اقدام به حمله به ايران كند. بنابر اظهارات منابع مطلعی كه گاردين گزارش خود را بر اساس اظهارات آنها تدوين كرده در صورتی كه حمله‌ای صورت بگيرد به احتمال زياد در سال آينده و قبل از خروج جرج بوش از كاخ سفيد صورت خواهد گرفت.

در ادامه اين گزارش با اشاره به اينكه نئومحافظه‌كاران در آمريكا مخصوصا در موسسه آمريكن اينترپرايز درخواست گشايش جبهه جديدی از بوش عليه ايران را دارند آمده است: ديك‌چنی، معاون رئيس جمهور آمريكا يكی از اين افراد است ولی وزارت خارجه آمريكا، پنتاگون و در همين حال دموكرات‌ها و اكثريت جمهوريخواهان مخالف تحقق چنين اقدامی هستند. بنابر اظهارات منابع مذكور جرج بوش هنوز در اين خصوص تصميم‌گيری نكرده است.

گاردين در ادامه گزارش خود با اشاره به اينكه رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا روز گذشته در كنفرانس خبری بعد از نشست وزرای دفاع ناتو در اسپانيا تاكيد كرد كه بوش، رايس و شخص او بارها بر عدم تمايل آمريكا به اقدام نظامی عليه ايران اذعان كرده‌اند به نقل از «وينست كانيسترارو» تحليلگر اطلاعاتی می‌نويسد: باوجود انكار اين موضوع توسط گيتس طرح‌های پيشرفته‌ای در اين خصوص تدوين شده است.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اينكه «حتی ليست اهداف مورد نظر نيز انتخاب شده‌اند» گفت: ادوات نظامی مورد نظر برای بمباران سايت‌های هسته‌ای در حال مستقر شدن هستند. «كانيسترارو» در ادامه هشدار داد: ما در حال برنامه‌ريزی برای جنگی هستيم كه به طرزی باورنكردنی خطرناك است. وی كه سابقه همكاری با سازمان جاسوسی CIA و شورای امنيت ملی آمريكا را دارد با اين حال گفت‌: هنوز هيچ تصميمی گرفته نشده است.

سرهنگ «سام گاردينر» يكی از افسران سابق نيروی هوايی آمريكا نيز با تاييد اينكه طرح‌هايی برای حمله هوايی به ايران وجود دارد به گاردين گفت: «رابرت گيتس، وزير دفاع گفت كه كه هيچ طرحی برای جنگ وجود ندارد، ما می‌دانيم كه چنين چيزی حقيقت ندارد، منظور او احتمالا اين بوده كه هيچ طرحی برای حمله فوری وجود ندارد».

وی در ادامه افزود: همه اقداماتی كه در چند هفته اخير انجام گرفته منطبق با همان چيزی است كه قبل از حمله هوايی صورت می‌گيرد، ما بايد اين تصور را كه آمريكا چون خيلی در عراق زمين‌گير شده نمی‌تواند چنين اقدامی را انجام دهد دور بياندازيم زيرا اين يك حمله هوايی است.

گاردين در ادامه گزارش خود با اشاره به دستور بوش برای استقرار دومين ناو هواپيمابر در منطقه، استقرار سيستم‌های ضد موشك پاتريوت و نيز تصميم اخير بوش برای افزايش ذخاير استراتژيك نفت آمريكا كه نشانه‌ای از تحركات در حال اجراست نوشت: خطر افزايش حضور نظامی آمريكا اين است كه می‌تواند به منجر به جرقه‌زدن يك جنگ تصادفی شود.

اين گزارش گاردين در حالی منتشر می‌شود كه هفته گذشته خبرگزاری آسوشيتدپرس در مقاله‌ای نوشت «مواضع جديد جرج بوش رئيس جمهور آمريكا در قبال ايران و تقويت ساختار نظامی اين كشور در خليج‌فارس يادآور برخی از صداهايی است كه قبل از حمله آمريكا به عراق در سال ٢٠٠٣ در آمريكا شنيده می‌شد».

به نوشته آسوشيتدپرس ، منتقدان دولت آمريكا چنين می‌گويند كه كاخ سفيد با اغراق در خصوص وجود ارتباطی ميان تهران و حملات به نيروهای آمريكايی در اين كشور (همانطور كه گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی را دست‌كاری كرد) در حال توجيه كردن حمله احتمالی آينده به ايران است. در همين خصوص مايكل اوهانلون تحليلگر سياست‌خارجی در موسسه بروكينگز و يكی از مشاوران گروه مطالعات عراق به اين خبرگزاری آمريكايی گفت: بوش با ساده‌نگری كه به جهان دارد دوباره متقاعده شده كه در مسير درست قرار داد و در حال جنگ با نيروهای شيطان است. بنابر اظهارات اوهانلون بوش برای نشان دادن عزم خود در حال انجام دادن كاری است كه فكر می‌كند درست است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024