چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.02.2007, 20:00


آفتاب: تعدادی از تحلیلگران مسائل خاورمیانه می‌گویند که افزایش نگرانی‌ها از ایران و مخصوصا فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و آنچه که حمایت از سازمان‌های تروریستی نامیده می‌شود سبب ایجاد فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌های استراتژیک بین آمریکا و متحدان عرب این کشور در منطقه خلیج‌فارس شده است. بنابر تحلیل کارشناسان نگرانی منطقه‌ای از ایران به بهبود اهداف آمریکا در خاورمیانه کمک می‌کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «صدای آمریکا»، کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر ماه گذشته خود به کرانه‌باختری، اسرائیل،‌ مصر، اردن، عربستان‌سعودی و کویت برای جلب حمایت از استراتژی جدید آمریکا در عراق و تلاش برای ایفای تلاش‌های صلح اسرائیل – فلسطین گفت که با افزایش نگرانی کشورهای عربی در خصوص نفوذ ایران فرصت‌های سیاسی جدیدی را در منطقه می‌بیند.

در همین خصوص «روبرت ساتلوف» مدیر انستیتو سیاست‌ خاور نزدیک واشنگتن که اخیرا از سفر به خاورمیانه بازگشته گفته است: در سراسر منطقه، دولت‌های عربی از فعالیت‌های هسته‌ای، نفوذ، مداخله در عراق و حمایت ایران از گروه حزب‌الله در لبنان و حماس در فلسطین به شدت نگران هستند.

او در ادامه اظهارات خود با این ادعا که امروزه دشمنی عرب‌های سنی با فارس‌ها و شیعیان عمیق است گفت: اعراب سنی از افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه که قابل لمس است می‌ترسند، به نظر من حالا ما در غرب این فرصت را داریم تا نه از طریق تنش‌های مذهبی داخلی بلکه از نگرانی اعراب از ایران برای تسریع همکاری‌های سیاسی، استراتژیک و اهداف ایدئولوژیک به نفع خودمان استفاده کنیم.

ساتلوف چنین استدلال می‌کند که دولت‌های سنی خواهان این هستند که آمریکا با نفوذ روبه‌رشد ایران مخصوصا در میان رادیکال‌ها مقابله کرده ولی در عین حال می‌گوید که مدرک کمی وجود دارد که این دولت‌ها تمایلی به پذیرفتن ریسک‌های احتمالی سیاسی برای کمک به ارتقای اهداف آمریکا در منطقه داشته باشند. بنابر اظهارات این تحلیلگر مسائل سیاسی دولت بوش باید کشورهایی مثل عربستان‌سعودی را برای استفاده از قدرت اقتصادی‌شان برای مقابله با ایران تحریک کند.

ساتلوف در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه باید از عربستان‌سعودی خواسته شود تا از نفوذ خود برای همکاری با آمریکا برای افزایش هزینه پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران استفاده شود گفت: برای مثال این می‌تواند شامل این موضوع باشد که عربستان با چین مستقیما گفت‌وگو کند و از آنها بخواهد تا بین سرمایه‌گذاری در ایران و یا سرمایه‌گذاری در عربستان یکی را انتخاب کنند.

VOA در ادامه گزارش خود به نقل از یک کارشناس دیگر به نام «دیوید ماکوفسکی» که مدیر پروژه موسسه واشنگتن در خصوص روند صلح خاورمیانه است می‌نویسد: آمریکا می‌تواند از شکاف بین شیعه و سنی استفاده کند زیرا چنین شکافی برای سیاست‌های آمریکا در منطقه خوب هستند. بنابر اظهارات ماکوفسکی چنین کاری ممکن است تاکتیکی باشد ولی چنین امری واقعا برای مردمی که در اثر نتایج شعله‌ور شدن احساسات ضد شیعی می‌میرند، همانطور که در عراق یا لبنان می‌توان شاهد آن بود بد است.

در انتهای این گزارش همچنین آمده است: تحلیلگران در موسسه واشنگتن می‌گویند تا زمانی که ایران شیعی به فعالیت‌های خود برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه‌ای ادامه می‌دهد ایالات متحده آمریکا و کشورهای عرب خاورمیانه به اتحاد با یکدیگر ادامه می‌دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024