جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.02.2007, 16:20


آفتاب: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم در خصوص استقبال علی اکبر ولایتی از طرح پیشنهادی پوتین رییس جمهوری روسیه که در آن بر اساس پیشنهاد محمد البرادعی از تعلیق محدود غنی‌سازی توسط ایران و لغو همزمان تحریم‌های شورای امنیت علیه کشورمان حمایت شده است ‌گفت «ایران آمادگی تعلیق محدود به شرط حسن نیت طرف مقابل را دارد».

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با بیان این که تعلیق غنی‌سازی مدنظر ایران به گونه‌ای محدود است‌ افزود: تعلیق مقطعی در شرایط کنونی برای کسب اعتماد طرف مقابل اروپایی و اعضای شورای امنیت، بهترین راه‌حل برای بحران هسته‌ای ایران است اما آنان نیز باید حق داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را برای ایران بپذیرند.

نماینده مردم ایلام در ادامه افزود: با پذیرش تعلیق محدود، ‌فشار سنگین روانی کاهش پیدا می‌کند و فرصت مذاکره و رایزنی نیز فراهم می‌شود البته چنین کاری نیازمند به حرکت دیپلماتیک قدرتمند است.

قنبری سیاست تنش‌زدایی خاتمی را بهترین راه‌حل دانست و افزود: پس از ریاست جمهوری خاتمی شاهد کاهش تعاملات با کشورهای مختلف و کاهش سیاست‌های دیپلماتیک بودیم و طبیعی است که با این روش هیچ‌گاه به موفقیت نمی‌رسیم. بهتر بود که سیاست بین‌المللی خاتمی ادامه پیدا می‌کرد.

قنبری مشکلات کنونی ایران را ناشی از «دیپلماسی ضعیف» ارزیابی کرد و افزود: ایران نتوانست به جهانیان بقبولاند که جمهوری اسلامی نیز باید دارای انرژی صلح آمیز هسته‌ای باشد اما با تعلیق محدود می‌توان مانع از امواج جدید و شدیدتر تحریم‌ها شد.

قنبری با اشاره به این که باید از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کرد، افزود: این که آقای ولایتی برای انجام این سفر انتخاب شده‌، کار بسیار مناسبی است و در چنین وضعیتی باید با گسترده کردن این حرکات، تهدیدات علیه ایران را کاهش داد و از شخصیت‌هایی مثل‌ خاتمی و هاشمی بیشتر استفاده کرد.

قنبری افزود: دستگاه دیپلماسی قوی باید بتواند امتیاز بدهد و امتیازاتی کسب کند. ایران می‌تواند به وسیله یک تیم منسجم و فعال، در عین دفاع از منافع ملی، به انرژی هسته‌ای اما بدون پرداخت هزینه دست پیدا کند.

قنبری در پاسخ به این سؤال که «آیا در مجلس شورای اسلامی بحث تعلیق محدود غنی سازی مطرح شده است؟» گفت: در مجلس بحث‌هایی در خصوص تعلیق صورت گرفته است اما نظرات متفاوتی در مجلس وجود دارد و برخی معتقدند که حتی برای یک ساعت هم نباید غنی‌سازی متوقف شود در صورتی که اگر تعلیق مدت‌دار باشد،‌ می‌تواند بررسی شود و مورد پذیرش قرار گیرد».

گفتنی است علی‌اکبر ولایتی فرستاده بلندپایه ايران روز پنجشنبه ضمن تسلیم پیام آيت‌الله خامنه‌ای به رئیس جمهور فدراسیون روسیه به بحث و تبادل نظر با مقامات این کشور درخصوص بحران ایجاد شده بر سر برنامه ‌اتمی ایران پرداخت. ولایتی در هنگام ورود به مسکو گفته بود که ادامه مذاکرات بین طرفین تنها راه‌حل بحران اتمی ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دکتر ولایتی پس از دیدار با وی به خبرنگاران گفت که ایران از طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور روسیه استقبال می‌کند: «ما فکر می‌کنیم که این یک گام منطقی و با ارزش از سوی رئیس‌جمهور روسیه با در نظر گرفتن نگرانی‌های ایران است و آنرا بسیار مثبت و سازنده ارزیابی کرده و از آن حمایت می‌کنیم». البته وی هیچ اشاره‌ای به جزئیات این طرح نکرد.

اظهارات داریوش قنبری درباره آمادگی نسبی تهران برای پذیرش محدود و زمان‌بندی شده تعلیق در قبال به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های شورای امنیت در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان رسمی پرونده هسته‌ای در دولت نهم از جمله علی لاریجانی، منوچهر متکی و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در روزهای اخیر بارها تاکید کرده‌اند که تهران در هیچ شرایطی تعلیق غنی‌سازی را نمی‌پذیرد.

منوچهر متکی و برخی دیگر از مقامات ایرانی چند ماه قبل تاکید کرده بودن در صورت آغاز مجدد مذاکرات و به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران، تهران از آمادگی لازم برای بررسی همه مسایل از جمله تعلیق محدود در فرآیند مذاکرات برخوردار است.


کارشناسان در گفت‌وگو با آفتاب مطرح کردند:
امید به مذاکره با آمریکا در دقیقه ٩٠

آفتاب: ضرب‌الاجل شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم ایران دوم اسفند به پایان می‌رسد. این مساله سبب شده است که شاهد افزایش تحرک دیپلماتیک تهران برای تاثیرگذاری بر روند تصمیم‌سازی جامعه جهانی باشیم. سفر ناگهانی‌ «علی اکبر ولایتی» مشاور بین‌الملل عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی به مسکو برای دیدار با مقامات روسیه را می‌توان در این چارچوب ارزیابی کرد. همچنین، پیش‌بینی می‌شود حضور «علی لاریجانی» در کنفرانس امنیتی مونیخ در هفته آینده، تاثیر قابل توجهی بر افزایش یا کاهش فشارهای بین‌المللی بر ایران در آخرین روزهای فرصت ٦٠روزه داشته باشد.

این سفر در حالی است که هاشمی رفسنجانی در دیدار با وزیر امور خارجه هند مذاکره را تنها راه ممکن برای مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای دانست و گفت: مذاکرات می‌تواند دو طرف را به اعتماد سازی متقابل برساند. سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران نیز سه‌شنبه هفته جاری در سخنانی با اشاره به بحران‌های کنونی ایران در عرصه سیاست‌خارجی تاکید کرد: «باید از آنچه موجب سوءظن، دوری کشورها از ما و سوق داده شدن آنان به اتحاد با نیروهایی که عظمت و پیشرفت ایران را نمی‌خواهند می‌شود، پرهیز کنیم.

همزمان با این اظهارنظرهای تازه، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات روز سه‌شنبه هفته جاری در گفت‌وگو با آفتاب خبر از آن داد که اصلاح‌طلبان قصد دارند پیشنهادهایی را برای شکل‌گیری «اجماع ملی» در برابر بحران اتمی کنونی و فشارهای خارجی به مسئولان نظام ارائه دهند. «محسن کوهکن» عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز از تلاش چهار نماینده مجلس برای مذاکره و گفت‌وگو با کنگره‌ها و پارلمان‌های تمامی کشورها به غیر از اسرائیل خبر داد. کوهکن گفت که وی به اتفاق «محمود محمدی» عضو کمیسیون امنیت ملی، «نورالدین پیرموذن» سخنگوی فراکسیون اقلیت و «محمد حسین فرهنگی» از فراکسیون اکثریت از چندی قبل به دنبال مذاکره با تمامی پارلمان‌های دنیا به منظور روشنگری مواضع ایران در پرونده هسته‌ای بوده‌اند.

با توجه به اینکه ضرب‌الاجل شورای امنیت درباره پرونده هسته‌ای ایران رو به اتمام و فرصت‌ نسبتا کوتاه است، کارشناسان و تحلیلگران معتقدند اگر تعدیلی در مواضع طرف‌های این پرونده انجام شود، می‌تواند زمینه‌ای برای تفاهم و راه‌حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران فراهم کند.


ارزیابی مثبت باوند از مذاکره مجالس ایران و آمریکا

دکتر «داود هرمیداس باوند» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره انجام مذاکره و گفت‌وگوهای نمایندگان مجلس ایران و کنگره آمریکا معتقد است که پیام نمایندگان کنگره آمریکا می‌تواند زمینه‌ای مساعد باشد زیرا از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پاسخ مثبت داده شده است. به اعتقاد وی، اگر پیام نمایندگان کنگره آمریکا جدی باشد این مذاکرات می‌تواند زمینه را برای مذاکرات مقامات و مسئولانی که صلاحیت مذاکره در مورد مساله هسته‌ای دارند فراهم کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب تاکید کرد «این مذاکرات حاشیه‌ای اگر موفقیت‌آمیز باشد به متن منتقل خواهد شد و می‌تواند زمینه‌ای باشد برای یک راه حل مسالمت‌آمیز». وی در عین حال گفت «این مذاکرات باید در آینده نزدیک صورت گیرد زیرا ضرب‌الاجل شورای امنیت دوم اسفند به پایان می‌رسد و فرصت‌ها کوتاه است».

حمایت مجمع ادوار مجلس از اقدام مجلس

«یدالله اسلامی» دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس نیز در این باره معتقد است گفت‌وگو همیشه به عنوان یک روش باید مورد تاکید و تایید قرار گیرد و دو کشور حتی در حال جنگ نیز نباید از گفت‌وگو پرهیز کنند.

به گفته وی، اینکه گمان کنیم پرهیز از گفت‌وگو برگ برنده‌ برای یک امتیاز است، درست نیست. همان‌گونه که سیاست کنونی گمان می‌کند با پیام غیرمستقیم می‌تواند اثر گذار باشد و گفت‌وگو با آمریکا را عاملی منفی می‌داند.

دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس تصریح کرد: «در شرایط کنونی موضوع ایران، به عنوان برگ برنده در مذکرات دیگر کشورها با آمریکا در مورد استفاده قرار می‌گیرد. اعراب حداکثر استفاده از این مساله را می‌برند، روسیه بیشترین بهره‌برداری را می‌کند و چین منافع بسیاری را می‌برد و فقط ایران است که ضرر می‌کند که آن هم در نتیجه سیاست‌هایی است که وضعیت را هر روز پیچیده‌تر می‌کند».

یدالله اسلامی با بیان اینکه «پاسخ فراکسیون اقلیت به نمایندگان کنگره آمریکا اقدام مثبتی است»، تصریح کرد: گفت‌وگوی شفاف، استفاده از لابی‌های دیگر مانندNGOها، استفاده از توان روشنفکران و نخبگان در این زمینه می‌تواند نقش مهم، سازنده و اثر‌گذار داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: «گفت‌وگو باید به یک فرآیند و روش تبدیل شود و به عنوان یک راهبرد مورد استفاده قرار گیرد. هرچند به نظر نمی‌رسد که با یک گفت‌وگو همه چیز حل شود اما باید به عنوان راهبرد دنبال شود».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024