پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.02.2007, 9:35


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
مشاور عالی مدير عامل منطقه آزاد عسلويه با اعلام اين كه اعتياد مهمترين معضل و چالش اساسی منطقه است، نسبت به روند شيوع آسيبهای اجتماعی عسلويه به دليل غفلتهای صورت گرفته هشدار داد.
به گزارش خبرنگار اعزامی ايسنا به منطقه عبدالله حاجيانی در جمع خبرنگاران در عسلويه افزود: پيش از سال ٧٥ كه كلنگ احداث پروژه پارس جنوبی به زمين زده شد، در مجموع ٢٤هزار نفر در اين منطقه ساكن بودند كه روستای نخل تقی و سپس عسلويه بيشترين جميعت را داشتند.
وی تصريح كرد: درآمد ساكنان منطقه از طريق دامداری و كشاورزی و كارهای تجاری و بعضا غيرقانونی انجام می‌شد و عسلويه منطقه‌ای از مركز استان بوشهر و بندرعباس بود.
حاجيانی اظهار داشت: هم اكنون منطقه عسلويه دارای بالغ بر٦٠ هزار نفر جمعيت شاغل و ٣٠ هزار جميعت بومی است كه كارگران از نقاط مختلف كشور و حتی ساير كشورها برای اشتغال در پروژه‌های نفتی و گازی به اين منطقه می‌آيند؛ بر اين اساس توجه به مسايل اجتماعی در اين منطقه بسيار اهميت دارد.
مشاور عالی مدير عامل منطقه آزاد عسلويه يادآور شد: در گذشته، فضای حاكم بر منطقه به گونه‌ای بود كه در بزرگترين روستای منطقه يعنی نخل تقی، خريد و فروش سيگار ممنوع بود و اين ممنوعيت توسط دولت ايجاد نشده بود؛ بلكه فرهنگ دينی حاكم بر منطقه اين ممنوعيت را القا كرده بود؛ ولی هم اكنون در منطقه سالانه تعدادی از كارگران جان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر دارای ناخالصی از دست می‌دهند و جسد آنها در كنار تلمبه‌خانه‌ها پيدا می‌شود.
به گفته وی، ورود جمعيت كارگر مهاجر به منطقه تركيب جميعتی را به هم زده است و موجب شده مواد مخدر به راحتی خريد و فروش شود و مهمترين چالش و مشكل منطقه هم اكنون مساله اعتياد است.
حاجيانی با اشاره به ساير آسيبهای موجود در منطقه گفت: گروههايی از زنان در قالب تكديگری از كشورهای اطراف از جمله پاكستان و سيستان و بلوچستان به منطقه می‌آيند؛ ولی در اصل اين افراد به توزيع مواد مخدر و ناهنجاريهای ديگر اجتماعی و غيراخلاقی اقدام می‌كنند.
مشاور عالی مدير عامل منطقه آزاد عسلويه تاكيد كرد: در منطقه عسلويه از آنجا كه كشور قطر ١١ سال پيش از آن اقدام به استحصال از منابع نفتی پارس جنوبی كرده بود و ايران به دليل درگيری جنگ از اين پيشرفت عقب ماند، به سرعت از سال ٧٥ تاكنون توسعه و رشد مسايل صنعتی و اقتصادی در زمينه گاز و نفت مورد توجه قرار گرفت ولی مسايل اجتماعی و رفاهی در منطقه رشد چندانی نداشته است.
به گفته وی چنانچه عدم تعريض جاده‌های روستايی در منطقه موجب شده است كه تصادفات بسياری در جاده‌ها رخ دهد؛ چراكه خطوط حمل و نقل جاده‌ای ثابت مانده ولی رفت و آمدها به شدت افزايش يافته است.
حاجيانی با تشبيه منطقه عسلويه به فردی كه بينی دو متری دارد، ولی لب و ابروی آن همچنان به اندازه معمولی است، در ادامه تشريح مشكلات اجتماعی منطقه، به آلودگی هوای منطقه اشاره و اظهار كرد: هم اكنون در منطقه، ٥ فاز عمليات استخراج نفت و گاز مشغول به فعاليت‌اند كه هر فاز دارای ٤ شعله روشن و تعدادی اگزوزهای خاموش است و اين شرايط موجب شده آلودگی هوای منطقه عسلويه به مراتب بيشتر از تهران باشد. چنانچه بعضی از شبها حتی نيمه‌های شب به علت احساس خفگی شديد تحمل وضعيت دشوار می‌شود.
وی تاكيد كرد: اين وضعيت در شرايطی است كه تعداد فازهای عملياتی از ٥ فاز كنونی به ٢٨ فاز ديگر افزايش خواهد يافت. همچنين ١٥ واحد پتروشيمی نيز در منطقه فعال می‌شوند؛ بنابراين انديشيدن تدابير لازم برای ارتقاء كيفيت هوا و كاهش آلودگی هوای منطقه از اهميت بسياری برخوردار است.
حاجيانی با بيان اين كه يكی از دلايل بروز ناهنجاری مختلف اجتماعی در منطقه، وجود بافت كارگری و نبود تفريحات لازم است، تصريح كرد: اين وضعيت به گونه‌ای است كه چند سال گذشته، ناهنجاری همجنس‌گرايی به شدت وضعيت منطقه را متشنج كرده بود؛ چرا كه در كمپها حدود ٢٠ هزار كارگر حدود سه تا چهار ماه برای فعاليت به منطقه می‌آيند؛ در حالی كه هيچ امكانات خاصی برای اوقات فراغت وجود ندارند.
وی گفت: هم اكنون امكانات تفريحی بهبود يافته است، ولی همچنان نيازها وجود دارد؛ چرا كه در بسياری از اتاق‌ها حتی يك تلويزيون و هيچ وسيله سرگرمی فراهم نشده است.
حاجيانی با اشاره به بيكاری شديد جوانان بومی منطقه با وجود فرصتهای شغلی فراوان در منطقه اظهار كرد: در سفر رياست‌جمهوری به منطقه، تمام شركتهای فعال منطقه موظف شدند٥٠ درصد كارگران خود را از ميان افراد بومی جذب كنند ولی اين مصوبه عملياتی نشد و شرايط نسبت به گذشته تغيير نيافت
مشاور عالی مدير عامل منطقه آزاد عسلويه افزود: در گذشته پيش از راه‌اندازی پروژه‌های نفتی و گازی در منطقه، مردم از طريق دريا، تجارت و دامداری به اشتغال می‌پرداختند؛ ولی هم اكنون اكثر زمينهای كشاورزی برای احداث پروژه‌ها نمك‌پوش شده و امكان كشاورزی از دست رفته و همچنين دامداری منطقه به طور كامل نابود شده است.
وی اضافه كرد: همچنين كوبيده شدن زمين با نمك موجب شده است كه در زمان بارندگی نيز آب شور در سفره‌های زيرزمينی نفوذ كند و در نتيجه ضمن فقيرشدن، سفره‌های زيرزمينی نيز شور شوند و در نتيجه كشاورزی بسيار ضعيف شود.
حاجيانی افزود: صيادی نيز به دليل استقرار كشتی‌های غول پيكر كه با تورهای عظيم اقدام به ماهيگيری می‌كنند رای ساكنان بومی تقريبا از بين رفته است.
مشاور عالی مدير عامل منطقه آزاد عسلويه افزود: همچنين تبخير پسابهای صنعتی يكی از دلايل آلودگی هوا و آب دريا در منطقه است. بر اين اساس ساكنان منطقه اغلب راههای رزق و روزی خود را از دست داده‌اند و جوانان نيز به بهانه نداشتن مهارت در شركت‌های فعال در منطقه استخدام نمی‌شوند و اين در حاليست كه اگر امكانات مناسب برای آموزش اين افراد از ١٠ سال پيش كه اين پروژه‌ها در منطقه احداث شدند، فراهم می‌شد هم اكنون جوانان منطقه به عنوان متخصص در منطقه فعال می‌شدند.
حاجيانی در پايان تأكيد كرد: تفاهمنامه‌ای ميان وزارت رفاه و تامين اجتماعی و وزارت نفت برای كنترل آسيبهای اجتماعی در منطقه عسلويه در گذشته امضاء شده بود و اين در حاليست كه اين تفاهمنامه هيچ گاه عملياتی نشد و بودجه لازم در اختيار سازمان بهزيستی قرار نگرفت.


ترياك و حشيش بيشترين استفاده را در بين كارگران عسلويه دارد

ايلنا: كارشناس مركز مطالعات اجتماعی شركت عمليات غير صنعتی پازارگاد اعلام كرد: ترياك و حشيش بيشترين استفاده را در بين كارگران دارد.
به گزارش خبرنگار اعزامی ايلنا به استان بوشهر, فرهاد غلامی, كارشناس مركز مطالعات اجتماعی شركت عمليات غير صنعتی پازارگاد در جمع خبرنگاران، گفت: دو ماده مخدر ترياك و حشيش در اين منطقه به راحتی در دسترس بوده و بيشتر كارگران به سمت كشيدن اين مواد گرايش دارند.
وی افزود: در كمپ موقت شركت پتروشيمی برای ورود همه كارگران، دادن تست غربالگری اعتياد الزامی است.
كارشناس مركز مطالعات اجتماعی شركت عمليات غير صنعتی پازارگاد گفت: همه كارگران پيش از اشتغال در اين شركت بايد در طرح غربالگری اعتياد شركت كنند.
به گفته غلامی, تست ايدز در گذشته انجام می‌‏شد، اما به دليل كمبود امكانات اين تست انجام نمی‌‏شود.
وی تصريح كرد: هيچ آمار دقيقی از اعتياد در منطقه وجود ندارد؛ اما ميزان اعتياد بسيار بالا است.
وی با اشاره به عدم همكاری شركت‌‏های نفت و گاز با بهزيستی خاطرنشان كرد: شركت پتروشيمی همكاری خوبی با ما برای اجرای برنامه‌‏های اجتماع‌‏محور دارد؛ اما شركت‌‏های نفت و گاز چنين همكاری ندارند.
كارشناس مركز مطالعات اجتماعی شركت عمليات غير صنعتی پازارگاد خاطرنشان كرد: حدود ٢٣ تيم از هسته‌‏های پيشگيری در كمپ پتروشيمی تشكيل شده كه از طريق آنها، كلاس‌‏های پيشگيری اجتماع‌‏محور تشكيل می‌‏دهيم.
غلامی در خصوص اهداف تشكيل هسته‌‏های پيشگيری اجتماع‌‏محور گفت: ارتقای سلامت روانی, شناخت و بررسی مشكلات كاركنان و كارگران, شناخت مخاطرات, شناخت عوامل محافظت‌‏كننده شخصی و تامين نيازها مهم‌‏ترين اهداف برگزاری تشكيل اين هسته‌‏ها است.
وی خاطرنشان كرد: پيشگيری از اعتياد و آسيب‌‏های اجتماعی هدف كلی برنامه‌‏های پيشگيری اجتماع‌‏محور است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024