پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.02.2007, 23:31


سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵
گروه موسيقی شيدا با حضور دو هنرمند ايرانی در مسابقه بهترين آهنگ سال سوئد شرکت دارد.
رستم ميرلاشاری Rostam Mirlashari، عبدالرحمان سوريزه‌ای Abdulrahman Surizehi، اولريکا بودن Ulrika Bodén و نيکلاس روسوال Niklas Rosvall در گروهی تحت عنوان «شيدا»، ۱۷ فوريه، در شب سوم مسابقه بهترين آهنگ سال سوئد، در شهر «اورن شولدزويک» به هنرنمايی خواهند پرداخت. اين گروه در صورت موفقيت در دور نخست مسابقه، می‌توانند در مسابقه نهايی که روز ۱۰ مارس در گلوبن برگزار می‌شود شرکت کنند. مسابقه بهترين آهنگ سال سوئد با حضور ۳۲ گروه موسيقی و خواننده، در چهار شب، و در چهار شهر برگزار می‌شود. در هر شهر ۸ گروه مختلف موسيقی، به رقابت با يکديگر خواهند پرداخت و در هر شب، ۲ خواننده بر اساس رای مردم که از طريق پخش مستقيم تلويزيونی نيز شاهد آن بوده‌اند انتخاب می‌شوند تا در مسابقه نهايی در سالن گلوبن (بزرگترين سالن کروی جهان) شرکت کنند. در طی چهار شب مسابقه هشت نفر ديگر نيز انتخاب می‌شوند تا دوباره شانس خود را با شرکت در مسابقه و رای‌گيری مجدد محک بزنند. برنده نهايی مسابقه، به عنوان نماينده کشور سوئد در پنجاه و دومين دوره مسابقات بهترين آهنگ اروپا شرکت خواهد کرد. اين مسابقه که بزرگ‌ترين مسابقه موسيقی اروپا به شمار می‌رود امسال در شهر هلسينکی پايتخت فنلاند برگزار خواهد شد. برگزيده شدن در اين مسابقه موجب معرفی گسترده فرد هنرمند در سراسر جهان خواهد شد. رستم مير لاشاری از سال ۱۳۶۶ در خارج از ايران زندگی و فعاليت هنری می‌کند. از او تا به حال چهار سی‌دی با نام‌های «اميت»، «پاديک»، «گلبانگ» و «سالی نو» منتشر شده است.
با وی گفت و گويی کوتاه انجام داده‌ايم که در زیر می‌خوانيد:

در ابتدا چند گروه و خواننده برای شرکت در مسابقه بهترين آهنگ سال سوئد شرکت کرده بودند؟
رستم ميرلاشاری: گروه شيدا يکی از ۳۲ گروه موسيقی يا خواننده‌ای است که از ميان حدود ۳۲۴۰ کار برای رقابت در مسابقه بهترين آهنگ سال سوئد انتخاب شده‌اند که تا همين جا هم برای ما موفقيتی بزرگی به شمار می‌‌آيد. کارهای ارائه شده در اين مسابقه يعنی ۳۲ ترانه در يک سی‌دی جمع‌آوری می‌شود که پس از اتمام اين جشنواره به فروش می‌رسد.

در مورد نتيجه مسابقه چگونه فکر می‌کنيد؟
- طبيعی است که موفقيت هر گروه موسيقی، متکی بر ميزان استقبال مردم و آرای آن‌ها دارد. در واقع رای آنهاست که نتيجه مسابقه را رقم می‌زند. اين اين برنامه بين سه تا چهار ميليون بيننده در سوئد دارد. خب! من هم فکر می‌کنم شانس ما يکی رای ايرانيانی است که برايشان مهم است صدای فعالان موسيقی ايران نيز به گوش ديگر علاقه مندان موسيقی در جهان برسد. و شانس ديگر ما، علاقه‌مندان به موسيقی تلفيقی word music هستند؛ يعنی کسانی که کنجکاو هستند و علاقه و توانايی گوش گردن به صورت‌های متفاوت موسيقايی، با آنچه تاکنون شنيده‌اند را دارند و می‌توانند از مرزهای فرم موسيقی غربی فراتر بروند.

آيا در سال‌های گذشته نيز هنرمند ايرانی در سوئد در اين مسابقه شرکت کرده بودند؟
- کامرون کارتيو شرکت کرده بود البته از آنجا که به فارسی يا ديگر زبان‌های ايرانی نخواند تاکيد جدی روی متفاوت بودن کار او بر اساس زبان و سبک نشد. کار او مورد توجه قرار گرفت به اين دليل که آهنگ خود به نام روما را به زبانی خودساخته خواند و به فينال يک چهارم نهايی هم رسيد.

کاری که شما برای اين مسابقه انتخاب کرده‌ايد نامش چيست؟
- تصنيف در روياهای من I mina drömmar به نوعی موسيقی تلفيقی به شمار می‌آيد که به لحاظ سبک در ادامه کارهای قبلی ما قرار دارد. شخصيت ملودی اين تصنيف، بلوچی است با تنطيمی مدرن که به سه زبان فارسی، بلوچی، و سوئدی خوانده می‌شود. برای من اين کار پاسداشت سه زبانی است که در طول زندگی‌ام به من امکان ارتباط با محيط اطرافم را داده‌اند و امکانی برای انتقال و توصيف حس‌های درونی‌ام.

خانم اولريکا بودن نيز در حوزه فولکلور کار می‌کند؟
- بله. او ۳۲ ساله و خواننده حرفه‌ای است و بسيار علاقه‌مند به ترانه‌های فولکلور. او در اين کار به زبان فارسی و بلوچی هم می‌خواند البته با حفظ ويژگی‌های فولکلور سوئد. ما چهار سال پيش در يک دوره آموزشی، اطلاعات خود را در زمينه موسيقی فولکلور به علاقه‌مندان موسيقی فولک منتقل می‌کرديم. اولريکا موسيقی فولکلور سوئدی را آموزش می‌داد و من موسيقی فولکلور فارسی را. ما چند کار مشترک و کارگاهی کرديم که نتيجه‌اش حداقل برای خودمان جالب بود. فکر کرديم بد نيست که گروهی تشکيل دهيم و روی اين علاقه‌مندی مشترک و ارائه کاری جديد در زمينه موسيقی تلفيقی فعاليت کنيم.

از چه آلات موسيقی در آهنگ «در روياهای من» استفاده می‌شود؟
- عبدالرحمان «پنجو» می‌زند که يک نوع ساز بلوچی است. علاوه بر آن از «نيکل هارپا»، «ويلن سل»، و «پرکاشن برزيلی و هندی» استفاده می‌شود.

آيا تا به حال در مسابقه بهترين آهنگ سال سوئد موسيقی تلفيقی ارائه شده بود؟
- تا آنجا که من می‌دانم گرايش موسيقی تلفيقی در اين مسابقه تا به حال نبوده است. ديگر اين که تا به حال کاری به زبان‌هايی که متعلق به خارج از اروپا باشد در اين مسابقه اجرا نشده است.

علاقه‌مندان از چه روزی می‌توانند به گروه شيدا رای بدهند؟
- از ساعت ۸ شب ۱۷ فوريه می‌توانند دو سری رای بدهند. در بار نخست از ۸ گروهی که در آن شب به رقابت پرداخته‌اند ۵ گروه انتخاب و ۳ گروه حذف می‌شود. در رای‌گيری بعدی چهار گروه انتخاب می‌شود که ۲ گروه آن به فينال راه می‌يابند و دو گروه به مرحله نيمه نهايی.

برای دادن رای با چه شماره‌هايی بايد تماس گرفته شود؟
- شماره‌های تلفن در سوئد هست ۰۹۹۲۳۹۰۴ که هزینه آن ۹۰/۳ کرون سوئد است. شماره بعدی هست ۰۹۹۳۲۹۰۴ که هزینه آن ۹۰/۹ کرون هست، البته برای هر بار تماس و رأی دادن.

برای شما و سایر همراهانتان در گروه شیدا آرزوی موفقیت می کنیم
ما هم از شما سپاسگزاریم و امیدوارم که هموطنان ما را در این مسابقه یاری نمایند

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=62844&lid=puff_739512



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024