سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.02.2007, 17:45


بی‌بی‌سی‌: تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، گفته است هيچ کس درصدد حمله به ايران نيست اما استراتژی اين کشور به طور فزاينده ای باعث نگرانی است.
آقای بلر روز سه شنبه (٦ فوريه) در پارلمان اين کشور گفت: "کسی حرف از حمله نظامی به ايران نمی زند و برای چنين اقدامی برنامه ريزی نمی کند، اما بسياری به طور فزاينده ای از استراتژی هايی که ايران ظاهرا دنبال می کند، احساس خطر می کنند و نگرانند. "
نخست وزير بريتانيا در ادامه گفت: "حمله به ايران نه خواسته جامعه بين المللی است و نه خواسته ما. اما بسيار مهم است که ايران درک کند که در حال حاضر دو فعاليت اين کشور (برنامه هسته ای و دخالت در عراق و امور خاورميانه) برای جامعه بين المللی بسيار نگران کننده است."
با اين وجود آقای بلر در سخنان روز سه شنبه خود همچنين سخن جورج بوش، رييس جمهور آمريکا، را که "هيچ گزينه ای را نمی توان ناديده گرفت" تکرار کرد.
نخست وزير بريتانيا ايران را متهم کرد که تلاش دارد تا حد ممکن در منطقه خاورميانه دردسر ايجاد کند و به قوم گرايی و درگيری های منطقه ای دامن بزند.
با اين حال، نخست وزير بريتانيا به کميته ای در پارلمان اين کشور گفت "اگر دولت ايران استراتژی خود را تغيير دهد، درهای زيادی به روی اين کشور گشوده خواهد شد."
ايران همواره گفته است که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و غيرنظامی و فقط برای توليد برق است اما دولت آمريکا ايران را به تلاش برای دستيابی به جنگ افزارهای هسته ای و همچنين کمک مالی و آموزش شورشيان در عراق متهم کرده است.


صدراعظم آلمان: گزينه نظامی عليه ايران مطرح نيست

خبرگزاری مهر: "آنجلا مركل"صدر اعظم آلمان امروز سه شنبه تاكيد كرد كه باب گفتگو با ايران درباره مسئله هسته‌ای اين كشور باز است و گزينه نظامی عليه تهران مطرح نيست.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، "آنجلا مركل" صدر اعظم آلمان پس از ديدار خود با "شيخ ناصر المحمد الصباح" نخست وزير كويت در كنفرانسی مطبوعاتی گفت كه حتی اگر شورای امنيت مجازات پيش بينی شده را اجرايی كند، بازهم باب گفتگوها بازخواهد ماند.
وی افزود : اميدوارم كه بتوانيم مذاكراتی را بار ديگر درباره مسئله هسته‌ای ايران برگزار كنيم.
از سوی ديگر، صدراعظم آلمان در گفتگو با شبكه تلويزيونی "العربيه" گزينه نظامی عليه ايران را مطرح ندانست و گفت كه اتحاديه اروپا، آمريكا، چين و روسيه درخصوص سياست مورد پيگری در قبال ايران اتفاق نظر دارند.
وی درپاسخ به اين سوال كه اگر مجازات ها عليه ايران همانند عراق به نتيجه‌ای نرسد، راهكار نظامی در دستور كار خواهد بود، گفت: گزينه نظامی عليه ايران مطرح نيست و از نظر شخص من ابدا مطرح نيست.
مركل در پاسخ به سوالی درباره روند ميانجی گری آلمان درخصوص تبادل اسيران بين لبنان و اسرائيل گفت كه تلاش ها هنوز با موفقيت همراه نبوده است.
مركل درجريان آخرين مرحله از سفر دوره‌ای خود به برخی كشورهای خاورميانه امروز وارد كويت شد. وی پيشتر از كشورهای مصر، عربستان و امارات ديدن كرده و درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای با مقام های بلندپايه اين كشورها بحث و تبادل نظر كرد.


فرانسه: حمله به ايران منتفی است

آفتاب: نيكلاس ساركوزی، وزير كشور فرانسه و نامزد انتخابات رياست جمهوری گفت كه با هرگونه اقدام نظامی عليه ايران به شدت مخالف است. بنابر اظهارات ساركوزی هر چند كه او دوست آمريكاست ولی دوستی او به اين معنا نيست كه مخالفتی با سياست‌های آمريكا نداشته باشد. ساركوزی همچنين گفت كه احتمال اقدام نظامی وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، وزير كشور و نامزد انتخابات رياست جمهوری فرانسه در جريان يك بحث تلويزيونی كه در آن به سوالات مردم پاسخ می‌‌داد گفت:‌ فرانسه روابط مستحكمی با آمريكا دارد اما نبايد نگران اتخاذ سياست‌های متفاوت باشد.
ساركوزی همچنين با اشاره به اينكه خودش را دوست آمريكا می‌داند گفت: آمريكا يك دموكراسی است و ما هم دموكراسی هستيم، من اميدوارم كه ما با ايالات متحده به عنوان دوست صحبت كنيم ولی اين به اين معنا نيست كه شما متعهد هستيد درباره هر چيزی با آن موافقت كنيد.
مخالفت شديد ساركوزی با اقدام نظامی عليه ايران در شرايطی صورت می‌گيرد كه ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه در روزهای اخير در اظهار نظری كم سابقه كه به سرعت آنرا پس گرفت اعلام داشت اگر ايران با سلاح اتمی به اسرائيل حمله كند، تهران سريعا با خاك يكسان خواهد شد. شيراك در اين خصوص گفته بود: «ايران بمب اتمی را كجا می خواهد بياندازد؟ در اسرائيل؟ قبل از اينكه بمب اتمی به ۲۰۰ متری زمين برسد، تهران با خاك يكسان خواهد شد».
شيراك يك روز بعد از گفتن اين سخنان عليه ايران بار ديگر گزارشگران را به دفتر كار خود فراخواند و گفت كه به تصور اينكه سخنانش ضبط نخواهد شد و خارج از مصاحبه است بسياری از ملاحظات را در مصاحبه، زير پا گذاشته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024