پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 04.02.2007, 12:29


تهران- خبرگزاری كار ايران

هاشم آقاجری و عبدالله مومنی، دو فعال سياسی صبح امروز قصد سفر به آمريكا برای شركت در يك كنفرانس بين‌‏المللی را داشتند كه از خروج آنها ممانعت شد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، آقاجری و مومنی صبح امروز برای شركت در كنفرانسی با عنوان «گذشته و آينده اصلاحات» در دانشگاهMIT عازم آمريكا بودند كه پس از طی همه مراحل قانونی و درج مهر خروج از كشور در گذرنامه آنها در فرودگاه، از خروجشان جلوگيری شد.
هاشم آقاجری در اين باره به خبرنگار "ايلنا" گفت: برای دو سخنرانی با عناوين «دين و دموكراسی» و «گفتمان دموكراسی در تاريخ معاصر ايران» به كنفرانس دانشگاهMIT دعوت شده‌‏ام كه صبح امروز برای عزيمت به آمريكا به فرودگاه رفتيم و پس از طی همه تشريفات پرواز، مهر خروج نيز در پاسپورت ما قيد شد اما هنگامی كه برای سوار شدن به هواپيما در صف قرار گرفتيم، يك مامور لباس شخصی از سوار شدن ما به هواپيما جلوگيری كرد و به ما گفت كه ممنوع‌‏الخروج هستيم.
وی ادامه داد: كسانی كه از خروج ما جلوگيری كردند، نام هيچ مرجع مشخصی را نبردند و هيچ حكمی نيز به ما نشان ندادند و تنها به ما گفتند كه «شما ممنوع‌‏الخروج هستيد». آنها بليط و پاسپورت‌‏های ما را گرفتند، ضمن اينكه برای بازگرداندن بارهای ما هواپيما را نيم ساعتی معطل كردند و در نهايت نيز ورقه‌‏ای به ما دادند كه در آن قيد شده است كه پس از هفتاد و دو ساعت به آدرسی در خيابان آفريقا مراجعه كنيم. در سربرگ اين ورقه «امور گذرنامه دفتر رياست‌‏جمهوری» قيد شده است.
آقاجری با غيرقانونی خواندن اين اقدام گفت: اگر ما از نظر قانونی ممنوع‌‏الخروج هستيم، بايد يك مرجع قضايی به صورت مستدل اين را به ما اعلام كند و پليس فرودگاه در جريان اين موضوع قرار داشته باشد، نه اينكه همه تشريفات پرواز انجام شود و در هنگام سوار شدن به هواپيما و بدون نشان دادن حكم اعلام شود كه ممنوع‌‏الخروج هستيم.
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه اين اقدام با هيچ منطقی سازگار نيست و هيچ كشور دومی در دنيا اين‌‏گونه عمل نمی‌‏كند، گفت: در دنيا مجرمان تحت تعقيب، دزدان، سارقان يا قاتلان فراری جزو افراد ممنوع‌‏الخروج هستند و معلوم نيست چرا من و امثال من بايد ممنوع‌‏الخروج شويم.
آقاجری تصريح كرد: ما برای شركت در يك كنفرانس دانشگاهی شفاف و علنی به آمريكا می‌‏رفتيم و قرار بود روز سه‌‏شنبه سخنرانی من در MIT و روز پنج‌‏شنبه در گروه دانشجويی مطالعات ايرانی برگزار شود. ضمن اينكه دانشگاه MIT از دانشگاه‌‏های منتقد و مستقل آمريكايی است و روشنفكران و استادان آن به افرادی كه در قبال حاكميت و دولت آمريكا موضع انتقادی دارند، مشهورند و كسانی همچون «نوآم چامسكی» در آن تدريس می‌‏كنند. موضوع سخنرانی من نيز «دين و دموكراسی» بود تا مدافع اين تز باشم كه دين و دموكراسی با هم سازگار است و اسلام با دموكراسی تعارض ندارد.
وی در پايان گفت: بايد از آقايان پرسيد چرا شخصی مثل مرا ممنوع‌‏الخروج می‌‏كنند و چرا به اين شيوه توهين‌‏آميز، آزاردهنده و غيرمنطقی اين كار را انجام می‌‏دهند؟
همچنين عبدالله مومنی، ديگر فعال سياسی و دانشجويی كه صبح امروز از خروج وی جلوگيری شد، با بيان اينكه قرار بود در اين كنفرانس با عنوان «جنبش دانشجويی و دموكراسی‌‏خواهی؛ موانع و برون‌‏رفت‌‏ها» سخنرانی كند، گفت: هيچ دليل حقوقی وجود ندارد كه كسانی كه پرونده مفتوح ندارند، ممنوع‌‏الخروج شوند زيرا مرسوم است برای افرادی كه پرونده در حال رسيدگی دارند و به واسطه رسيدگی، دسترسی به متهم لازم است، با حكم قضايی و به دستور قاضی ممنوع‌‏الخروج می‌‏شوند اما ما هيچ پرونده مفتوحی نداريم و حكم قضايی نيز در اين زمينه وجود ندارد.
وی با اشاره به اينكه نام افراد ممنوع‌‏الورود در اختيار پليس فرودگاه قرار دارد، گفت: وقتی تمام تشريفات پرواز ما انجام و مهر خروج نيز در پاسپورت‌‏های ما قيد می‌‏شود، به معنای اين است كه نام ما به عنوان افراد ممنوع‌‏الخروج در اختيار پليس فرودگاه نيست.
سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (ادوار تحكيم وحدت) افزود: خروج از كشور بر مبنای قانون اساسی و حقوق بشر حق طبيعی هر فردی است و هر كس حق دارد در هر زمان كه می‌‏خواهد هر كشوری يا كشور خود را ترك كند يا به آن بازگردد و اين حق طبيعی شهروندان است كه آزادانه رفت و آمد كنند اما صبح امروز در فرودگاه از خروج ما جلوگيری شد، پاسپورت‌‏های ما توقيف شد و به سوالات ما در خصوص مرجع دستوردهنده هيچ اعتنايی نشد.
يادآور می‌‏شود عليرضا رجايی و مرضيه مرتاضی لنگرودی نيز به اين كنفرانس دعوت شده‌‏اند كه توانستند از كشور خارج شوند. چندی پيش تقی رحمانی، از فعالان ملی مذهبی نيز كه به دعوت انجمن قلم دانمارك عازم اين كشور بود، ممنوع‌‏الخروج شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024