جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 04.02.2007, 12:18

نامه‌ی سه فرمانده آمریکایی در روزنامه انگلیسی «ساندی‌تایمز»


آفتاب: سه تن از فرماندهان عالی‌رتبه سابق آمریکا در نامه‌ای به روزنامه انگلیسی «ساندی‌تایمز» از تونی بلر، نخست وزیر انگلیس درخواست کرده‌اند تا از نفوذ و رابطه خود با جرج بوش رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از حمله به ایران استفاده کند. نظامیان عالی‌رتبه آمریکایی هشدار داده‌اند که جنگ با ایران برای منطقه خاورمیانه خطرناک و مصیبت‌آمیز خواهد بود. در این نامه همچنین از بوش خواسته شده تا برای پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک با دولت ایران مذاکرات بدون پیش‌شرط را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این نامه با اشاره به اینکه «انگلیس نقشی حیاتی برای حل این موضوع از طریق دیپلماسی دارد» در خصوص خطرناک بودن اقدام نظامی علیه ایران آمده است:‌ حمله به ایران نتایج مصیبت‌باری برای امنیت در منطقه، نیروهای اتلاف در عراق و بحرانی‌تر شدن منطقه و تنش‌های جهانی دارد.

در ادامه این نامه همچنین با اشاره به اینکه بلر باید به وضوح نشان دهد که با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران مخالف است آمده است: بحران فعلی باید از طریق دیپلماسی حل شود.

درخواست نظامیان آمریکایی از نخست وزیر انگلیس در شرایطی صورت می‌گیرد که بنابر گزارش آسوشیتدپرس فردا (دوشنبه) قرار است گزارشی در خصوص مخالفت و هشدار اتحادیه‌ها، سازمان‌های غیر دولتی، گروه‌های مذهبی و مراکز تضارب افکار در خصوص اقدام نظامی علیه ایران منتشر شود.

ژنرال بازنشسته «رابرت گارد» از مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه در واشنگتن، «جوزف هوار» ژنرال بازنشسته نیروی دریایی و فرمانده سابق فرماندهی مرکزی آمریکا و «جک شاناهان» معاون دریادار و رئیس سابق مرکز اطلاعات دفاعی از امضا کنندگان این نامه هستند. درخواست نظامیان مذکور از تونی بلر در شرایطی صورت می‌گیرد که روز گذشته رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا هرگونه برنامه‌ریزی آمریکا برای حمله به ایران را تکذیب کرد ولی با این حال گفت که گزینه نظامی از روی میز کنار گذاشته نخواهد شد. این در حالی است که واشنگتن هرگونه مذاکره‌ای با تهران را منوط به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای کرده است.


وزیر خارجه روسیه:
آمریکا طرحی برای حمله به ایران ندارد


آفتاب: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد آمریکا طرحی برای حمله به ایران ندارد. وی همچنین تاکید کرد واشنگتن و مسکو برای حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌اند. این اظهارات پس از آن صورت گرفت که با تقویت توان نظامی آمریکا در خلیج‌فارس و سخنان تند جرج بوش در مقابل ایران، اخباری مبنی بر احتمال استفاده آمریکا از گزینه‌ نظامی علیه ایران منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا به ما اطمینان داده است که قصد حمله به ایران را ندارد و اعزام نیروهای نظامی بیشتر به خلیج‌فارس نیز تنها برای کمک به ایجاد ثبات در منطقه صورت گرفته است.
لاوروف که به تازگی از واشنگتن به مسکو بازگشته افزود: مسکو و واشنگتن توافق کرده‌اند که برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره و حل مساله هسته‌ای‌اش همکاری کنند. وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: دو کشور توافق کرده‌اند که در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل و با استفاده از نفوذ ابزارهای دیپلماتیک، به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران کمک کنند.
بنا به این گزارش روسیه از مهمترین شرکا تجاری ایران برخلاف اتهامات غرب در مورد قصد ایران برای ساخت سلاح اتمی، همواره از حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای این کشور دفاع کرده است. در جریان تصویب قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل نیز مسکو تلاش کرد از تصویب تحریم‌های شدید علیه ایران جلوگیری کند.
پس از آن نیز مقامات روسیه در مقابل فشارهای آمریکا برای اعمال تحریم‌هایی خارجی از شورای امنیت علیه ایران مقاومت کرده و این اقدامات را غیرقانونی اعلام کردند.


هیلاری کلینتون: اجازه نمی‌دهیم ایران هسته‌ای شود

آفتاب: سناتور هیلاری کلینتون کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ادعای اینکه ایران تهدیدی برای آمریکا و یکی از بزرگترین تهدیدات علیه اسرائیل است گفت که در قبال ایران هیچ‌ گزینه‌ای از روی میز کنار گذاشته نمی‌شود. کیلینتون همچنین با اشاره به اینکه سیاست آمریکا در قبال ایران باید صریح و بدون ابهام باشد گفت که واشنگتن نیاز دارد در قبال ایران از هر ابزاری که در اختیار دارد مخصوصا روش‌های دیپلماتیک، فشارهای اقتصادی و نیروی نظامی در صورت نیاز استفاده کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس هیلاری کلینتون در جریان سخنرانی برای طرفداران اسرائیل که توسط گروه آمریکایی – صهیونیستی آیپک(AIPAC) در منهتن تدارک دیده شده بود با انتقاد از برگزاری کنفرانس هولوکاست در ایران گفت: سران ایران با انکار هولوکاست خود را در ردیف بزرگترین تجدیدنظر خواهان تاریخی،‌ ضد آمریکایی،‌ ضد اسرائیلی و طرافدار تروریست قرار داده‌اند.
با این حال کلینتون در ادامه اظهارات خود خواستار گفت‌وگو با دشمنان آمریکا (ایران) شد و گفت: ایران از نفوذ و درآمد خود در منطقه برای حمایت از عناصر تروریستی استفاده می‌کند. بنابر اظهارات کلینتون سیاست آمریکا در قبال ایران باید صریح و بدون ابهام باشد زیرا واشنگتن نمی‌تواند و نباید به ایران اجازه دستیابی یا ساخت تسلیحات هسته‌ای را بدهد.


روزنامه واشنگتن پست مطرح کرد:
سئوالات مهم پیش از حمله آمریکا به ایران!

آفتاب: حمله آمریکا به عراق با اتکا به اطلاعات نادرست در زمینه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور باعث شده اکنون واشنگتن در دفاع از دلائل خود برای توسل به جنگ با مشکلات متعددی روبه‌رو شود. در شرایطی که احتمال استفاده از گزینه نظامی در مقابله ایران نیز وجود دارد بی‌شک آمریکا باید بتواند پیش از حمله برای سوالات موجود در مورد دلائل و ضرورت این اقدام پاسخ‌های قانع کننده‌ای بیابد و گرنه با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

روزنامه واشنگتن پست با این مقدمه به طرح سوالاتی که آمریکا پیش از حمله نظامی به ایران باید پاسخ دهد پرداخته است.
به نوشته این روزنامه «مساله اول بی‌شک دستیابی به اطلاعات درست و غیرقابل انکار در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. بعلاوه براساس ارزیابی کارشناسان ایران هنوز قادر به ساخت سلاح اتمی نیست و تا آن مرحله سال‌ها وقت لازم است، در چنین شرایطی چه لزومی به استفاده از اقدام نظامی وجود دارد؟»

واشنگتن پست در ادامه به طرح چند سئوال دیگر پرداخته است: «هدف واقعی ایران از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش چیست؟ چه تغییری در سیاست‌های آمریکا ممکن است باعث متوقف شدن برنامه تسلیحات هسته‌ای در ایران شود؟ حتی اگر اهداف ایران تغییر نکند چه گزینه‌هایی می‌تواند روند حرکت هسته‌ای آنها را کند سازد؟ اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند چه تغییری در رفتارش ایجاد می‌شود و این امرچه تاثیری بر منافع آمریکا خواهد داشت؟ و اینکه آیا همانطور که آمریکا با سایر رقبایش در صلح هسته‌ای به سر می‌برد نمی‌تواند با ایران نیز چنین رابطه‌ای داشته باشد؟» اینها سوالاتی است که از نظر پائول پیلار نویسنده این مقاله، آمریکا پیش از حمله نظامی به ایران باید پاسخ‌های قانع کننده‌ای برای آنها بیابد.

نویسنده این مقاله که پیش از این کارمند اطلاعات ملی آمریکا در بخش شرق دور بوده است در ادامه به طرح سوالاتی در مورد میزان موفقیت طرح اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران می‌پردازد. از جمله اینکه بمباران تاسیسات هسته‌ای زیر زمینی ایران تا چه اندازه می‌تواند بر برنامه هسته‌ای این کشور تاثیر داشته باشد و ایران در مقابل این حملات چه پاسخی خواهد داد و آیا این پاسخ متفاوت با واکنش عراق نسبت به حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای‌اش در سال 1981 خواهد بود؟ (عراق پس از این حمله با توسل به روش‌های متفاوت برای تولید مواد شکاف‌پذیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را تشدید کرد). اینکه پاسخ ایران به حملات نظامی چه خواهد بود؟ چه اقدامات تروریستی ممکن است در واکنش به این حمله علیه آمریکا انجام شود؟ این حمله چه میزان آسیب‌پذیری نیروهای آمریکایی در عراق را افزایش می‌دهد؟ و اینکه با وجود خطر یک جنگ گسترده در آب‌های خلیج‌فارس چه اقدامات نظامی دیگر ممکن است به دنبال حمله به ایران صورت بگیرد؟

این مقاله سپس می‌افزاید: بخش دیگر مساله به تاثیر این حمله بر سیاست‌های داخلی ایران مربوط است. از جمله سوالاتی که در این بخش مطرح می‌شود این است که چنین حمله‌ای چه تاثیری بر تقویت موضع تندروها در ایران و آنهایی که سیاست‌هایشان در جهت تقویت این دشمنی‌هاست خواهد داشت؟ و این حمله تا چه اندازه به لیست شکایات ایرانی‌ها از آمریکا خواهد افزود و چه تاثیری بر روابط آینده دو کشور خواهد گذاشت؟ علاوه بر این واشنگتن باید به ابعاد منطقه‌ای و جهانی این حمله و تاثیر آن بر بازارهای جهانی نفت، نیز فکر کند. ضمن آنکه این حمله می‌تواند باعث بی‌میلی کشورهای خاورمیانه نسبت به حمایت از آمریکا و البته به بدتر شدن موقعیت جهانی آمریکا به خاطر جنگ عراق شود.

نویسنده در پایان خاطر نشان می‌کند اگر چه احتمال حمله نظامی به ایران چندان قوی نیست اما تجزیه و تحلیل سناریوهای پیش‌رو امری‌ پذیرفتنی است. اجتناب از وقوع جنگ بعدی در خاورمیانه به تحلیل و بررسی موارد یاد شده بستگی دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024