جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 31.01.2007, 13:12


ادوارنيوز: كميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران با انتشار بيانيه ای نسبت به وضعيت عباس لسانی و رضا عباسی دو فعال هويت طلب ترك زبان كه در زندان به سر می برند ابراز نگرانی كرد.
متن كامل اين بيانيه به اين شرح است :

رضا عباسی‏‏، عضو شعبه زنجان سازمان دانش آموختگان ايران، اكنون بيش از هفت ماه است كه در زندان به سر می برد و عباس لسانی نيز كه در اعتراض به حقوق نقض شده خود اقدام به اعتصاب غذا نموده است در شرايط بسيار وخيمی به سر می برد.
آقای عباسی از فعالان سياسی شناخته شده و خوشنام در دوران دانشجويی خود در انجمن اسلامی دانشگاه زنجان بوده است و پس از فراغت از تحصيل نيز در مجموعه سازمان دانش آموختگان ايران و بويژه شعبه زنجان از جمله اعضای فعال و پركار بوده است. همچنين آقای عباسی همواره به عنوان يك فعال حقوق بشر در استان زنجان و به طور خاص پيرامون حقوق قومی ترك زبانان در ايران فعاليت نموده است.
با اين حال‏، آقای عباسی در تابستان گذشته با اتهامات وارده از سوی نهادهای امنيتی در استان زنجان بازداشت و پس از تحمل 45 روز بازداشت موقت‏، سرانجام به يكسال حبس تعزيری محكوم شد.
اقدام اوليه برای جلب آقای رضا عباسی بدون ارسال هرگونه احضاريه ای مطابق با ماده112 آيين دادرسی كيفری در حالی كه ايشان نه مرتكب جرم مشهودی شده بودند و نه دليل قانونی و عقلايی برای بازداشت بی مقدمه ايشان در دست بوده است‏‌، آغاز روند رسيدگی ‏را توام با نقض حقوق انسانی ايشان ساخته است.
در چنين شرايطی مدت 45 روز بازداشت موقت، با مجازاتی كه در نهايت دادگاه بدان حكم داد هيچ گونه تناسبی ندارد و اين باور را تقويت می كند كه چنين بازداشت موقتی تنها به دليل اخذ اعترافات از طريق فشار روحی و جسمی به متهم صورت می گيرد. نگهداری آقای عباسی در قرنطينه زندان در شرايط كاملا نامناسب و برخلاف آيين نامه زندانها ، عدم امكان ملاقات با خانواده ، عدم بهره مندی از معاضدت قضايی وكيل و حضور وی در جريان بازجويی ها مطابق با حقوق شناخته شده جهانی بشر‏، تهديد خانواده عباسی توسط نيروهای امنيتی به دليل انتشار اخبار مربوط به ايشان و اقدام برای استخدام وكيل ، از جمله مهمترين موارد نقض حقوق انسانی آقای رضا عباسی در مدت بازداشت موقت بوده است .
در اين پرونده با گذشت 45 روز از زمان جلب ايشان‏، صدور حكم يكسال حبس تعزيری با توجه به عدم هرگونه سابقه كيفری منتسب به آقای عباسی با انتقاد جدی مواجه است چه آنكه دادگاه رسيدگی كننده می توانست با تكيه بر اصل تفسير به نفع متهم و با استناد به ماده 25 قانون مجازات اسلامی محكوميت ايشان را تعليق نمايد، كه متاسفانه چنين اقدامی صورت نگرفت.
ماده 38 قانون مجازات اسلامی اشعار می دارد كه « هر كس برای بار اول به علت ارتكاب جرمی به مجازات حبس محكوم شده باشد و نصف مجازات را گذرانده باشد دادگاه صادركننده دادنامه محكوميت قطعی می تواند در صورت وجود شرايط زير حكم به آزادی مشروط صادر نمايد … » در حالی كه در مورد جرم انتسابی به ايشان هيچگونه مدعی خصوصی وجود ندارد و سابقه مثبت اجتماعی ايشان نيز در دست است‏، با گذشت بيش از يك ماه از طی شدن نصف مدت زمان محكوميت ايشان (يعنی شش ماه) لازم و ضروری بود تا مراجع قضايی ذی ربط در زنجان‏، با عنايت به اينكه در مورد آزادی مشروط،‌ صدور حكم مبتنی بر اقدام مقامات قضايی و مسئولان زندان است و تقاضای زندانی مدخليتی ندارد،‌ با صدور حكم آزادی مشروط لااقل در اين مرحله از پرونده آقای عباسی از نقض هرچه بيشتر حقوق بشری و قانونی وی جلوگيری به عمل می آوردند.
مع الوصف‏، كميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحكيم وحدت) ضمن يادآوری مجدد تعهدات حاكميت نسبت به اجرا و تضمين حقوق بشر و به ويژه حقوق مرتبط با دادرسی عادلانه مطابق با قانون اساسی، قوانين عادی و اسناد الزام آور حقوق جهانی بشر كه به آنها ملحق شده است‏،‌ از دستگاه قضايی به خصوص مراجع قضايی در زنجان می خواهد تا هر چه سريعتر شرايط آزادی مشروط آقای رضا عباسی را فراهم كنند .
از سوی ديگر همچنين كميته حقوق بشر اعلام می نمايد كه شرايط عباس لسانی شاعر، روزنامه نگار و از فعالان هويت طلب ترك زبان كه به دليل ابراز ديدگاه های انتقادی اش نسبت به سياست های حكومت در زمينه برخورد با ترك زبان ها در زندان اردبيل به سر می برد و در اعتراض به شرايط غير انسانی نگهداری در زندان و نقض حقوق خود بيش از يك ماه است كه اقدام به اعتصاب غذا نامحدود نموده است، به شدت نگران كننده است و به گفته آگاهان با از دست دادن نزديك به 30 كيلو گرم از وزن بدن خود، سلامتی وی در شرايط وخيم و خطرناكی قرار دارد.
كميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران لازم می داند تا با يادآوری وضعيت نامناسب رسيدگی به زندانيان در ايران به ويژه در مورد زندانيان سياسی و سوابق ناگواری كه در اين زمينه حاكميت از خود نشان داده است، اعلام نمايد كه با حساسيت بيش از پيش نسبت به پی گيری وضعيت آقای عباس لسانی اقدام خواهد كرد و ضمن هشدار به مسولان قوه قضاييه و خصوصاً مراجع قضايی در استان اردبيل، نسبت به جلوگيری از يك فاجعه انسانی ديگر؛ از كليه نهادها و اشخاص مستقل فعال در زمينه حقوق بشر می خواهد جهت رسيدگی به وضعيت نگران كننده آقای لسانی هرچه سريعتر از حداكثر توان خود استفاده نمايند تا ضمن بهره مندی اين زندانی سياسی از كليه حقوق خود، زمينه مرخصی فوری برای رسيدگی به وضعيت جسمی وی فراهم آيد.

كميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (ادوار تحكيم وحدت)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024