جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 01.02.2007, 0:23


آفتاب: «ماشاالله شمس‌الواعظین» روزنامه‌نگار و فعال سیاسی با تاکید بر ارزیابی هاشمی رفسنجانی از شرایط کنونی کشور، تاکید کرد «بدون آنکه بخواهیم در مورد شرایط کشور به گونه‌ای مبالغه آمیز سخن بگوییم، شرایط عادی نیست و ارائه تصویری واقعی با پرهیز از خیالپردازی در مورد آن ضرورت حیاتی اوضاع کنونی کشور است».

شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب توضیح داد: هم اکنون ایران در سه جبهه «بحران عراق»، «خاورمیانه و لبنان» و «بحران پرونده اتمی» در معرض تهدید است و هرچه سریعتر باید راهکارهای مناسب برای خروج از بن‌بست‌های احتمالی در این خصوص اندیشیده‌ شود.

وی با بیان اینکه «قلمروهای بحران عراق و خاورمیانه راه حل نظامی ندارد» تاکید کرد: همه کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل سیاسی تنها راهکار موجود برای ایجاد فرصت بهتر به منظور حل و فصل بحران‌های موجود است. این روزنامه‌نگار یاد‌آور شد: آمریکا هنگام اشغال عراق، مدیریت بحران این کشور را به دو نهاد نظامی و امنیتی یعنی «پنتاگون» و «سیا» واگذار کرد. پیامد مدیریت این دو نهاد در عراق چنانکه همه دیدند منجر به وقوع فاجعه‌ای شد که آشکار نیست نتایج آن برای عراق چه خواهد بود. اما سازوکارهای موجود در سیستم سیاسی آمریکا مانع از آن شد که مدیریت بحران عراق همچنان در دست این دو نهاد بماند.

به گفته شمس‌الواعظین، به همین دلیل کاخ سفید تحت فشار دموکرات‌ها ناچار شد دست به تغییراتی بزند و مدیریت بحران عراق را از دو نهاد نظامی و امنیتی به نهاد سیاسی واگذار کند و غلظت مدیریت امنیتی را کاهش دهد و این تحولات هم اکنون آرام آرام به سوی وقوع تحولات دیگر در عراق در حال حرکت است.

به اعتقاد وی، در ایران نیز بایستی نهادهای سیاسی در ارتباط با بحران عراق فعال‌تر شوند و اگر بناست رقابتی میان ایران و آمریکا در صحنه عراق صورت گیرد، این رقابت باید در قلمرو سیاسی محدود بماند تا نتایج آن، نهاد سیاسی را به عرصه چالش‌ها و یافتن راه‌حل‌ها سوق دهد.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که هم اکنون کشور در داخل با آنها مواجه است و راهکارهای مناسب برای رفع این چالش‌ها گفت: ایران در مسائل داخلی باید در برخی سطوح مدیریتی دست به تغییراتی بزند زیرا در شرایط بحرانی مدیریت بحران لازم است. شمس‌الواعظین خاطر نشان کرد: راه حل خروج از این بحران سپردن امور سیاسی به مجموعه‌ای از عقلای کشور و تلاش برای دستیابی به اجماع ملی برای گذار از پروسه بحران کنونی است.

به گفته وی، در این چارچوب مجلس می‌تواند ابتکار عمل را در دست بگیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024