سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 31.01.2007, 12:14


ايسنا: خبرگزاری رويتر به نقل از ديپلمات‌های غربی نوشت: آمريكا از متحدينش می‌خواهد فراتر از تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران بر سر برنامه‌ی هسته‌يی‌اش عمل كند و از سرمايه‌گذاری در اين كشور خودداری كند، اما با مقاومت شديد روسيه و اروپا روبروست.
اين خبرگزاری به نقل از يك مقام عالی‌رتبه غربی نوشت:‌ تعدادی از كشورها به ويژه روسيه احساس می‌كنند آمريكا برای آن‌ها قلدری می‌كند تا حتی تجارت مشروع با ايران را به خاطر مشاجره‌ی هسته‌يی پايان دهند.
شورای امنيت سازمان ملل دسامبر گذشته با صدور قطعنامه‌ای تحريم‌هايی محدود را عليه ايران به علت خودداری تهران از تعليق برنامه‌ی غنی‌سازی اورانيوم اعمال كرد؛ اين در حالی است كه واشنگتن می‌كوشد متحدينش را وادار كنند معيارهايی تنبيهی را فراتر از تحريم‌های سازمان ملل تصويب كنند.
تام كيسی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريكا در واشنگتن به خبرنگاران گفت: قطعا ما علاقه داريم نه تنها با اروپايی‌ها بلكه با همه‌ی اعضای سازمان ملل كار كنيم تا اطمينان حاصل كنيم كه قطعنامه (سازمان ملل) به طور كامل اجرا می‌شود.
نيكلاس برنز، معاون امور سياسی وزير امور خارجه‌ی آمريكا گفت كه اين ماه دولت‌های اروپايی بايد صدور ميلياردها يورو و اعتبار را كه برای تجارت با ايران در دسترس‌شان است كاهش دهند.
وی همچنين از معاملات تسليحاتی روسيه و چين با ايران انتقاد كرد.
يك ديپلمات اروپايی گفت: هدف آمريكا اين است كه سرمايه‌گذاری در ايران را از هر نظر غير ممكن سازد و اين به توقف فروش فن‌آوری‌های دارای مصارف دوگانه مربوط نمی‌شود؛ آن ها می‌كوشند سرمايه‌گذاران را از ايران دور نگهدارند و به سختی تلاش می‌كنند تا قيمت نفت را پايين نگهدارند.
وی ادامه داد: آن‌ها (‌آمريكا) فكر می‌كنند كه اين چيزی است كه بيشترين آسيب را به ايران وارد می‌كند و من فكر می‌كنم حق با آن‌هاست.
چندين ديپلمات اظهار كردند كه سعودی‌ها با آمريكا همكاری می‌كنند تا اطمينان حاصل شود كه نفت كافی در بازار وجود دارد تا اينكه بهای نفت بتواند حدود ٥٠ دلار در هر بشكه باقی بماند. اين سطحی است كه عربستان گفته است با آن مشكلی ندارد. آن‌ها گفتند يكی از مشكلات روند آرام تحقق كامل تحريم‌ها در اروپا اين است كه برخی كشورها فاقد مكانيسم‌های حقوقی برای اجرای آن‌ها هستند. واشنگتن آن‌ها را مجبور می‌كند مكانيسم‌هايی را در اسرع وقت به اجرا درآورند.
يك مقام آمريكايی ديگر به رويتر گفت كه واشنگتن در برابر اين واقعيت تسليم شده است كه رسيدن به قطعنامه‌يی با تحريم‌های سخت‌تر عليه ايران آن طور كه مذاكره‌كنندگان آمريكا در ابتدا اميدش را داشتند، تقريبا غير ممكن است.
مقام آمريكايی ياد شده، گفت: ما از اين قطعنامه استفاده خواهيم كرد و آن را تفسير می‌كنيم تا فشاری هر چه بيشتر را به ايرانی‌ها وارد كنيم.
يك ديپلمات از يك كشور عضو اتحاديه‌ی اروپا كه عضو گروه هشت نيز هست، گفت كه هفته‌ی گذشته در نشست مقامات گروه هشت در برلين درباره‌ی تحريم‌های ايران مذاكراتی صورت گرفت.
وی افزود كه مقامات روسيه در اين نشست شكايت كردند كه تحريم‌ها به آن‌ها بيش از هر كشور ديگری صدمه می‌زند؛ زيرا روابط تجاری نزديكی با ايران دارند.
ديپلمات اتحاديه‌ی اروپايی كه از وی ياد شد افزود: حضور بانك‌های روسی در نيويورك گسترده است؛ آن‌ها نمی‌توانند فشار ‌آمريكا را ( برای عدم معامله با ايران) ناديده بگيرند و مسكو اين را دوست ندارد.
گروه هشت متشكل از آمريكا، انگليس، كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن و روسيه است.
برخی كشورهای بزرگ اتحاديه‌ی اروپا كه روابط تجاری مهمی با ايران دارند نظير آلمان و ايتاليا در برابر فشار آمريكا مقاومت می‌كنند. واشنگتن می‌خواهد كه متحدينش به همه نوع تجارت با ايران پايان دهند.
يك ديپلمات ديگر عضو اتحاديه‌ی اروپا گفت: مقامات وزارت خزانه‌داری آمريكا به كشورهای اروپايی سفر می‌كنند تا اطمينان يابند كه آيا مقامات و شركت می‌دانندكه بايد فشار بيشتری به ايران اعمال كنند.
ديپلمات‌های اروپايی در بروكسل گفتند كه انگليس و فرانسه به دنبال آن هستند كه ديگر كشورهای عضو اتحاديه‌ی اروپا را به توافق اخير وزيران امور خارجه در خصوص اجرای كامل و سريع تحريم‌های سازمان ملل متقاعد كنند.
اين تحريم‌ها انتقال مواد هسته‌يی حساس به ايران را ممنوع می‌كند، سرمايه‌های مالی آن‌هايی كه با برنامه‌ی هسته‌يی ايران مرتبطند مسدود می‌كنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024