پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.01.2007, 11:56

جورج بوش تاييد كرد:


«حکم تير» برای ماموران ايرانی درعراق

راديوفردا: روزنامه واشينگتن پست در شماره روز جمعه خود گزارش داد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا برای ماموران ايرانی در عراق، «حکم تير» صادر کرده است و از اين به بعد سربازان آمريکايی اجازه دارند در صورت برخورد با اين ماموران، به آنها شليک کنند.
بنا به اين گزارش، به ارتش آمريکا دستور داده شده که در صورت عدم مقاومت، ايرانيان فعال در عراق را بازداشت کنند.
اين روزنامه آمريکايی به نقل از منبعی که نامش فاش نشده است، گزارش داده که اين حکم تنها برای ايرانيان عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ماموران امنيتی ايرانی صادر شده که با شبه نظاميان عراقی در تماس هستند و به هيچ وجه درباره شهروندان عادی ايرانی يا ديپلمات ها نيست.
روزنامه واشينگتن پست، دستور تازه برای سربازان آمريکايی را «بخشی از استراتژی جديد و هجومی آمريکا برای کاهش نفوذ ايران در خاورميانه» توصيف کرده و نوشته است که اين دستور، همچنين برای«مجبور ساختن ايران به دست کشيدن از برنامه هسته ای خود»، صادر شده است.
در اين گزارش آمده است که در طول بيش از يک سال اخير، ارتش آمريکا با سياست «به دام انداختن و آزاد کردن»، به شکل مخفيانه دهها تن از ماموران اطلاعاتی و امنيتی جمهوری اسلامی ايران را به ظن دست داشتن در عمليات خرابکارانه دستگير کرده است.
به نوشته واشينگتن پست، اين کار با هدف مرعوب ساختن نيروهای اطلاعاتی ايران برای دست برداشتن از طرح های خود، به اجرا در می آمده است.
ارتش آمريکا در اين مدت بعد از دستگيری «ماموران ايرانی» در عراق، نمونه DNA برخی از آنها را ثبت می کرده و بعد از تشکيل پرونده هايی با مشخصاتی چون عکس و اثر انگشت، آنها را آزاد می کرده است.
اين روزنامه همچنين فاش ساخته در طول يک ماه گذشته، ارتش آمريکا در سه حمله جداگانه، چندين ايرانی را بازداشت کرده است.


تاييد ترور یا بازداشت ایرانی‌ها در عراق

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته ضمن تایید گزارش روزنامه واشنگتن پست مبنی بر اینکه وی اجازه قتل و یا دستگیری ایرانیها در عراق را داده است، این مسئله را که این امر مقدمه‌ای برای اقدام قاطعانه‌تر علیه ایران بوده ، رد کرد.
به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، جرج بوش تلاش کرد تا شایعات گسترده مبنی بر آمادگی دولت خود برای اقدام نظامی علیه ایران را رد کند.
وی گفت :"ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم مشکلات خود را با ایران از طریق دیپلماتیک حل کنیم؛ این بدان معناست که اگر کسی
می‌خواهد به نیروهای ما آسیب وارد و یا ما را از انجام هدف خود متوقف کند و یا غیرنظامیان را در عراق به قتل برساند؛ ما آنها را متوقف خواهیم کرد."
به نوشته فایننشال تایمز، اظهارات نرم بوش بعید است حدس و گمانها درباره دلایل پشت شدت لفاظی‌های کاخ سفید علیه ایران را آرام کند.
این در حالی بود که "ریچارد هاس" رئیس شورای روابط خارجی آمریکا و رئیس سابق طراحی سیاست در وزارت امور خارجه آمریکا در دوره اول ریاست جمهوری بوش گفت که رئیس جمهوری آمریکا هم گزینه دیپلماتیک و هم گزینه اقدام نظامی را باز گذاشته است.
وی افزود: "شما می‌توانید اقدامات اخیر بوش را در قبال ایران به دو گونه تفسیر کنید: یا اینکه وی در حال افزایش فشار بر ایران به منظور نرم کردن آن برای انجام گفتگو بر سر برنامه‌های غنی سازی آن است و یا اینکه این دیپلماسی کلاسیک زور و قلدری است که در آن آمریکا برای نوعی اقدام تنبیهی آماده می‌شود. حدس من این است که اقدامات بوش، فضا را برای هر یک از این دو سناریو باقی می‌گذارد و اختلافات در دولت بوش درباره اینکه کدام راه را ادامه دهند، باقی می‌ماند."
این تصور وجود دارد که کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه و رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در حال اعمال فشار بر کاخ سفید برای باز کردن باب گفتگوها با ایران هستند.
یک تحلیلگر در بنیاد آمریکای جدید در واشنگتن گفت: "دولت بوش براین باور است که ایران، آمریکا را به عنوان نوعی ببر کاغذی می‌بیند و این پاسخ واشنگتن به آن است. خطر این استراتژی این است که دارای ریسک حرکت اتفاقی به سوی نوعی اقدام نظامی است."
بر اساس این گزارش، با این وجود گفته می شود که برخی در دولت بوش و به طور قابل توجهی، دیک چنی معاون وی که سال گذشته هشدار دادند که اگر ایران به تحریک خشونتها در عراق ادامه دهد با پیامدهای محکمی روبرو خواهد شد؛ در حال بحث و رایزنی برای اقدام نظامی هستند.
این روزنامه آمریکایی نوشت : این تفسیر از سوی قانونگذاران برجسته دموکرات در کنگره مطرح می شود که به دنبال تضمینهایی بوده اند- اما این تضمینها را دریافت نکرده اند - مبنی بر اینکه دولت بوش هیج طرحی برای توسعه اقدامات نظامی خود در عراق در مرز ایران ندارد.
به هر حال، روز گذشته در بیانیه کوتاه برای روز بین المللی یادبود قربانیان هولوکاست ، ایران تنها کشوری بود که بوش به نام آن اشاره کرد.
وی ادعا کرد:" به یاد آوردن قربانیان ، قهرمانان و درسهای هولوکاست به ویژه امروز مهم است که انکار آن که از سوی ایران بر ان اصرار شده، ادامه می باید . ایرانی که به دنبال طرح سوال و تردید نسبت به این حقیقت تاریخی است."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024