سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.01.2007, 13:52

«امريكا و عربستان در مورد ايران معامله پنهانی انجام داده‌اند»


آفتاب: قيمت جهانی نفت با كاهش ١٧ درصدی به ٥٥ دلار رسيده است. در اين شرايط گروهی معتقدند عربستان سعودی برای مقابله با نفوذ روبه افزايش ايران در منطقه با پايين نگه داشتن قيمت نفت سعی دارد تهران را تحت فشار قرار دهد. رابرت ويندرم گزارشگر «ان‌بی‌سی» در آخرين گزارش خود مدعی شد سياست‌های عربستان سعودی كاهش قيمت نفت را امكان‌پذير كرده است و اين آغاز جنگ نفت سعودی‌ها با ايران است.

بنابه اين گزارش وزير نفت عربستان همچنان درخواست كشورهای عضو اوپك برای يك نشست اضطراری را رد كرده و اعلام كرده كشورش قصد دارد توليد روزانه خود را افزايش دهد. اين امر می‌تواند باعث كاهش بيشتر قيمت جهانی نفت شود. ابراهيم النعيمی در جريان سفر خود به هند گفت: قيمت نفت در جهت درست حركت می‌كند.

به نوشته ان‌بی‌سی، تاجران نفتی معتقدند عربستان در سياست‌ «تنبيه ايران» تنها نيست و در اين راه ساير توليد‌كنندگان سنی نفت و آمريكا نيز همراهی‌اش می‌كنند. آنها معتقدند اين سياست می‌تواند به ايران شيعی از لحاظ اقتصادی ضربه بزند و برای محمود احمدی‌نژاد كه به ادعای اين رسانه در حال از دست دادن محبوبيت خود است به يك بحران داخلی تبديل شود.
اين در حالی است كه بنا به گفته كارشناسان دخائر نفت ايران سريع‌تر از عربستان سعودی تمام می‌شود و به علت مشكلات فنی هزينه استخراج يك بشكه نفت برای ايران بسيار بيشتر از سعودی‌ها است. هزينه استخراج يك بشكه نفت در عربستان تا رسيدن آن به بازار ٣-٢ دلار است اما برای ايران اين ميزان به ١٨-١٥ دلار می‌رسد. يك كارشناس نفتی معتقد است اگر در شرايط عادی قيمت نفت شروع به كم شدن می‌كرد عربستان سريعا در خواست برگزاری نشست اضطراری اوپك را می‌كرد. پس حتما بايد موضوع ديگری در ميان باشد كه احتمالا ايران است.

ان‌بی‌سی در ادامه گزارش خود به تاثير اين مشكلات بر ايران پرداخته و می‌نويسد: اين مشكلات باعث می‌شود موقعيت دولت ضعيف‌تر شود. دولت‌ آمريكا از ضعف دولت احمدی‌نژاد بسيار خوشحال است و به همين جهت عربستان سعودی اجازه دارد به مسير خود در جهت كاهش قيمت نفت ادامه دهد.

يكی از تاجران نفتی كه نخواسته نامی از وی آورده شود در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی گفت: در جريان سفر ديك چنی معاون رئيس‌جمهور آمريكا به عربستان، دو كشور معامله پنهانی را در مورد ايران انجام داده‌اند.



وزير نفت عربستان:
روند تغييرات قيمت نفت در مسير درستی است، اما نه برای ايرانيان.


بازتاب: برای سعودی‌ها تصميم برای كاهش قيمت نفت مزايايی دارد كه بزرگ‌ترين آن، محروم كردن ايران از دستيابی به ارز است. اين امر همچنين می‌تواند به آمريكا نشان دهد كه اقدام نظامی لزومی ندارد.

تاجران نفتی بر اين باورند كه تصميم عربستان برای جلوگيری نكردن از ادامه افت قيمت نفت، بيشتر از اين‌كه دلايل اقتصادی داشته باشد، مرتبط با ايران است.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب» به نقل از «نيوزويك»، اين ادعاها در روزهای اخير با رد برگزاری جلسه ويژه «اوپك» از سوی وزير نفت عربستان تقويت شد. وی اعلام كرد: اين كشور قصد افزايش توليد را نيز دارد كه قيمت‌ها را پايين‌تر خواهد آورد.

«ابراهيم النعيمی»، وزير نفت عربستان، حتی در سفر اخير خود به هند گفت: روند تغييرات قيمت نفت در مسير درستی است، اما نه برای ايرانيان.

علاوه بر اين، تاجران معتقدند كه سعودی‌ها به تنهايی اين كار را انجام نمی‌دهند و ديگر كشورهای توليدكننده نفت تحت حاكميت سنی‌ها و آمريكا نيز در كنار او هستند. آنان بر اين باورند كه اين امر، باعث ضربه زدن به اقتصاد ايران شيعی شده و بحرانی داخلی را برای احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران به وجود می‌آورد كه محبوبيت وی در ايران در حال كاهش است. آنها همچنين دلايل خوبی دارند كه آمريكا می‌خواهد عرصه مالی را بر ايران تنگ كرده و هم‌زمان با آن، سعودی‌ها نيز درآمد نفتی ايران را كاهش می‌دهند.

برای سعودی‌ها كه از تمايلات مذهبی، ژئوپلتيك و اتمی ايران در هراسند، تصميم برای كاهش قيمت نفت مزايايی دارد كه بزرگ‌ترين آن، محروم كردن ايران از دستيابی به ارز است. اين امر همچنين می‌تواند باعث ناآرامی‌هايی در كشور شود و همچنين به آمريكا نشان می‌دهد كه اقدام نظامی لزومی ندارد. سعودی‌ها به شدت اين مسائل را انكار می‌كنند و تنها استدلالات اقتصادی را دخيل می‌دانند كه البته كسی چندان اين حرف‌ها را باور نمی‌كند.

يكی از تاجران نفتی می‌گويد: «اگر در شرايط عادی، قيمت نفت به اين شدت شروع به كاهش می‌كرد (١٧ درصد در چند ماه گذشته)، عربستان سريعا درخواست جلسه اضطراری اوپك را می‌كرد. پس حتما موضوع ديگری در ميان است كه احتمالا ايران باشد».

ايران، دومين توليدكننده بزرگ نفت هم در كوتاه‌مدت و هم در بلندمدت دارای مشكل است. ذخاير نفتی ايران، بسيار سريع‌تر از عربستان در حال كاهش است، حال آن‌كه استخراج يك بشكه نفت برای عربستان، ٢ تا ٣ دلار و برای ايران ١٥ تا ١٨ دلار هزينه دارد.

بازار داخلی ايران هم به ويژه با توجه به مصرف سوخت و جمعيت اين كشور هم بازار بزرگی است كه عربستان اين مشكلات را ندارد. ايران پس از آمريكا، دومين واردكننده بنزين در جهان است و مشكلات اقتصادی ديگری نيز دارد كه تورم و بيكاری و... از آن جمله است.

در همين حال، آمريكا كه از كاهش محبوبيت احمدی‌نژاد به شدت استقبال می‌كند، به عربستان اجازه می‌دهد تا همين روند را ادامه دهد. يكی از تاجران نفتی بر اين باور است كه آمريكا و عربستان در سفر اخير چنی به اين كشور به توافقی سری دست يافته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024