سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.01.2007, 9:17


آفتاب: نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا خواستار افزایش فشارهای بین المللی بر ایران به منظور متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای تهران شد. بنابر اظهارات برنز تحریم‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل تنها اولین مرحله ازتلاش‌های وسیع جامعه بین‌المللی برای مقابله با فعالیت‌های هسته ایران است. برنز با اشاره به اینکه ایران با منزوی شدن در جامعه بین المللی از نتایج آن رنج خواهد کشید گفت که کشورش معتقد نیست که تحریم‌ها باید در نقطه فعلی متوقف شود. بنابر اظهارات برنز آمریکا بر این باور است که تحریم‌ها تا زمانی که ایرانی‌ها متقاعد شوند که مجددا حساب کنند که فعالیت‌های هسته‌ای چقدر برای آنها هزینه دارد باید افزایش یابد.
به گزارش سایت اینترنتی شبکه تلویزیونی آمریکایی VOA مرد شماره سه وزارت خارجه آمریکا در جریان اظهارات خود در اسرائیل گفت: واشنگتن در حال ترغیب چین و روسیه برای عدم فروش تسلیحات به ایران است. بنابر اظهارات برنز آمریکا همچنین در حال تلاش برای ترغیب اتحادیه اروپا و بانک‌های بین المللی بزرگ برای خودداری از معامله با ایران است.
برنز در ادامه اظهارات خود گفت:‌ با حمایت از حزب‌الله لبنان در جنگ با اسرائیل و پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای مقامات ایرانی به این باور رسیده‌اند که آنها بر خاورمیانه سلطه پیدا کرده‌اند ولی شرایط حالا تغییر کرده و ایران در حالت تدافعی قرار گرفته است.
برنز افزود: من فکر می‌کنم که ایران با شکست در شورای امنیت، احتمال تصویب قطعنامه‌های بیشتر، اقدامات دولت من در عراق در طول سه هفته گذشته علیه آنها، استقرار ناوهای هواپیمابر در خلیج فارس و دیدن اینکه حتی چین و روسیه در حال رای دادن علیه آنها هستند دیگر در حالت تهاجمی نیست و در حالت تدافعی قرار گرفته و ما باید ایران را در این وضعیت نگاه داریم.
برنز در پایان اظهارات خود گفت: آمریکا به دیپلماسی اعتقاد دارد و خواهان رویارویی با ایران نیست ولی برای وادار کردن ایران به همکاری با جامعه بین المللی همه گزینه‌ها را روی میز تصمیم‌گیری نگاه خواهد داشت. اظهارات برنز در شرایطی صورت می‌گیرد که وی روز گذشته هشدار داد اگر ایران تا تاریخ ٢١ فوریه فعالیت‌های هسته‌ای خود را در نطنز متوقف نکند با دور دوم تحریم‌ها مواجه خواهد شد.


برنامه آمریکا جدی است

محمد صدر: ‌آمریکا برای رویارویی با ایران برنامه‌های جدی دارد و می‌خواهد برخوردهای جدی‌تری با کشورمان انجام دهد.
آفتاب: دکتر محمد صدر، معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در مورد تلاش‌های اخیر آمریکا به منظور تحریک برخی کشورهای عربی علیه ایران و نیز تنش‌های به وجود آمده در روابط تهران ـ ‌بغداد گفت: پس از حمله نظامیان ایالات متحده به کنسولگری ایران و بازداشت ٥ دیپلمات ایرانی، مشخص شد که آمریکا برای رویارویی با ایران برنامه‌های جدی دارد و می‌خواهد برخوردهای جدی‌تری با کشورمان انجام دهد، واشنگتن در چارچوب همین استراتژی که در سخنرانی اخیر بوش هم به آن اشاره شد، فشارهای فزاینده‌ای را نیز به دولت عراق وارد می‌کند.
دکتر صدر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با اشاره به حمله نظامیان آمریکا به کنسولگری ایران در اربیل گفت: واقعیت امر آن است که آمریکا با نیروی نظامی بسیاری در عراق حضور دارد و تا زمانی که آنان در این کشور هستند، سیاست‌های دولت عراق تحت تأثیر و فشار آمریکا اتخاذ خواهد شد.
وی با اشاره به استراتژی جدید بوش در عراق گفت: آنان ادعا می‌کنند که استراتژی بوش در راستای کاهش نفوذ ایران در عراق است اما در باطن قصد دارند که رابطه دولت و ملت عراق را با دولت و ملت ایران تیره و کم رنگ کنند.
صدر خاطرنشان کرد: آمریکا در چارچوب کاهش روابط ایران و عراق حرکت می‌کند، به همین دلیل مسئولین ایرانی نیز باید با دقت بیشتری عمل کنند و دولت عراق هم باید مواظب باشد تا به چارچوب این استراتژی رانده نشود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024