پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.01.2007, 16:18


آفتاب: اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به سرعت و به طور کامل اجرا کند. در این راستا ممکن است تحریم‌های گسترده‌تری خارج از چارچوب شورای امنیت نیز اعمال شود. دیپلمات‌های اروپایی با بیان این مساله اعلام کردند اگر ایران قطعنامه ١٧٣٧ را نپذیرد با تحریم‌های شدیدتری روبرو خواهد شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود تلاش می‌کنند به هماهنگی بیشتری در مورد اقدامات مورد نیاز برای اجرای کامل قطعنامه تحریم علیه ایران دست یابند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در این زمینه گفت: ما می‌‌خواهیم تمام اقدامات درخواستی قطعنامه ١٧٣٧ را سریع و کامل انجام دهیم. دیپلمات دیگری هدف نشست روز دوشنبه را تقویت قطعنامه تحریم شورای امنیت و تفسیر غیرمحدود اتحادیه اروپا در این زمینه دانست. وی افزود: تفسیر موسع از قطعنامه به ما اجازه می‌دهد تا محدودیت‌های مسافرتی و توقیف دارایی افراد را علیه ایرانی‌‌ها تحمیل کنیم.

در تحریم‌های مورد نظر اتحادیه اروپا مسافرت دانشجویان ایرانی به کشورهای اروپایی برای مطالعه موضوعات مربوط به تکثیر هسته‌ای نیز محدود می‌شود. البته ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران که در ده سال گذشته از سوی اروپا اجرا شده موضوع بحث نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیست. چون بنا به گفته این دیپلمات‌ها در شرایط کنونی مساله برنامه هسته‌ای آنها مهم است.

با وجود تصمیم اتحادیه اروپا برای تقویت تحریم‌های اعمالی علیه ایران دیپلمات‌های این اتحادیه می‌گویند مشوق‌های گروه ١+٥ همچنان روی میز قرار دارد. یکی از منابع گزارش رویترز گفت: ما همیشه گفته‌ایم که درهای مذاکره و مشوق‌ها باز است اما بعضی می‌خواهند از این در عبور کنند. اشاره وی به ادعای برخی مبنی بر استفاده ایران از فرصت مذاکره برای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش است.

اظهارات چند روز پیش مارگارت بکت وزیر خارجه انگلیس نیز در راستای همین اقدام اتحادیه اروپا صورت گرفت. بکت گفت پافشاری ایران بر عدم پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بدون هزینه نخواهد بود.

وی افزود: اکنون ایران تاثیر ناشی از رای قاطع شورای امنیت علیه برنامه‌ اتمی‌اش را به خوبی احساس می‌کند. ایران تصور می‌کرد اعضا جامعه بین‌الملل نمی‌توانند با یکدیگر متحد شوند اما ما بدون حتی یک رای مخالف قطعنامه تحریم را از تصویب گذراندیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024