جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.01.2007, 12:09


ايلنا: يك فعال ملی مذهبی با اشاره به وضعيت فعلی كشور گفت: با حجم وارداتی كه در دولت فعلی به وجود آمده است، پول نفت به جای اينكه بر سر سفره فقرا باشد، بر سر سفره چين و اروپا است.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سعيد مدنی در دوازدهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان در حسينيه ارشاد با بيان اينكه بازرگان با تاسيس جمعيتی در ابتدای انقلاب برای اولين بار به طور جدی از حقوق بشر سخن به ميان آورد و آن را مطرح كرد، گفت: مرحوم بازرگان با تاسيس جمعيت دفاع از آزادی و حقوق بشر پيام‌‏آور سه نكته مهم بود؛ اول اينكه ايشان و هم‌‏فكرانشان تاييد كردند كه مضامين حقوق بشر با گزاره‌‏های دينی همسويی دارد. دوم اينكه با همين اصول حقوق بشر می‌‏توان به نقد حاكميت پرداخت و سوم اينكه ايشان ثابت كردند كه نوآوران دينی اولين گروهی بودند كه به بحث حقوق بشر روی خوش نشان دادند و اين افتخار در كارنامه آنان ثبت شده است.
مدنی در ادامه با تفكيك حقوق مدنی و سياسی و حقوق اقتصادی و اجتماعی در بيانيه حقوق بشر، خاطرنشان كرد: در مورد نقض حقوق مدنی و سياسی بعد از انقلاب كما بيش سخن گفته‌‏ شده است اما درباره نقض حقوق اقتصادی و اجتماعی كمتر سخن گفته شده است از ديدگاه مردم وضعيت موجود اقتصادی و اجتماعی كاملا نامطلوب است. در يك نظرسنجی در سال ٨٢ در پاسخ به اين سوال كه آيا فاصله ثروتمندان و فقرا كمتر شده است يا بيشتر؛ ٨٧ درصد تصريح كرده‌‏اند كه اين فاصله بيشتر شده است و در ٥ سال آينده نيز بيشتر می‌‏شود.
اين فعال ملی مذهبی گفت: در سال گذشته در دولت آقای احمدی‌‏نژاد ٤١ ميليارد دلار واردات كشور بوده است كه در ليست واردات اقلامی مثل سيب، آهن و گوشت بوده است. اين به آن معناست كه دولت به جای آنكه پول نفت مردم ايران را بر سر سفره فقرا ببرد، بر سر سفره چين و اروپا برده است.
مدنی افزود: در همين سال گذشته كارخانه‌‏ها و كارگاه‌‏های بسياری تعطيل شده است چرا كه دولت موجود، بی‌‏نظم‌‏ترين دولت‌‏ها پس از انقلاب بوده است، به طوری كه در هشت ماهه اول سال جاری ٩٧ درصد بودجه جاری كه بايد در كل سال مصرف می‌‏شد، مصرف شده است. نتيجه آن نيز نقدينگی ٣٥ درصدی و تورم ١٦ درصدی است.
وی با اشاره به رشد تورم و تبعات اجتماعی آن تصريح كرد: افزايش تورم يعنی فرو رفتن طبقه متوسط زير خط فقر. از اين روست كه معتقديم دولت نهم، دولت مهرورز نيست بلكه دولت فقيرپرور است. طبق آمارهای اعلام‌‏شده‌‏ از سوی معاون اول رييس‌‏جمهور می‌‏توان گفت يك ميليون خانواده ايرانی شب‌‏ها گرسنه می‌‏خوابند.
مدنی با اشاره به اظهارات رييس‌‏جمهور در مورد گرانی‌‏ها گفت: ايشان اعلام كرده‌‏اند كه افزايش قيمت‌‏ها سياسی است و از قبل نيز بوده است. دو نكته از صحبت‌‏های ايشان برداشت می‌‏شود؛ ابتدا آنكه برای اولين بار خودشان هم فهميده‌‏اند كه تورم داريم و آش آن قدر شور است كه خان هم فهميده است و دوم آنكه اين افزايش تورم را به دشمنان خارجی و داخلی نسبت داده‌‏اند همانند سنوات گذشته كه وقتی هندوانه در ماه رمضان گران شد، برخی گفتند كار استكبار جهانی است.
اين فعال مطبوعاتی تاكيد كرد: ما از دولت‌‏های بعد از بازرگان انتظار نداشتيم همانند او برخورد كنند اما حداقل صداقت را از آنان توقع داريم.
مدنی با اشاره به وضعيت مسكن گفت: اين معضل چنان جدی شده است كه مورد توجه سازمان‌‏های حقوق بشری بين‌‏المللی نيز قرار گرفته است. متاسفانه غير از اين موارد، فرار سرمايه و سپاه عظيم بيكاران نيز نقض صريح اعلاميه جهانی حقوق بشر است.
اين فعال ملی مذهبی با مقايسه شرايط فعلی كشور و اوايل انقلاب، خاطرنشان كرد: ايران جزو پنج كشوری است كه بالاترين شاخص زندانی را دارد. طبق آمار خودشان ٩٠ هزار سی دی غيراخلاقی در جامعه وجود دارد در صورتی كه انقلابی كه مهندس بازرگان در آن نقش داشت می‌‏گفت زندان‌‏ها را خراب می‌‏كنيم و دانشگاه می‌‏سازيم. كجای تاريخ ايران اين حد از تنزل را شاهد بوده است.
به گفته مدنی، متاسفانه آقای احمدی‌‏نژاد به جای آنكه مشكلات اقتصادی را برطرف كند، به فكر گرفتن عكس يادگاری با هوگو چاوز است و مدام برنامه سفرهای بی‌‏برنامه دارد و در آن حرف‌‏های تكراری مطرح می‌‏شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024