جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.01.2007, 5:31

افزايش فشار کنگره آمريکا بر دولت بوش در مورد ايران


بی بی‌سی‌: با اوجگيری اقدامات دولت جورج بوش عليه ايران، گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که نگران بروز جنگ ديگری اين بار با ايران هستند، پيش نويس قطعنامه‌ای را تنظیم کرده‌اند تا رئيس جمهور را ملزم کنند پيش از هرگونه حمله‌ای به ايران از کنگره اجازه بگيرد.
نمایندگانی که متن قطعنامه را تنظیم کرده‌اند روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری علنا ابراز نگرانی کردند که سیاست تخاصم جویانه اخیر رئيس جمهور آمريکا در عراق و خلیج فارس نسبت به ايران، ممکن است آمریکا را وارد جنگ با اين کشور کند.
اين حرکت نشانه اضطراب نمايندگانی است که شاهد تصويب قطعنامه جنگ عليه عراق در سال 2002 در کنگره بوده‌اند، جنگی که برای آمريکا هزينه زيادی داشته و بسياری از آنها اکنون آن را اشتباه می دانند.
به علاوه آنها از اين موضوع نگرانند که دولت آمريکا از همان قطعنامه مربوط به عراق برای انجام عمليات نظامی عليه ايران استفاده کند.
در آن قطعنامه که عمليات نظامی عليه عراق را در صورت لزوم مجاز می کرد آمده است که اگر لازم باشد آمريکا می تواند برای دفاع از منافع خود در خارج از خاک عراق هم به زور متوسل شود.
سناتورهای آمريکايی هفته گذشته به دولت بوش هشدار دادند از این بخش از مصوبه کنگره برای توجیه عملیات نظامی در داخل خاک ایران استفاده نکند.

علل نگرانی
دولت آمريکا در هفته‌های اخير بر شدت کلام خود عليه ايران افزوده و همزمان طی يک رشته اقدامات از جمله بازداشت پنج کارمند ايرانی دفتر روابط جمهوری اسلامی در شمال عراق و اعزام ناو هواپيمابر به خليج فارس سعی کرده است به ايران ضرب شست نشان دهد.
دولت آمريکا می گويد اين اقدامات را در واکنش به افزايش دخالت های ايران در عراق به ويژه آنچه کمک آن کشور به شبه نظاميان شيعه عنوان می کند انجام می دهد؛ اتهامی که ايران رد کرده است.
اکنون گروهی 11 نفره متشکل از اعضای هر دو حزب، به سرپرستی يک نماينده جمهوری خواه، می گويند دولت آمريکا اجازه ندارد از قطعنامه های قبلی برای حمله به ايران استفاده کند.
آنها در پيش نويس قطعنامه تصريح کرده اند جورج بوش باید پیش از هر گونه لشکرکشی به ایران از کنگره اجازه بگیرد، مگر آنکه ایران در حمله به آمریکا پيشگام شود و یا آنکه شواهد قوی دال بر حمله قریب الوقوع ایران در دست باشد.
مارتین میهن، عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا که یکی از تنظیم کنندگان این قطعنامه است نسبت به تکرار سناریوی عراق در مورد ایران ابراز نگرانی کرد:
"من اینجا نیامده ام که به شما بگویم به ایران اطمینان دارم. بلکه آمده ام بگویم من به دولت بوش اطمینان ندارم. این دولت در جریان جنگ در عراق آنقدر دروغ گفته که فکر نمی کنم با مردم آمریکا و کنگره رو راست باشد."
جورج بوش چهارشنبه هفته گذشته در يک سخنرانی کليدی برای تشريح سياست تازه خود در عراق گفت قصد دارد بيش از 21 هزار سرباز ديگر به آن کشور اعزام کند و تهديد کرد شبکه هايی که به گفته وی با حمايت ايران به عوامل خشونت در عراق سلاح های پيشرفته می رسانند را تعقيب و نابود خواهد کرد.
وی همچنين از اعزام يک ناو هواپيمابر ديگر به خليج فارس خبر داد.
آن اظهارات به اين نگرانی در ميان اعضای کنگره دامن زد که وی قصد عمليات نظامی در خاک ايران را دارد.

پيامی برای جورج بوش
روز بعد از آن سخنرانی دو سناتور دمکرات عليه هرگونه عمليات نظامی عليه ايران به دولت بوش هشدار دادند.
از جمله سناتور دموکرات جوزف بایدن، رییس جدید کمیته روابط امور خارجه سنا، تاکید کرد اگر جورج بوش بخواهد تحت عنوان کشف و نابود کردن شبکه های حامی گروه های عراقی در خاک ایران دست به عملیات نظامی بزند در برابر او خواهد ایستاد.
مقام های دولت بوش از جمله رابرت گيتس، وزير دفاع اين کشور، در واکنش به اين نگرانی ها تاکيد کردند که هيچ برنامه ای برای انجام عمليات نظامی در خاک ايران ندارند. سخنگوی کاخ سفيد نيز روز چهارشنبه اطمينان داد آمريکا قصد حمله به ايران را ندارد.
اما کاخ سفيد عليرغم اين تلاش ها نتوانسته خيال نمايندگان کنگره را راحت کند.
آقای ميهن گفت: "این قطعنامه حاوی این پیام قدرتمند است که کنگره دیگر بی تفاوت نخواهد ماند و اجازه نخواهد داد که [دولت بوش] وارد معرکه دیگری شود که امنیت آمریکا و جهان را تضعیف می کند."
این قطعنامه پیش از آنکه وجهه قانونی پیدا کند باید به تصویب مجلس نمایندگان و سنای آمریکا و نیز امضای جورج بوش برسد.
به گفته کارشناسان این قطعنامه بیشتر جنبه نمادین دارد زیرا حتی اگر کنگره آمریکا آن را تصویب کند آقای بوش به احتمال زياد آن را وتو خواهد کرد.
از سوی ديگر رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، که سرگرم ديدار با رهبران عرب بوده است بار ديگر تکرار کرد هيچ کس خواهان مناقشه ديگری در منطقه نيست.
اما وی از تقويت قدرت نظامی آمريکا در منطقه به عنوان راهی برای مهار بلندپروازی های ايران دفاع کرد.



وزير دفاع آمريکا:
آمريکا نباید بدون اهرم فشار با تهران وارد گفت وگو شود


راديو فردا: رابرت گيتس روز پنج شنبه هيجدهم ژانويه گفت ايالات متحده آمريکا نبايد قبل از به دست آوردن اهرم های فشار بیشتر با ايران وارد گفت وگو و مذاکره ديپلماتيک شود.
رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا اشاره کرد که به رهبران عربستان سعودی گفته است ايران «موقعيت خود را دست بالا گرفته است». او افزود در باره قصد جمهوری اسلامی «نگرانی های اساسی» وجود دارد.
وزير دفاع آمريکا چهارشنبه با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و در روز پنج شنبه با امير قطر ديدار وگفت و گو کرد.
آقای گيتس رفتار ايرانی ها را «بسيار تهاجمی» توصيف کرد و گفت:« آنها گمان می کنند که ايالات متحده آمريکا به علت وضعيت عراق در موضع ضعف قرار دارد».
وزير دفاع آمريکا با اشاره به «گستاخی» ایران از سال ۲۰۰۴، حضور نظامی آمريکا در مرزهای شرقی و غربی ايران را عاملی برای «افزايش نگرانی ايرانی ها» ارزيابی کرد و گفت «آنها مطمئن نيستند چه چيزی در انتظار آنها است».
آقای گيتس با تاييد بروز مشکلات برای نيروهای آمريکايی در عراق گفت اين شرايط برای ايران يک«فرصت تاکتيکی ايجاد کرده است، اما آمريکا يک کشور بسيار قدرتمند است».
وزير دفاع آمريکا در پاسخ به سوالی درباره مذاکره ديپلماتيک با ايران گفت:« ايالات متحده آمريکا نبايد قبل از از به دست آوردن اهرم های فشار بیشتر با تهران وارد گفت وگو و مذاکره شود».
وزير دفاع آمريکا افزود لحظه کنونی زمان مناسب مذاکره با ايران نيست. او اضافه کرد در اين لحظه هرگونه مذاکره ای ما را در موضع ضعف قرارخواهد داد.
آقای گيتس گفت آمريکا بايد با برگ های برنده بيشتری وارد مذاکره با ايران شود.
وزير دفاع آمريکا افزود: «تا زمانی که ايران متوجه نشود که با چه حريف سخت و خطرناکی روبه رو است، مذاکره با ايران برای ما سودی نخواهد داشت».
آقای گيتس به گفته فردريک کبیر پادشاه پروس اشاره کرد که گفته بود «مذاکره بدون سلاح، مانند نت موسيقی بدون ساز است».
وزير دفاع آمريکا در رابطه با اعزام دومين ناو هواپيما بر آمريکا به خليج فارس گفت:«ما قصد داريم برای مدت طولانی در اينجا حضور داشته باشيم».
آقای گیتس تصریح کرد که به نظر او آمريکا و ايران در نهایت باب گفت وگو با يکديگر را باز خواهند کرد و دليلی ندارد که جنگ لفظی ميان دو کشور به درگيری نظامی تبديل شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024