پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.01.2007, 11:21

هشدار وزیر خارجه بریتانیا به ایران:


آفتاب: وزیر خارجه بریتانیا می‌گويد پافشاری ایران بر نپذیرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت برای این کشور «بدون هزینه» نخواهد بود. مارگارت بکت همچنین این نظر که قطعنامه 1737 تحت فشار روسیه و چین تنظیم شده و بی‌تاثیر است را رد کرده و می‌گوید نحوه تصویب آن می‌تواند ایران را به تجدید نظر در نحوه ادامه برنامه هسته‌ای‌اش متقاعد کند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، خانم بکت روز چهارشنبه با ذکر این مطلب که رهبران قدرت‌های بین‌المللی در برابر «جاه‌طلبی‌های اتمی ایران» متحد خواهند بود، افزود: «ما مایلیم که ایران دوباره به مسیر مذاکره برگردد. در حال حاضر دولت ایران بر حفظ موضع غیردوستانه خود تاکید می‌کند، با این تصور که این یک گزینه بدون هزینه است در حالی که از نگاه ما چنین نیست».

مارگارت بکت همچنین ابراز عقیده کرد که ایران اکنون تاثیر ناشی از رای قاطع شورای امنیت علیه برنامه اتمی‌‌اش را به خوبی احساس می‌کند: «دولت ایران تصور می‌کرد که اعضای جامعه بین‌المللی نمی‌توانند با یکدیگر متحد شوند، آن‌ها فکر نمی‌کردند که ما تا پیش از کریسمس بتوانیم در مورد قطعنامه به توافق برسیم، اما ما بدون حتی یک رای مخالف آن را از تصویب گذراندیم. من فکر می‌کنم که این واقعیت (از سوی ایران) در حال پذیرفته شدن است».

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه افزود: «روس‌ها و چینی‌ها نیز مثل بقیه کشورهای جهان از اینکه برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند خطر گسترش تسلیحات اتمی را افزایش دهد نگران هستند».
بکت همچنین از «دخالت غیرسازنده» ایران در عراق ابراز نگرانی نمود.


كاندوليزا رايس:
سياست عدم مذاكره دوجانبه با ايران، تغيير نمی‌كند

راديوفردا: كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا از ايران به خاطر آنچه او «نقض روزانه» قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد خواند به شدت انتقاد كرد.
خانم رايس جامعه جهانی را به اتحاد در برابر برنامه هسته‌ای مربوط به غنی سازی اورانيوم ايران فراخواند.
وزير امورخارجه آمريكا گفت: ايران از گردن نهادن به خواست جامعه بين‌المللی سرباز می‌زند. او افزود ايران در صورت عمل نكردن به خواست جامعه جهانی با انزوای كامل روبه رو خواهد شد.
كاندوليزا رايس اضافه كرد كه واشينگتن سياست خود را در زمينه خوداری از مذاكره دوجانبه با ايران را تغيير نخواهد داد.
خانم رايس حاضر نشد در باره موضوع اعزام فرستاده ويژه فرانسه به تهران اظهار نظر كند. او فقظ گفت كشورهای ديگر می‌توانند درباره سياست‌های خود تصميم بگيرند.
با اين حال خانم رايس تاكيد كرد كه كشورهای ديگر بايد بر اين موضوع تمركز داشته باشند كه ايران، هم قطعنامه شورای امنيت را نقض می كند و هم به تعهدات خود به آژانس بين المللی انرژی اتمی عمل نكرده است.


قطع بخشی از كمكهای آژانس اتمی به ايران

بی‌بی‌سی‌: در حالی كه اجرای قانون تجديدنظر در همكاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی در ايران آغاز شده، اين آژانس نيز بخشی از كمكها و همكاريهای خود با ايران را به حال تعليق در آورده است.
مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی در گفتگو با بخش فارسی بی‌بی‌سی تأكيد كرده كه تعليق كمك به برنامه هسته‌ای ايران تنها جنبه فنی دارد و اين آژانس به عنوان نهادی وابسته به سازمان ملل متحد در راستای اجرای قطعنامه‌ای كه شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تحريم ايران تصويب كرده، دست به تعليق بخشی از همكاريهای خود با اين كشور زده است.
قطع بخشی از همكاری آژانس با ايران جنبه موقتی دارد و ادامه آن منوط به تأييد شورای حكام اين آژانس است.
آژانس در حال تهيه فهرست مشخصی از همكاريها و كمك‌هايی به ايران است كه بنابر قطعنامه شورای امنيت، ديگر نبايد در اختيار ايران گذاشته شود. اين فهرست بايد به تأييد شورای حكام برسد.
هدف از قطعنامه شورای امنيت جلوگيری از پيشرفت برنامه غنی سازی اورانيوم در ايران از طريق اعمال تحريمهايی به اين كشور است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024