پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.01.2007, 8:00


آفتاب ـ زهرا رضايی: رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا علت افزايش نيروهای نظامی آمريكا در خليج ‌فارس را تصور ايران در مورد ضعف آمريكا در منطقه عنوان كرد. وی گفت: ايرانی‌ها معتقدند ما در عراق شكست خورده‌ايم و اين مساله باعث می‌شود آنها احساس كنند می‌توانند از راه‌های مختلف به ما فشار وارد كنند. وزير دفاع آمريكا در عين حال ادعا كرد «ايران زمانی كه حضور نظامی آمريكا در نزديكی مرزهايش را جدی بداند می‌تواند نقش موثرتری در منطقه برعهده بگيرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه رابرت گيتس پيش از سفر به افغانستان و ديدار با حامد كرزای و سربازان و فرماندهان آمريكايی در اين كشور در جمع خبرنگاران گفت: تصور ايران از آسيب‌پذيری آمريكا يكی از دلائلی بود كه باعث شد پنتاگون تصميم بگيرد دومين ناو هواپيما برخود را به خليج فارس بفرستد و موشك‌های ضد موشك پاتريوت را به منطقه بياورد.

پاتريوت قابليت دفاعی در مقابل موشك‌های كوتاه برد را دارد. ايران موشك كوتاه برد در اختيار دارد و با استفاده از آن می‌تواند به نيروهای نظامی آمريكا در منطقه حمله كند. دومين ناو هوايپما بر آمريكا قدرت انعطاف‌پذيری بيشتری به نيروهای اين كشور در منطقه می‌دهد.

وزير دفاع آمريكا همچنين از حمايت ايران از جنبش حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی كرد. وی تاكيد كرد ايرانی‌ها نمی‌توانند در عراق اقدام موثری انجام دهد. به اعتقاد وزير دفاع آمريكا ايرانی‌ها تنها زمانی كه حضور نظامی واشنگتن در منطقه را قوی احساس كنند می‌توانند تصميم‌گيری‌های بهتری انجام دهند. وی در اين راستا به وضعيت سال ٢٠٠٤ اشاره كرد و گفت: در آن زمان ايرانی‌ها واقعا توانستند كمك‌هايی را در مورد عراق انجام دهند. چون آن زمان در مورد حضور نظاميان آمريكايی در مرزهای غربی و شرقی خود يعنی عراق و افغانستان نگران بودند.

رابرت گيتس معتقد است در آن شرايط گفت‌وگوهای ديپلماتيك می‌توانست موثر باشد. وزير دفاع آمريكا افزود: هيچ يك از آن شرايط دوام نياورد و اكنون ايرانی‌ها از روش‌های بسيار منفی در جنبه‌های مختلف استفاده می‌كنند. عدم پذيرش درخواست‌های جهانی برای تعليق فعاليت‌های هسته‌ای از سوی تهران نيز در همين راستا صورت می‌گيرد. وی افزود: به اعتقاد من زمانی كه ايرانی‌ها برای ايفا نقش سازنده در مورد مشكلات موجود‌ آماده شوند ممكن است فرصتی برای تعامل با آنها ايجاد شود.

اظهارات گيتس نشان می‌دهد دولتمردان آمريكايی نمی‌خواهند ناكامی‌هايشان در عراق باعث تضعيف موقعيت آنها در بقيه دنيا شود. آنها می‌خواهند نشان دهند با وجود درگيری در عراق می‌توانند از نيروهايشان در مقابل كشورهای ديگر مثلا ايران و كره‌شمالی نيز استفاده كنند.

البته دليل ديگر افزايش نيروهای نظامی آمريكا در خليج‌فارس حمايت از متحدان منطقه‌ای واشنگتن است. افزايش نفوذ ايران در منطقه بسياری از كشورهای حاشيه خليج‌فارس از جمله عربستان سعودی را نگران كرده است. آنها می‌ترسند شكست آمريكا در عراق ايرانی‌ها را قوی‌تر كند ضمن آنكه تقويت موضع ايران و ساير شيعيان درمنطقه می‌تواند تهديدی برای متحدان سنی آمريكا در خليج‌فارس باشد.

رابرت گيتس پس از انتشار خبر مربوط به افزايش نيروهای نظامی آمريكا در خليج‌فارس اين اقدام را نه واكنشی نسبت به ايران بلكه پيامی برای منطقه مبنی بر حفظ موقعيت آمريكا در خليج‌فارس عنوان كرد. وی گفت: ما مدت زمان طولانی اينجا بوده‌ايم و مدت زمان طولانی نيز اينجا خواهيم ماند. لازم است دوستان و دشمنان ما اين مساله را هميشه به ياد داشته باشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024