جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.01.2007, 11:44

حمايت اعراب از راهبرد جديد آمريكا در عراق


بیانیه آمریکا و اعراب علیه ایران

آفتاب: شیخ محمد ‌آل‌صباح وزیر خارجه کویت در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود از حمایت اعراب از موضع آمریکا در مورد ایران خبر داد. وی اعلام کرد که «کاندولیزا رایس و هشت همتای عرب وی با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواسته‌اند به دخالت‌هایش در عراق پایان بخشیده و از این طریق به حفظ ثبات در منطقه کمک کند».
آل‌صباح افزود: دخالت‌های ایران در عراق همه ما را نگران کرده است. ما می‌خواهیم همسایگان عراق با یکدیگر برای ایجاد صلح و ثبات در این کشور همکاری کنند.
امضا کنندگان بیانیه با حمایت از استراتژی جدید جرج بوش در دفاع از امنیت خلیج فارس و تمامیت ارضی عراق خواستار تلاش جمعی کشورهای منطقه در این راستا شده‌اند.
وزیر خارجه کویت افزود: ما در این بیانیه از تمایل خود برای تقویت حضور نظامی آمریکا در بغداد سخن گفته‌ایم و انتظار داریم این امر بتواند به ایجاد ثبات در بغداد کمک کرده و مانع از پیشروی عراق به سوی یک جنگ داخلی شود.
کاندولیزا رایس پس از اعلام استراتژی جدید جرج بوش در مورد عراق به خاورمیانه سفر کرد و در دیدار با اعضا شورای همکاری خلیج‌فارس، اردن و مصر توانست حمایت آنها از حضور بشتر نظامیان آمریکایی در خلیج‌فارس را به دست آورد.
وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در کنفرانس خبری مشترک با کاندولیزا رایس از موضع آمریکا در مقابل آنچه «دخالت ایران در عراق» نامید حمایت کرد.
رئیس جمهور آمریکا با رد پیشنهاد گروه مطالعات عراق برای مذاکره مستقیم با ایران و سوریه جهت حل مشکلات عراق، اعزام نیروی نظامی بیشتر به عراق را راه‌حل مساله عنوان کرد. اکنون به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد به همسایگان سنی عراق فرصت بیشتری برای حل منازعات عراق بدهد.


حمايت اعراب از راهبرد جديد آمريكا در عراق

ايسنا: وزيران خارجه‌ی كشورهای عضو شورای همكاری خليج فارس، مصر، اردن و آمريكا در بيانيه‌ی پايانی نشست اين شورای بر ادامه‌ی همكاری در راستای برقراری صلح و امنيت در منطقه جهت شكوفايی اقتصاد و ثبات جهانی تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاری كويت، وزيران خارجه‌ی عضو شورای همكاری خليج فارس، به اضافه‌ی مصر، اردن و آمريكا عصر سه‌شنبه در كويت در بيانيه‌ی پايانی خود كه در پايان چهارمين نشست مشورتی اين گروه منتشر شد، از استراتژی جديد بوش در اعزام ٢١٥٠٠ نيروی ديگر به عراق حمايت كردند به اين اميد كه اين امر از كشيده شدن عراق به جنگ داخلی جلوگيری كند.
اين وزيران از كشيده شدن بحران عراق به كل منطقه ابراز نگرانی كردند و اعلام داشتند: شركت كنندگان در اين نشست از تعهد آمريكا در سخنرانی اخير بوش برای دفاع از امنيت منطقه‌ی خليج [فارس]، تماميت ارضی عراق و تضمين روند سياسی عادلانه و جامع كه تمام عراقی‌ها در برگيرد و نيز ثبات اين كشور را تامين كند، استقبال می‌كنند.
در اين بيانيه تاكيد شده است: هر گونه ناامنی در منطقه منافع ملی تمام كشورها را تهديد می‌كند.
وزيران خارجه‌ی عضو شورای همكاری خليج فارس هم‌چنين متعهد شدند كه در راستای رويارويی با هر نوع تهديد عليه امنيت وثبات در منطقه به همكاری طولانی مدت با يكديگر ادامه دهند.
در ادامه‌ی اين بيانيه حل مسالمت‌آميز درگيری‌ها ميان كشورهای منطقه بر اساس قوانين جهانی، خواسته شده است.
به گفته‌ی وزيران خارجه‌ی اين كشورها روابط تمام كشورها بايد براساس احترام متقابل به حاكميت كشورها، تماميت ارضی آن و عدم دخالت در امورداخلی آن كشورها باشد.
براساس اين بيانيه بر گسترش ارزش‌هايی مثل توافق، دوستی، مذاكرات، همزيستی نزديك ميان تمدن‌ها و مبارزه با هر تلاش كه در راستای افزايش خشونت‌ها و توجيه جنايت‌های تروريستی است، تاكيد شده است.
وزيران خارجه در خصوص عراق احترام به حاكميت، تماميت ارضی، استقلال دولت دموكرات، حمايت از تلاش‌های كنونی در راستای تحقق صلح ملی و حمايت‌ها تمام گروه‌های عراقی را از اين امر ضروری دانستند.
به عقيده‌ی وزيران خارجه‌ی اين ٩ كشور، خشونت‌ها مانع از ايجاد صلح در عراق می‌شود لذا خلع سلاح هر چه سريع‌تر شبه نظاميان ضروری است.
اين وزيران جلوگيری از تبديل عراق به عرصه‌ی درگيری‌های منطقه‌يی و جهانی را خواستار شده و از تمام گروه‌ها خواستند تا مانع از ايجاد درگيری‌های طايفه‌يی بيشتر شوند.
اين وزيران در عين حال بر تحقق اين مسائل كه از مسووليت‌های دولت عراق است، تاكيد كردند.
بنا بر بيانيه‌ی پايانی اين وزيران ايجاد دو كشور مستقل فلسطين و اسراييل براساس طرح نقشه‌ی راه و طرح صلح عربی و قطعنامه‌های ٢٤٢ و ٣٣٨، ١٣٩٧ و ١٥١٥ شورای امنيت منجر به پايان دادن درگيری‌های دو طرف خواهد شد. اين وزيران بار ديگر بر حمايتشان از تعهدات فلسطين و اسراييل در نشست شرم الشيخ در سال ٢٠٠٥ در خصوص برقراری صلح و ايجاد دو كشور مستقل از طريق مذاكره و ايجاد روحيه‌ی همكاری مشترك تاكيد كردند.
وزيران خارجه‌ی عضو شورای همكاری خليج فارس، مصر، اردن و آمريكا نسبت به دست‌يابی راه‌حل عادلانه و دايمی برای حل درگيری‌های اعراب و اسراييل كه عامل مهمی در ايجاد صلح و برقراری صلح ميان اسراييل و همسايگانش به حساب می‌آيد، ابراز اميدواری كردند.
اين وزيران بر اهميت وجود لبنانی مستقل، دموكرات، شكوفا و اجرای قطعنامه‌ی ١٥٥٩ و ١٦٨٠ و ١٧٠١ تاكيد كردند.
براساس اين بيانيه وزيران خارجه نسبت به موفقيت كنفرانس پاريس ٣ كه در راستای حمايت از توسعه‌ی اقتصادی لبنان است، ابراز اميدواری كردند.
وزيران خارجه‌ی عضو شورای همكاری خليج فارس به شدت عمليات‌های تروريستی كه از اكتبر ٢٠٠٤ در لبنان آغاز شد، از جمله ترور رفيق حريری، نخست وزير اسبق لبنان، پير جميل، وزير سابق صنايع لبنان را محكوم و مجازات تمام عاملان اين ترورها را خواستار شدند.
اين وزيران از گروه‌های لبنانی خواستند تا بار ديگر جهت حل اختلافاتشان بدون هر گونه دخالت منطقه‌يی و جهانی پای ميز مذاكره بنشينند.
وزيران خارجه‌ی عضو شورا، مصر و اردن در اين نشست حل پيچيدگی‌های پرونده‌ی هسته‌يی ايران را در چارچوب قانونی‌اش و بدور از هر گونه درگيری نظامی خواستار شدند و بر اهميت مذكرات و راه‌حل‌های ديپلماتيك تاكيد كردند.
وزيران خارجه‌ی عضو اين شورا هم‌چنين از ايران خواستند تا موضع‌ شفاف و روشنی اتخاذ كند و خود را ملزم به اجرای قوانين مشروع جهانی سازد و برنامه‌ی هسته‌يی‌اش را مورد بررسی و نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.
وزيران خارجه هم‌چنين در راستای تامين امنيت منطقه بدور از هر گونه دخالت خارجی كه حمله‌ی نظامی را به دنبال دارد، اعلام آمادگی كردند.
اين وزيران در اين نشست فعال سازی فوری روند صلح در منطقه را از طريق دعوت از تمام گروه‌ها برای انجام مذاكراتی تحت نظارت آمريكا جهت دست‌يابی به توافق نهايی در خصوص ايجاد كشور مستقل فلسطين و كاهش رنج ملت فلسطين خواستار شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024