شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.01.2007, 11:03

بان كی مون پس از ديدار با جرج بوش:


خبرگزاری مهر: دبيركل جديد سازمان ملل متحد در اولين ديدار خود با رئيس جمهوری آمريكا، فعاليتهای هسته‌ای ايران را يك مسئله جدی و تهديد برای امنيت جهانی دانست.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، بان كی مون گفت كه "وی و جرج بوش رئيس جمهوری آمريكا درباره اينكه مشكل هسته‌ای ايران، يك مشكل جدی تهديد كننده امنيت بين‌المللی است؛ توافق كردند."

وی پس از ايراد سخنرانی در مركز مطالعات بين المللی و راهبردی واشنگتن در جمع خبرنگاران با رد هرگونه اقدام نظامی پيشگيرانه عليه ايران توسط كشورهايی كه احساس می‌كنند فعاليتهای هسته‌ای ايران تهديد كننده است، اظهارداشت: اين موضوع بايد در شورای امنيت مورد بحث و گفتگو قرار گيرد.
وی خاطر نشان كرد: در اولين نشست خود با جرج بوش پس از فعاليت رسمی در سازمان ملل متحد ، درباره موضوع هسته ای ايران بحث و گفتگو كرد.
دبيركل سازمان ملل متحد گفت: ما موضع مشابهی داريم؛ مبنی براينكه موضوع هسته‌ای ايران، يكی از موضوعات جدی است كه صلح و امنيت جهان را تهديد می كند.
وی ادعا كرد: فعاليت حساس غنی سازی اورانيوم ايران بسيار جدی است و پيامدهای گسترده‌ای نه تنها برای خاورميانه بلكه برای تمام جهان دارد.
بان كی مون با اشاره به تحريمهای شورای امنيت درباره برنامه هسته‌ای ايران گفت: جامعه بين المللی بايد از ادامه برنامه هسته‌ای ايران جلوگيری كند.
دبيركل سازمان ملل متحد از مقامهای ايرانی خواست به قطعنامه شورای امنيت كاملا عمل كنند و در همان زمان در مذاكرات ديپلماتيك با كشورها از جمله اتحاديه اروپا و اعضای شورای امنيت برای حل موضوع هسته ای تهران شركت كند.
بان كی مون در پاسخ به اين سوال كه آيا كشورهايی كه احساس می كنند؛ فعاليت هسته ای ايران تهديد كننده است می توانند دست به اقدام نظامی پيشگيرانه عليه تهران بزنند ، گفت: اين موضوع بايد در شورای امنيت بررسی شود.
آمريكا اعلام كرده است كه به كارگيری گزينه نظامی عليه برنامه هسته‌ای ايران همچنان در دستور كار قراردارد ،اما بارها تاكيد كرد كه اولويت رسيدن به يك راه حل ديپلماتيك است.


كاخ سفيد: بحث حمله به ايران، منتفی است

خبرگزاری فارس: كاخ سفيد بار ديگر احتمال حمله به ايران را رد و بر بكارگيری ديپلماسی در برابر تهران تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «تونی اسنو»، سخنگوی كاخ سفيد روز گذشته با ابراز نااميدی از مطرح شدن اين فرضيه كه افزايش توان آمريكا در خليج فارس به معنای جنگ با تهران است، تاكيد كرد: «بگذاريد به شما و ديگران بار ديگر اطمينان دهم: ما قصد حمله به ايران را نداريم.»
وی به خبرنگاران گفت: «در عوض راهبرد ما استفاده از ديپلماسی به عنوان راهی برای فشار بر حكومت ايران درباره مسائلی مانند برنامه هسته‌ای است.»
سخنگوی كاخ سفيد با اعلام برخورد با آنچه حمايت ايران و سوريه از افراد مسلح در عراق خواند، ادعا كرد: «اين دولت (آمريكا) احترام، ستايش و علاقه زيادی به مردم ايران دارد.»
وی تصريح كرد: «هنگامی كه مسئله تلاش افراد در خاك عراق برای كشتن آمريكاييها، تلاش برای انتقال تسليحات مورد استفاده برای كشتار آمريكاييها يا عراقيهای بی‌گناه مطرح می‌شود، از نظر نظامی لازم است با آنها برخورد كنيم.»
اسنو گفت: «حضور ايرانيها در خاك عراق كه آمريكاييها را می‌كشند، تحريك‌كننده است.»


«احتمالا وزير امور خارجه فرانسه به تهران می رود»

راديوفردا: وزارت امور خارجه فرانسه، روز سه شنبه اعلام كرد كه اين كشور، احتمالا به زودی فرستاده‌ای را به تهران گسيل می كند تا درباره «ثبات در خاورميانه» با مقامات تهران مذاكره كند.
بنا به گزارش خبرگزاری ها، يكی از اهداف اصلی مذاكره مستقيم مقام‌های عالی رتبه دولت فرانسه با مقام های جمهوری اسلامی، «تشويق ايران به حركت در مسير ثبات خاورميانه، حتی در صورت تحريم سازمان ملل» خواهد بود.
به گفته ژان باپتيست ماته ايی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، اين كشور برای گشودن باب مذاكره با تهران در اين باره، در حال مطالعه بر روی شرايط فرستادن فليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه اين كشور به تهران است.
وی در اين باره گفت: «ما در حال بررسی اين موضوع هستيم و اينكه با انجام چنين سفری، چه تعهد ملموسی می توانيم از ايران بگيريم و اين ملاقات چه نتيجه روشنی خواهد داشت.»
مقام های فرانسوی، اخيرا بر آنچه «نياز به مذاكره با ايران» می خوانند، تاكيد كرده اند و در چندين اظهارنظر جداگانه، مقام های فرانسوی، از ايران با عنوان «ملت بزرگ» ياد كرده‌اند.
دولت فرانسه همچنين پيش از اين، بر نقش «ملت بزرگ ايران» در «ثبات خاورميانه» و حل مشكلات موجود در اين منطقه تاكيد كرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت كه اين كشور برای فرستادن يك مقام عالی رتبه به تهران، بايد با هم پيمانان خود به ويژه دوستانش در خاروميانه «مشورت» كند.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز سه شنبه گفت كه اين كشور، كاملا از تصميماتی كه در شورای امنيت گرفته شده حمايت می كند و تلاش برای گفت و گوهای دوجانبه با تهران، به معنای «بی ارزش ساختن آن تاكتيك» نيست.
فرانسه يكی از شش كشوری است كه در جريان بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران، همراه با كشورهای بريتانيا، آلمان، روسيه، چين و آمريكا، تلاش می كنند كه ايران به سلاح هسته ای دست نيابد.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، اگر اين كشور فرستاده ای به تهران گسيل كند، اين موضوع می تواند به فرانسه اين بخت را بدهد كه در مسايل منطقه چون «حق موجوديت اسراييل»، موقعيت خود را بازيابد.
اشاره آقای ماته ايی به اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران بود كه نظر آيت الله خمينی درباره موجوديت اسراييل را تكرار كرده بود و گفته بود: «اسراييل بايد از نقشه جهان محو شود.»
به نوشته روزنامه لوموند در روز سه شنبه، ژاك شيراك، رييس جمهوری فرانسه شخصا می خواهد كه وزير امور خارجه دولت فرانسه را به تهران بفرستد، اما اين طرح، با مخالفت كشورهايی چون عربستان سعودی، مصر و ايالات متحده آمريكا رو به رو شده و همچنين برخی مقام های دولت فرانسه نيز از اين ايده، پشتيبانی نكرده اند.
روزنامه لوموند نوشته بود كه آقای شيراك به گفت و گو با ايران درباره وضعيت لبنان، «اميدوار» است.
رييس جمهوری فرانسه از حاميان بسيار جدی فواد سينيوره، نخست وزير لبنان است كه با مخالفت گروه حزب الله لبنان و هوادارنش، با بحران رو به رو شده بود. از ديگر سو شبه نظاميان حزب الله لبنان، از حمايت جمهوری اسلامی ايران بهره می برند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024