پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.01.2007, 19:41


راديوفردا: دان پلش از پژوهشگران مدرسه مطالعات شرق و افریقا در انگلستان، در شماره روز دوشنبه روزنامه گاردین ، با تیتر «تهران، هدف بعدی» درباره احتمال حمله آمریکا به ایران، به گمانه زنی پرداخته است.
دان پلش بر خلاف بسیاری که مشکلات امریکا در عراق و تا حدودی در افغانستان را، مانع حمله نظامی این کشور به ایران می‌دانند، معتقد است چنین حمله‌ای قریب‌الوقوع است.

وی می‌گوید: جرج بوش، رییس جمهوری امریکا خود را آماده جنگی جدید با ایران می‌کند و اگر تونی بلر نخست وزیر بریتانیا نیز می‌توانست نیروهای بریتانیایی به میدان جنگ بفرستد، به وی ملحق می‌شد.
تحرکات جدید نظامی آمریکا از جمله اعزام دومين ناو هواپيمابر آمريکا به خليج فارس، توجه آقای پلش را مانند بسیاری از متخصصین و رسانه‌ها به خود جلب کرده است.

پلش می‌افزاید: نیروهایی که رییس جمهوری آمریکا به خلیج فارس فرستاده ربطی به جنگ این کشور با شورشیان عراقی ندارد و بسیاری از متخصصین نظامی این اعزام نیرو را، در رابطه با ایران می‌دانند.

نو محافظه کاران، کاخ سفید و جنگ جهانی دوم
اواخر سال ۲۰۰۶ پیروزی حزب دمکرات در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در امریکا، استعفای دونالد رامسفلد، وزیر سابق دفاع و جان بولتون، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، که از نو محافظه‌کاران بودند، موجب شد بسیاری فکر کنند که اندیشه نو محافظه‌کاران دیگر نفوذی چندانی در سیاست خارجی امریکا ندارد. پیشنهادات کمیته دو حزبی بیکر-همیلتون نیز خواستار مذاکرات امریکا با ایران و سوریه در مورد بحران عراق شد.

پلش در مورد تاثیر نظرات نو محافظه کاران در کاخ سفید می‌نویسد و می‌گوید رییس جمهوری آمریکا نقطه نظرات نو محافظه‌کاران در انسیتوی امریکن اینترپرایز را دنبال می‌کند تا پیشنهادات کمیته دو حزبی بیکر و همیلتون را که خواهان مذاکره با ایران و سوریه شده است.

وی می‌گوید: «برای بسیاری در کاخ سفید جدی بودن شرایط سیاسی کنونی مانند دوران جنگ جهانی دوم است.» وی از جان بولتون در سازمان ملل نقل قول می‌کند که مشکلات آمریکا در عراق را با جنگ با ژاپنی‌ها پس از حمله پرل هاربر مقایسه کرده بود.

دان پلش معتقد است که حمله نظامی به ایران مانند حمله به عراق نخواهد بود. وی می‌گوید: «بمباران ایران محدود به چند کارخانه اسلحه‌سازی نخواهد بود و در روز اول ده هزار هدف مورد هجوم قرار خواهد گرفت و پرواز نیروهای ویژه به داخل کشور برای از بین بردن آنچه که از حمله اول باقی مانده است.»

پلش می‌گوید ایالات متحده از گروه‌هایی حمایت می‌کند که خواهان ایرانی فدرال هستند. وی می‌افزاید با درگیر کردن ایران با مسایل داخلی، این کشور خارج از مرزهای خود توانی نخواهد داشت.

وی می‌گوید که رژیم ایران به نظر می‌رسد آماده مقابله با آمریکا شده و یا اینکه فکر می‌کند واشینگتن بلوف می‌زند.

ایالات متحده بارها اعلام کرده که طرحی برای حمله نظامی به ایران ندارد ولی اخیرا دیک چنی معاون رییس جمهوری امریکا نفوذ ایران را باعث نگرانی تمام منطقه دانست و جان نگروپونته، مدیر سازمان اطلاعات ملی امریکا، حمایت ایران از «تروریسم را بخشی از استراتژی امنیت ملی ایران» دانست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024