پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.01.2007, 14:28


بیانیه جمعی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی کردستان
دراعتراض به دستگیری و بازداشتهای اخیر در این استان


امروز: جمعی از نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی با صدوربيانيه اي خواستار پایان دادن به دستگیری و بازداشتها در كردستان شدند.

حقیقت مهم آن است که تنها از طریق تشریک سیاسی و همکاری میان قدرت و جامعه می‌توان حقیقت را به جامعه بازنمایاند و از طریق مدنیت عقلانی، به مشخصه‌های کیفی دست یافت. سرشت حیات سیاسی و در کنار آن، اقتدار سیاسی در عصر کنونی، مشروعیت به بند کشیدن انسان‌ها به خاطر اندیشه‌های ایشان را نپذیرفته است و نخواهد پذیرفت و اداره نظام‌ها نیز بر این بنیان، تنها ناظر به مفهوم خاصی از مهار و نه حاکمیت خواهد بود.

ما بر این باور هستیم که اگر بتوان علل رویداد را یافت می‌توان بر ماهیت رویداد نیز شناخت پیدا کرد و این بدان معناست که مفهوم فهمیدن، ارتباط تنگاتنگی با مفهوم تعامل دارد و امکان این تعامل نیز عنصری بنیادین در ساخت قدرت سیاسی است. بنابراین باید با عقلانی نمودن حلقه‌های رابط مفهومی میان قدرت و جامعه، معیارهایی برای یک تبیین معتبر و معناپذیر از حقیقت ارایه نمود.

به باور ما اگر برای ساختن و یا بهبود هر ساختی شیوه‌ی درستی وجود دارد در امور اجتماعی و سیاسی نیز شیوه‌ی درستی هست که در ذات موضوع مورد نظر و در سرشت آن وجود دارد. در این میان، طلب کردن اهدافی که به اقتضای طبیعت امور مطلوب نیستند ممکن است منبع آغازین برای تعارض و ناسازگاری در جامعه باشند و آرزوی نیل به اهداف انحصاری نیز در کنار آن، جامعه ای را با تهدید از دست رفتن نظم موجود روبرو خواهد نمود.

استفاده از ابزارهای از پیش آزموده، خواسته و ناخواسته، دانسته و نادانسته و اختیاری و غیراختیاری، جامعه را به سوی آینده ای نامعلوم و رها از تدبیر خواهد راند و به ظهور آینده ای خواهد انجامید که داوری درباره ی ارزش ها و شایستگی ها را در آن دشوار و بعضا غیر ممکن خواهد نمود.

از نگاه ما با رشد و بلوغ انسان‌ها، حقیقت با غلبه بر جهل و تنگ‌نظری و منفعت‌طلبی‌ها، نهایتا بر تصمیماتی که در ذات آن، قدرت و زور وجود دارد غلبه خواهد کرد و بخش اعظم حیات سیاسی، به عقلانیتی مبدل خواهد گشت که در آن سیاست بر مبنای معیار صریح و واقعی و بیطرفانه ی کارایی و توانایی، بنیاد گذارده خواهد شد.

از این منظر مدعی هستیم که بازداشت و محکومیت و تشدید فشارها بر فعالان سیاسی و مدنی، هرگز یک راه حل قطعی برای بازگشت تندرستی سیاسی و اجتماعی به جامعه نبوده و نخواهد بود. تلقی ما از بازداشت‌های اخیر نویسندگان، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی و ارزیابی آن در کنار تشدید فشارها، موید این باور است که هیات حاکمه در کردستان، اکنون با مواضعی ارزشی مواجه است که ناسازگار و بعضا متضاد نیز هستند. موج گسترده‌ی بازداشت‌ها و تشدید فشارهای اخیر از نگاه ما تنها مبتنی بر یک حکم ارزشی مورد ادعای یک طرف و نه مساله‌ی تعیین راهکار بهینه برای دستیابی به هدفی معین و مبتنی بر حقیقت و واقعیت است.

بازداشت و محکومیت نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی در مناطق کردنشین، هرگز یک راه حل قطعی برای مسایل سیاسی و اجتماعی کردستان نبوده است و نخواهد بود بنابراین به مانند استدلال‌های علمی، در استدلال‌های سیاسی نیز باید به دنبال معیارهای معتبر و حقایق تحقق پذیر بود.

ما امضا کنندگان این بیانیه، دگرباره و دوصد باره یادآوری می کنیم که اگرچه دور انسان‌ها را می‌توان حصار کشید اما هرگز نمی‌توان دور اندیشه ها را حصارکشی کرد. بازداشت انسان ها به خاطر اندیشه های ایشان برای نیل به اهدافی عاری از ارزش، دیر زمانی است قابلیت خود را از دست داده و تنها بازتاب ارزش‌های انحصارگرایی است که آن اهداف را تعیین کرده است. باشد تا با ارزش گذاری به خرد و پرهیز از قالب اندیشی‌های هنجاری، به استقرار نظام حقیقت یاری رسانیم.


١. بهزاد خوشحالی
٢. بهمن توتونچی
٣. سیمین چایچی
٤. بهاالدین ادب
٥. جلال جلالی زاده
٦. محمد علی توفیقی
٧. صلاح خدیو
٨. بهرام ولدبیگی
٩. محمد صدیق کبودوند
١٠. علیرضا خانی
١١. پیمان یاریان
١٢. انور ساعد موچشی
١٣. فریاد شیری
١٤. صباح نصری
١٥. وریا ساعد موچشی
١٦. لیلا مدنی
١٧. امین مدنی
١٨. آکو کردنسب
١٩. خسرو کردپور
٢٠. سوران سلیمی
٢١. سوران حسینی
٢٢. مجید حکیمی
٢٣. شهاب شیخی
٢٤. فرشاد دوستی پور
٢٥. سعدون مازوجی
٢٦. آوات باریکیان
٢٧. محمد حق مرادی
٢٨. اقبال رشیدی
٢٩. افشین شیخ‌الاسلامی
٣٠. سیروان احمدی
٣١. نوید خاوری
٣٢. فاتح بادپروا
٣٣. مختار هوشمند
٣٤. حسن صالح زاده
٣٥. امید احمد زاده
٣٦. نشوان نادری
٣٧. عدنان حسن پور
٣٨. مظفر خصبی
٣٩. حسین حیدری
٤٠. دانا منوچهری
٤١. عرفان حسینی
٤٢. عدنان حسینی
٤٣. مسعود بیننده
٤٤. ایمان سرخابی
٤٥. حامد چاوشین
٤٦. ایرج قادری
٤٧. احمد حبیبی
٤٨. بهروز داروند
٤٩. کاوات شیخ‌الاسلامی
٥٠. احسان احمدی
٥١. پیمان نعمتی
٥٢. یاسر گلی
٥٣. محمد بهرامی
٥٤. عبدالسلام نباتی
٥٥. سه رکاو غفاری
٥٦. محمد نیکخواه
٥٧. آکو قیصری
٥٨. آرش صالح
٥٩. آسو صالح
٦٠. مختار زارعی
٦١. محمد امینی
٦٢. دلیر بایدگل
٦٣. میدیا توحیدی
٦٤. غفور محمدی
٦٥. سامان رسول‌پور
٦٦. زینب بایزیدی
٦٧. ابراهیم قربانی
٦٨. خه بات مفاخری



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024