پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 13.01.2007, 12:05


آفتاب: كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا اعلام كرد دستگيری ديپلمات‌های ايرانی در عراق بر اساس دستور مستقيم جرج بوش صورت گرفته است.
وزير خارجه آمريكا كه با روزنامه نيويورك تايمز مصاحبه می‌كرد با اشاره به اين كه «رئيس جمهور آمريكا چند ماه قبل دستور حملات دفاعی نظامی گسترده عليه اقدامات ايران در عراق را صادر كرده بود» تصريح كرد كه حمله روز پنج‌شنبه ارتش ايالات متحده به دفتر ديپلماتيك ايران در «اربيل» عراق تصميمی بوده كه از سوی جرج بوش اتخاذ شده است.
وزير خارجه آمريكا يادآور شد: تصميم برای سركوب شبكه‌های اين چنينی پيش از اين گرفته شده بود و آقای بوش پس از آنكه شاهد افزايش فعاليت‌های غيرقانونی ايران در عراق بود اين تصميم را گرفت. رايس همچنين تاكيد كرد كه مقامات نظامی آمريكا به او گفته‌اند مدارك بسياری به دست آمده كه حمايت ايران از شورشيان عراق عليه نيروهای نظامی آمريكا در عراق را تائيد می‌كند.
نيويورك تايمز اظهار نظر كاندوليزا رايس در مورد تصميم چند ماه گذشته جرج بوش را بازتاب سخنان رئيس جمهور آمريكا در مورد استراتژی جديد در عراق و اتهامات وی عليه ايران در مورد دخالت در امور عراق دانست. چرا كه تاكنون مقامات دولت آمريكا از اظهارنظر در اين مورد خودداری كرده‌اند.
نيويورك تايمز افزود: تصميم كاخ سفيد برای آشكار كردن اقدامات تهاجمی عليه ايران در عراق نشان دهنده تلاش آمريكا برای ممانعت از تبديل شدن ايران به جبهه‌ای جديد در جنگ عراق است. به همين منظور مقامات واشنگتن اكنون ايران را به عنوان تهديد مهم نيروهای آمريكايی در خاورميانه معرفی می‌كنند.
رايس در مصاحبه خود تلاش نظامی آمريكا عليه ايران (در عراق) را ماموريت دفاعی برای حمايت از نيروها در عراق توصيف كرد اما در عين حال خاطر نشان كرد اقدامات آمريكا با نگرانی‌هايی موجود در مورد تلاش ايران برای بی‌ثبات كردن عراق در ارتباط مستقيم است.
رايس افزود: ما فكر می‌‌كنيم ايرانی‌ها به شبه‌ نظاميان و عناصر خشونت‌طلب در عراق كمك می‌كنند. از اين رو مصمم هستيم با اين دخالت‌ها مقابله كنيم.
اظهارات رايس در حالی صورت گرفته است كه مقامات آمريكايی همچنان تاكيد دارند افزايش اقدامات نظامی آمريكا در عراق عليه ايران به معنی آماده سازی زمينه‌های شروع جنگ با عراق نيست. رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا و تونی اسنو سخنگوی كاخ سفيد پس از اعلام دستگيری ديپلمات‌های ايرانی در عراق هرگونه تلاش آمريكا برای شروع جنگ با ايران را رد كردند.
كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا روز پنج‌شنبه ادعا كرده بود اگر ايران سعی داشته باشد آنچه او «تلاش های تازه آمريكا برای باثبات كردن عراق» می‌خواند را مختل كند، آمريكا بيكار نخواهد نشست. رايس كه چند ساعت پس از سخنرانی تازه رييس جمهوری آمريكا درباره استراتژی تازه اين كشور در عراق و نيز پس از حمله نيروهای آمريكايی به كنسولگری ايران در شهر اربيل سخن می‌گفت ادعا كرد: آمريكا مصمم است آنچه او «تجاوز منطقه‌ای» ايران می‌خواند را سركوب كند.



علت بازداشت دیپلمات‌های ایرانی چه بود؟
آفتاب: تام کیسی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علت دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در عراق را «کشف اطلاعاتی مبنی بر دخالت عناصر ایرانی در خشونت‌های فرقه‌ای عراق» عنوان کرد. این در حالی‌است که مقامات عراقی می‌گویند این دفتر که مراحل تبدیل شدن آن به کنسولگری در حال طی شدن است مدت زمان طولانی مشغول فعالیت بوده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تام کیسی پس از اعلام دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در شهر اربیل در شمال عراق بدست نظامیان آمریکایی گفت: هیچ گزارش موثقی دال برای فعالیت دیپلماتیک و مشروع ایرانی‌ها در دفتر اربیل بدست نیامده است.
کیسی افزود: فعالیت‌هایی که در این دفتر انجام می‌شده نه در راستای وظایف یک کنسولگری و نه هیچ‌گونه وظایف دیپلماتیک دیگر بوده است.
وی بار دیگر ادعای دولتمردان آمریکایی مبنی بر دخالت داشتن ایرانی‌ها در درگیری‌های عراق را تکرار کرد و گفت: شاخه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از عناصر کلیدی در حمایت از گروه‌های شیعی در عراق است.
دستگیری دیپلمات‌های ایرانی و اظهارات شدید الحن کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در مورد نقش ایران در عراق تنش روابط تهران و واشنگتن را با ابعاد تازه‌ای روبرو کرده است.
رایس آشکارا دخالت‌های ایرانی در ترویج خشونت‌ در عراق را مورد حمله قرارداد و گفت: استراتژی جدید آمریکا در عراق به نیروی‌های نظامی این کشور امکان می‌دهد تا با آنچه او تجاوز منطقه‌ای ایران خواند مقابله کنند.



آمريكا شايعه اقدام نظامی عليه ايران را رد كرد
راديوفردا: تونی اسنو سخنگوی كاخ سفيد آمريكا روز جمعه دوازدهم ژانويه شايعه هرگونه برنامه برای اقدام نظامی عليه ايران و سوريه را رد كرد.
آقای اسنو گفت سخنان جرج بوش رييس جمهوری آمريكا در روز چهارشنبه به اين شايعه دامن زد كه آمريكا به اقدام نظامی عليه ايران يا سوريه دست خواهد زد ولی اين موضوع حقيقت ندارد.
جرج بوش رييس جمهوری آمريكا درسخنرانی خود در تشريح استراتژی جديد درعراق گفته بود برای مقابله با نيروهای مورد حمايت ايران وسوريه، كه به نيروها ائتلاف حمله می كنند، نيروهای آمريكايی دست به تعقيب آنها در مرزهای عراق خواهند زد.
ساعاتی پس از سخنرانی جرج بوش نيروهای آمريكايی با حمله به ساختمان كنسولگری ايران شش نفر از كاركنان اين دفتر را دستگير كردند.
اظهارات آقای بوش با واكنش سناتور جوزف بايدن، به هنگام حضور كانداليزا رايس وزير امور خارجه دركميته روابط خارجی سنای آمريكا، مواجه شد.
سناتور بايدن از حزب دمكرات و رييس كميته روابط خارجی آمريكا از طرح آقای بوش برای حمله و تعقيب در مرزها برای مقابله با نفوذ ايران و سوريه انتقاد كرد.
آقای بايدن به وزير امور خارجه هشدار داد كه آقای بوش اين اختيار را ندارد كه نيروهای آمريكايی را به عملياتی كه به عبور از مرزها می انجامد اعزام كند.
آقای بايدن گفت: «به باور من اختيارات كنونی داده شده به رييس جمهوری، تنها برای استفاده از نيروها در داخل عراق است و شامل عمليات خارج از مرز عراق نمی شود و او بايد اين اختيار را از كنگره دريافت كند».
كانداليزا رايس پاسخ مشخصی به سوال آقای بايدن نداد. اما سناتور بايدن گفت كه در نامه ای به رييس جمهوری از وی خواسته است تا اين مساله را توضيح دهد.
«نيازی به عبور از مرز ايران نيست»
در همين زمينه، رابرت گيتس وزير دفاع امريكا گفت منظور پرزيدنت بوش در باره حمله و تعقيب شبكه ای اسلحه در اختيار دشمنان نيروهای آمريكايی قرار می دهند در داخل مرزهای عراق بوده است.
آقای گيتس گفت: «از منظر نظامی، نيازی به عبور از مرزهای ايران نيست». او افزود ما می توانيم اين نيروها را در داخل عراق تعقيب كرده و پيدا كنيم بدون توجه به اين كه از كجا اين منابع در اختيار آنها قرار می گيرد.



سخنگوی كاخ سفيد:
آمريكا در صدد درگيری با ايران نيست

خبرگزاری فارس: يك سخنگوی مطبوعاتی كاخ سفيد در گفت و گو با خبرنگار فارس در لندن تاكيد كرد: آمريكا در صدد درگيری با ايران نيست.
اين سخنگو كه تاكيد داشت از ذكر نامش خودداری شود، جمعه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين كه آيا امريكا قصد ماجراجويی جديد در خاورميانه عليه ايران را دارد، گفت:«خير ژنرال پيتر پيس، رييس ستاد مشترك ارتش امريكا، تصريح كرد كه چنين برنامه‌ای در دستور كار نيست و واشنگتن در صدد تامين امنيت سربازانش در داخل عراق است.»
وی در پاسخ به برخی پرسش‌های خبرنگار فارس درباره تهاجم غير قانونی به كنسولگری ايران در اربيل در كردستان عراق تلاش كرد با اتكا بر اظهارات مقامهای ارشد دولت امريكا به صورتی كاملا حساب شده از بيان مطالبی كه از سوی مقامهای ارشد كاخ سفيد تاييد نشده است، اجتناب كند.
وی با اشاره به اظهارات اخير رييس ستاد مشترك ارتش امريكا گفت: ما در صدد درگيری با ايرانيها نيستيم بلكه بدنبال تعقيب شبكه‌ها و افرادی هستيم كه در داخل عراق، سلاح هايی را كه برای كشتن سربازان ما بكار گرفته می شود، توزيع می كنند.
اين سخنگو به نقل از ژنرال پيتر پيس افزود، در دو هفته گذشته، دو عمليات تهاجمی عليه اينگونه افراد انجام شد كه ردپای برخی ايرانيها نيز در آن ديده می‌شد.
سخنگوی كاخ سفيد حاضر نشد بپذيرد كه ايرانيهای بازداشت شده ديپلمات بودند و به علاوه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره سخنان وزير خارجه عراق مبنی بر آن كه فعاليت شش ايرانی بازداشت شده با هماهنگی قبلی دولت عراق و در چارچوب اهداف ديپلماتيك بوده است، ابراز بی اطلاعی كرد.
اين سخنگو مجددا به بخشی ديگر از اظهارات روز جمعه پيس اشاره كرد كه ادعا كرده بود ايرانيها سلاح در اختيار گروههای مهاجم به امريكا قرار می دهند و امريكا هر كاری را كه لازمه دفاع از سربازانش در عراق باشد، انجام می دهد.
وی در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس كه عنوان كرد اين اقدام می تواند بر اساس قانونهای بين المللی ناديده گرفتن حق حاكميت قانونی دولت عراق و حمله به اهداف ديپلماتيك ايران در عراق و اقدامی جنگ طلبانه تلقی شود، گفت: اين مساله به شدت از جانب گوردون جاندره از سخنگويان رسمی مطبوعاتی كاخ سفيد نيز تكذيب شده است.
وی افزود، جاندره امروز در نشستی مطبوعاتی در واشنگتن اظهار كرد قادر نيست درباره جزييات تهاجم اربيل سخن بگويد ولی جورج بوش رييس جمهور امريكا در سخنرانی اخيرش كاملا روشن ساخته است كه واشنگتن دخالتهای خارجی را در عراق تحمل نخواهد كرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024