جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.01.2007, 14:40


آفتاب: نیروهای آمریکایی با حمله به دفتر روابط جمهوری اسلامی ایران در شهر اربیل در شمال عراق پنج کارمند ایرانی را دستگیر کردند. بنا به گزارش‌های رسیده نیروهای آمریکایی حوالی ساعت پنج بامداد بعد از خلع سلاح نگهبانان این دفتر با شکستن در وارد ساختمان دفتر کنسولگری ایران شدند.

نیروهای آمریکایی بعد از ورود به دفتر بدون هیچ ‌گونه توضیحی، کارمندان آن را دستگیر کرده و آنها را به مکان نامعلومی انتقال دادند. هنوز از سرنوشت ربوده شدگان اطلاعی بدست نیامده است.

ایران این دفتر رسمی را به درخواست و هماهنگی دولت منطقه‌ای کردستان عراق و به منظور تسهیل تردد اتباع دو کشور راه‌اندازی کرده بود. ایران در حال اتخاذ موافقت‌های قانونی برای ارتقا جایگاه این دفتر به سطح کنسولگری است.

به دنبال اعلام این خبر سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق یادداشت اعتراضی را به وزارت امور خارجه عراق ارسال کرد. در این یادداشت از دولت عراق خواسته شده است اقدامات لازم برای آزادی فوری کارکنان کنسولگری ایران انجام شود.

در همین راستا یک منبع امنیتی در منطقه کردستان عراق گفت: مسئولیت کامل امنیت منطقه کردستان عراق با دولت این منطقه است و نیروهای آمریکاییی حق ورود به دفتر روابط جمهور اسلامی ایران در شهر اربیل را نداشتند. وی حادثه امروز را با راهبرد جدید جرج بوش در قبال عراق مرتبط دانست.

آمریکایی‌ها چندی پیش نیز چند دیپلمات ایرانی را که به دعوت جلال طالبانی رئیس جمهور عراق به این کشور سفر کرده بودند دستگیر کردند. نیروهای آمریکایی علت این اقدام خود را دخالت دیپلمات‌های ایرانی در امور داخلی عراق عنوان کردند.

سخنگوی کاخ سفید نیز در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود که پس از این واقعه برگزار شد با اشاره به دستگیری دیپلمات‌های ایرانی گفت: این حادثه‌ ادعاهای آمریکا در مورد دخالت ایران در عراق را به اثبات می‌رساند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024