پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.01.2007, 10:24


روزنامه كارگزاران: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت؛ خطر موج سوم بیماری ایدز از طریق ارتباط جنسی کم کم خودش را نشان می‌دهد و اگر به موقع مداخله نکنیم با افزایش ناگهانی این بیماری در کشور مواجه می‌شویم.

محمد مهدی گویا، افزود؛ موج اول بیماری ایدز در ایران از سال ٦٦ با شناسایی بیمارانی که از طریق فرآورده‌های خونی وارداتی به این بیماری مبتلا شده بودند شروع شد، موج دوم این بیماری از حدود سال ٧٥ و ٧٦ با شناسایی بیمارانی که عمدتا در زندانها یا خارج آن از طریق اعتیاد تزریقی و تزریق مشترک مبتلا شده بودند ادامه یافت و اکنون نیز در این موج قرار داریم.
وی ادامه داد؛ از یکی، دو سال پیش علایم ورود به موج سوم این بیماری به چشم می‌خورد و اگر به موقع مداخله نکنیم و آموزش همگانی در این زمینه به خصوص در بین جوانان و همسران افراد آلوده به خوبی انجام نشود از یکی، دو سال آینده وارد موج سوم بیماری ایدز می‌شویم که از طریق رابطه جنسی افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به این بیماری را باعث می‌شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت به فارس گفت؛ برنامه ریزی برای مداخله و کنترل موج سوم بیماری ایدز در کشور از حدود یک سال پیش شروع شده و تدوین استراتژی دوم برنامه کنترل ایدز در ایران نیز به همین منظور انجام شده است که با تصویب بودجه‌های مورد نیاز آن از سال آینده اجرا می‌شود. وی گفت؛ اکنون مراکز دولتی و تعداد زیادی سازمان‌های غیر دولتی برای کنترل بیماری ایدز مشغول فعالیت هستند و تلاش می‌شود به مردم آموخته شود که اولا روابط خارج از حریم خانواده را کنترل کنند و در هر صورت با استفاده از کاندوم در رابطه جنسی و استفاده از سرنگ و سوزن یکبار مصرف از بروز بیماری ایدز جلوگیری کنند.
وی ادامه داد؛ خوشبختانه سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اجرای برنامه دوم کنترل ایدز در ایران جدی هستند و هیچ دلیلی وجود ندارد که این برنامه به طور کامل اجرا نشود. گویا همچنین گفت؛ زنان به علت فیزیولوژی زنانه خود در برابر بیماری ایدز بسیار آسیب پذیرتر و حساس تر از مردان هستند و امکان انتقال ویروس این بیماری در رابطه جنسی در زنان بیش از مردان است.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون ١٤ هزار و ٩٠ نفر بیمار مبتلا به ویروس ایدز در ایران شناسایی شده‌اند و طی سه ماه گذشته ٣٨٨ مورد جدید اچ‌ای وی مثبت در ایران شناسایی شد. این آمار همچنین نشان می‌دهد که تاکنون ١٧٦٠ نفر در ایران بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و ٨٦٤ نفر وارد فاز بیماری ایدز شده‌اند.
٤/٩٤ درصد مبتلایان به ویروس ایدز مرد و ٦/٥ درصد که ٧٨٢نفر را شامل می‌شود، زن هستند، ٩/٦٤ درصد این مبتلایان بر اثر اعتیاد تزریقی، ٥/٧ درصد رابطه جنسی، ٧/١درصد دریافت خون و فرآورده خونی آلوده، ٥/٠ درصد مادر به کودک به این بیماری مبتلا شده‌اند و راه ابتلای ٥/٢٥ درصد مبتلایان نامشخص است که احتمالا رابطه جنسی یا تزریق با سرنگ آلوده علت ابتلای بخش عمده این گروه است. همچنین رده سنی ٢٥ تا ٣٥ سال بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس HIV را در خود جای داده است.

آمار ایدز واقعی نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با غیرواقعی عنوان کردن آمار‌های وزارت بهداشت و درمان در خصوص مبتلایان به ایدز کشور گفت؛ به دلیل وجود معذوریت‌های اخلاقی و محدودیت‌های مذهبی در کشور، آمار اعلام شده مبتلایان به ایدز نمی‌تواند واقعی باشد. مسعود امینی افزود؛ وزارت بهداشت تعمدی در نشان دادن آمار پایین مبتلایان و بیماران ایدزی ندارد و به دلیل فرهنگ رایج در جامعه باید بپذیریم چند درصد مبتلایان در پرسشنامه علت واقعی مبتلا شدن شان را قید می‌کنند و یا اینکه چنانچه اینها به دندانپزشک مراجعه کنند و بگویند مبتلا به ایدز هستند، آیا خدماتی به آنها ارائه خواهد شد؟ آیا در جامعه کسی به آنان شغلی می‌دهد و او را استخدام می‌کند؟
وی در خصوص این که آیا امسال برای آموزش در جهت پیشگیری از ایدز در کشور بودج‌های پیش بینی شده است یا نه؟ اظهار داشت؛ بودجه‌هایی که در امر آموزش هزینه می‌شود پاسخگو نیست چرا که تعدادی از مبتلایان از بیماری خود آگاه نیستند و در صورت آگاهی، حاضر به افشای هویت خود نیستند. نماینده تبریز و استهبان ادامه داد؛ در ارائه آمار آنچه اهمیت دارد این است که از انتشار آمار چه نتیجه‌ای می‌خواهیم بگیریم؟ می‌خواهیم بگوییم کشور خیلی خوب یا بدی هستیم! یا اینکه می‌خواهیم از این بیماری پیشگیری کنیم؟
اگر به دنبال پیشگیری هستیم باید آموزش را در رسانه‌های عمومی افزایش دهیم تا هم راه‌های گرفتاری و نیز پیشگیری را به صورت چند جانبه آموزش دهیم. وی در خصوص آموزش در جهت پیشگیری از ایدز در مدارس نیز تصریح کرد؛ استفاده از شیوه آموزش در مدارس برای پیشگیری از ایدز مفید است زیرا کسانی را که ممکن است در آینده در معرض خطر و ابتلا قرار گیرند آگاه می‌شوند. اما برای کسانی که گرفتار شده‌اند و یا در معرض تهدید هستند، باید از روش‌های دیگری استفاده کرد.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس یادآور شد؛ آنچه دارای اهمیت است نوع نگاه و نگرش مسوولین به این موضوع است و اولویت دادن به این امر در رادیو و تلویزیون نوع نگرش آنها را می‌رساند. در اواخر دولت هشتم نگاه به موضوع ایدز پررنگ بود و با صراحت راجع به ایدز و پیشگیری از آن صحبت می‌شد که اخیرا کم رنگ شده بود اما با چند تذکر به وزارت بهداشت دیده می‌شود این وزارتخانه در این زمینه فعال شده است.
وی در پایان تاکید کرد؛ گام نخست برای پیشگیری از ایدز کتمان نکردن ابتلا به بیماری است پس به بودجه‌ای جهت تبلیغات و پیشگیری نیازی نیست بلکه باید در آموزش افراد نوع نگاه مان را تغییر دهیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024