پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.01.2007, 7:21


آفتاب: گريگوری شولته نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از اعضا سازمان ملل خواست تحريم‌های اعمال شده عليه برنامه هسته‌ای ايران را اجرا كنند. وی همچنين خواستار وضع تحريم‌های بيشتر در صورت امتناع ايران از پذيرش درخواست‌های جامعه جهانی شد.

بنا به گزارش وب سايت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی شولته كه در رباط پايتخت مراكش سخن می‌گفت با اشاره به تلاش‌های جهانی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ايران گفت: اين فشار اخيرا افزايش يافته و بسياری از شركت و كمپانی‌ها منتظر تصويب قطعنامه ٢٣ دسامبر برای ابراز نگرانی در مورد اهداف هسته‌ای ايران نشدند.

وی افزود: در همين راستا بانك‌های اروپايی ارتباطات خود با ايران را محدود كرده‌اند، شركت‌های چند مليتی سرمايه‌های خود را از ايران خارج كرده‌اند و ژاپن نيز ميزان سرمايه‌گذاری‌هايش در بخش نفت ايران را كاهش داده است.

در حالی كه قطعنامه ١٧٣٧ شورای امنيت سازمان ملل از زمان تصويب قطعنامه در ٢٣ دسامبر ٢٠٠٦، شصت روز به ايران فرصت داده تا درخواست‌های جهانی را بپذيرد و پس از آن در مورد اقدامات بعدی عليه ايران تصميم‌گيری شود اما نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی معتقد است شورای امنيت از هم اكنون بايد آماده اتخاذ تحريم‌های وسيع‌تر عليه تهران باشد.

وی امتناع ايران از همكاری كامل با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را نشانه‌ای دال بر ارتباط ميان برنامه هسته‌ای ايران و تحقيقات نظامی دانست. شولته افزود: بسته تشويقی قدرت‌های بزرگ در ژوئن ٢٠٠٦ به ايران، حاكی از تعهد بين‌المللی برای كمك به توسعه برنامه صلح‌آميز هسته‌ای اين كشور فارغ از تهديدات تكثير هسته‌ای بود. اما نكته قابل توجه رد اين پيشنهاد از سوی تهران بود.

وی همچنين برنامه هسته‌ای ايران را تهديدی برای صلح منطقه‌ای و جهانی دانست و مدعی شد اين مساله می‌تواند باعث به راه افتادن مسابقه تسليحات هسته‌ای در خاورميانه شود.

شولته گزينه‌های پيش روی ايران را انزوا و همكاری با جامعه جهانی دانست. وی در اين رابطه نيز گفت: البته گزينه‌ای كه بيشتر به نفع مردم ايران است، همكاری رهبران اين كشور با جامعه جهانی و برداشتن گام‌های موثر جهت تضمين صلح‌آميز بودن برنامه‌ هسته‌ای‌اش است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024